PULAU DUYUNG ADALAH LIDAH NEGERI TERENGGANU
ASAL USUL KAMPUNG PULAU DUYUNG DAN PERKEMBANGANNYA
DARI TAHUN 1800 HINGGA 2000
LATAR BELAKANG
AWAL
Pulau Duyung adalah dua buah pulau daripada
beberapa buah pulau dalam sungai di Kuala Terengganu iaitu Duyung Besar yang
luasnya 62.0 hektar dan duyung kecil, luasnya 3.9 hektar. Asal nama pulau ini
ialah Pulau Peria.1 Mengikut cerita orang-orang tua, oleh sebab
disuatu masa dahulu didapati dua ekor ikan Duyung terdampar di pantai pulau ini,
maka kemudian daripada itu pulau ini dinamakan Pulau Duyung.2
Pulau Duyung terletak di muara
Sungai Terengganu. Deretan pulau-pulau kecil sepanjang 1.7 kilometer menganjur
masuk dari muara ke dada sungai yang terbentang luas . Pulau ini dipercayai
mula dihuni sebagai perkampungan nelayan, dan pintu masuk ke Bandar Kuala
Terengganu melalui jalan laut oleh para pedagang dan pelaut. Antara pulau-pulau
yang termasuk dalam gugusan Pulau Duyung ialah Pulau Duyung Besar, Pulau Duyung
Kecil, Pulau Ketam, Pulau Kelab Aya dan Pulau Duyung Sekolah.3
Perhubungan antara pulau-pulau tersebut
bergantung kepada pengangkutan air seperti bot, perahu sekoci ataupun penambang. Kedudukan Pulau Duyung yang
strategik menjadikan pulau tersebut terkenal dan mudah dihubungi. Pulau
tersebut dihimpit oleh perkampungan nelayan Seberang Takir dan Bandar Kuala
Terengganu menyebabkan Pulau Duyung menjadi tempat yang terbaik sebagai pusat
pembinaan bot-bot tradisional sehingga
kini.4
Selain itu, Pulau Duyung juga
dikenali sebagai lidah Negeri Terengganu. Hal ini dikatakan demikian kerana
terdapat seorang guru agama dari Pattani yang membuka pondok iaitu tempat
memepelajari ilmu agama di Pulau Duyung Kecil.5 Pulau Duyung juga
terdapat sebuah kota lama yang berseni yang berperanan penting dalam
pembentukan identiti Negeri Terengganu sehingga mendapat jolokan sebagai Terengganu Darul Iman.6
PULAU DUYUNG MENDAPAT NAMA
Pada
masa dahulu, Pulau Duyung dikenali sebagai Pulau Peria kerana dipercayai penduduknya
ada menanam buah peria. Selain itu, ada pihak yang berpendapat nama Pulau Peria
ini adalah besempena bentuknya seperti buah peria.7 Kemudiannya, pulau ini diganti namanya sebagai
Pulau Duyung selepas terjadinya peristiwa dua ekor ikan duyung, iaitu ibu dan
anak telah mendarat di pulau ini.8
Menurut cerita lisan yang
diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi kononnya beratus-ratus tahun lampau penduduk
kampung terkejut apabila mereka didatangi dua ekor ikan duyung yang seekornya
bersaiz besar manakala seekor lagi agak kecil.9 Ikan duyung berkenaan dikatakan muncul kerana
asalnya seorang wanita yang cantik telah disumpah. Dek kerana sumpahan
tersebut, sebahagian anggotanya iaitu daripada paras pinggan hingga ke kaki
bertukar menjadi ikan. Duyung menjadikan pulau ini sebagai tumpuan kerana ia
kawasan pelaut dan nelayan utama di Terengganu pada ketika itu. Ikan duyung ini dikatakan selalu menggoda
para pelaut yang lalai, bagaimanapun sesiapa yang tergoda akan menemui ajalnya.10
Penemuan
yang mengejutkan penduduk kampung ini disebarkan kepada seluruh penduduk
kampung dan beberapa hari kemudian mereka mula merancang menukar nama kampung
daripada Pulau Peria kepada Pulau Duyung. Hal ini kerana, sesetengah penduduk
memberitahu bahawa mereka belum pernah melihat pohon peria yang tumbuh di
kawasan mereka.11 Oleh kerana
tergemparnya berita berkaitan ikan duyung pada waktu itu, maka ramai bercadang
untuk menukarnya. Tanpa banyak tentangan
, akhirnya penduduk kampung bersetuju memanggil perkampungan mereka sebagai
Pulau Duyung dan berkat pertukaran nama tersebut, mereka dikatakan memperolehi
kemakmuran dan ketenangan.12
Pulau Duyung terbahagi kepada beberapa
bahagian antaranya merupakan Pulau Duyung Kecil dan Pulau Duyung Besar. Pulau
Duyung Kecil merupakan sebuah pulau yang terpisah dari Pulau Duyung Besar oleh
sebatang sungai, iaitu Sungai Terengganu.13 Namun demikian, pulau-pulau ini telah
disatukan melalui proses penambakan yang dilakukan pada tahun 1990.
Sesungguhnya jalan penghubung antara Pulau Duyung Kecil dengan Pulau Duyung
Besar pada masa dahulu adalah melalui jalan air dengan menggunakan sampan dan
kemudiannya telah dibangunkan sebuah jambatan kayu untuk kemudahan turun-naik.14
Menurut fakta sejarah, ia telah
diteroka oleh seorang ilmuan Islam yang terkenal di Terengganu, iaitu Wan
Abdullah atau lebih dikenali sebagai Tok Syeikh Duyung.15 Oleh itu, Pulau Duyung Besar dan Pulau Duyung
Kecil merupakan pengkalan utama iaitu bagi tujuan memunggah dan mengangkut
barangan serta hasil tempatan.16
Dianggarkan
gugusan Pulau Duyung dihuni oleh penduduk seramai 5000 orang. Asal-usul penduduk
dikatakan dari rumpun Melayu Timur Laut dan kesemuanya beragama Islam.17 Dalam
pulau ini juga terdapat 730 buah rumah. Bilangan penduduknya mengikut bancian tahun 1991
berjumlah seramai 3772 orang. Lelaki
seramai 1947 orang dan perempuan berjumlah 1825 orang. Semua penduduk di pulau
ini terdiri daripada orang Melayu.18
Menurut catatan Hugh Clifford
seperti yang dikutip oleh Tan Sri Mubin Sheppard, hamper keseluruh penduduk
Pulau Duyung bekerja sebagai nelayan (abad ke-19). Sewaktu di luar musim
monsoon, pendapatan negara ialah :
…….their
average monthly earning during the open season
From March to November was eight dollars, and that
of a
Working boat-owner who steered
his own craft nearly double
Amount. Several thousand
piculs of fish were dried in the
Villages along the coast, seven
eights of which were exported
To Singapore.19
Penduduk Pulau Duyung pada waktu lapang,
mereka akan berkumpul di wakaf atau di surau. Kadang-kadang mereka bersama-sama
bergotong royong mengusung rumah (berpindah tapak rumah) atau menolak perahu ke
sungai. Majlis-majlis perkahwinan, bercukur, persembahan marhaban, rodat dan
silat gayung sering diadakan secara berkumpulan dan saling bekerjasama.
Meskipun mereka tidak mempunyai kemewahan material, sopan santun dan budi
pekerti terus terpelihara.20
AKTIVITI HARIAN PENDUDUK
PUALAU DUYUNG
Aktiviti penangkapan ikan di
sekitar gugusan Pulau Duyung sering dijalankan bagi menampung pendapatan mereka.
Penangkapan ikan laut dalam mengambil masa yang agak panjang dan menggunakan
kelengkapan yang lebih canggih berbanding pesisir pantai. Nelayan pesisir
pantai memulakan aktiviti penangkapan ikan seawal pagi dan pulang di sebelah
petang dengan menggunakan bot-bot kecil.
Nelayan laut dalam mengambil
masa yang panjang, adakalanya memakan masa beberapa hari dan menggunakan
bot-bot yang lebih besar seperti Perahu Kolek dan Perahu Payang serta lengkap
dengan pelbagai keperluan termasuk sonar, alat perhubungan dan bekalan air batu
untuk menyimpan ikan.21 Kebiasaanya mereka menggunakan pukat tangkul,
pukat hanyut, pukat dalam, pukat cerut, dan pukat tarik untuk menangkap ikan di
laut dalam.22
Kegiatan harian penduduk Pulau Duyung selain meneruskan tradisinya
sebagai nelayan, ada juga yang bekerja sebagai peniaga ataupun usahawan yang
tidak kurang yang berulang-alik ke Bandar Kuala Terengganu setiap hari dalam
pelbagai profesyen. Pada
zaman dahulu, terdapat juga peniaga yang berniaga keluar negeri dengan
menggunakan perahu besar iaitu ke Siam (Thailand), Indo-China dan Pulau-pulau
Melayu iaitu Riau, Lingga, Jawa, Sumatera, Pulau Selibis (Bugis) dan juga
hingga ke Ceylon.23
Terdapat lima buah kedai yang
beroperasi untuk menjual keperluan harian seperti barangan dapur, makanan
ringan, dan sebagainya. Perniagaan
tersebut dijalankan secara kecil-kecilan dan kedudukannya adalah berdekatan
antara satu sama lain. Di samping itu, terdapat ‘pasar minggu’ yang diadakan di
tempat letak kereta balai raya.
Barang-barang yang diperniagakan dihantar oleh pemborong dari Bandar dan ada
juga yang dibuat sendiri oleh penduduk setempat.
Oleh
kerana penduduk Terengganu berniaga ke
luar negeri, maka terjalinlah hubungan antara pedagang-pedagang dari luar
negeri dengan penduduk negeri Terengganu. Dengan ini, ramai pedagang-pedagang
luar negeri datang membawa dagangan dari negerinya ke Terengganu. Kapal-kapal dari Singapura seperti Kapal Hong
Ho, Buribat, Asdan dan Tongsong sentiasa penuh dan sesak dan dan menyebabkan
sungai Terengganu menjadi Bandar pelabuhan yang besar. Dari China pula banyak
tongkang china yang besar datang berlabuh di Sungai Terengganu. Perahu-perahu dan kapal-kapal dari luar
negeri berakhir dalam tahun1960-an.
Setelah siapnya jambatan baru yang
merentasi sungai Terengganu dari Pulau Kambing melalui Pulau Duyung ke Seberang
Bukit Tumbuh terus ke Kelantan, maka penduduk Pulau Duyung telah dapat
menggunakan kenderaan darat. Mana-mana mereka yang ada kereta telah dapat
dibawa ke rumah masing-masing. Jambatan
ini dinamakan Jambatan Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah pada 11 Mac 1990.
Sebahagian kecil penduduk Pulau Duyung meraih
rezeki sebagai tukang perahu. Hal ini kerana perkhidmatan air seperti berikut
sangat penting bagi penduduk pulau itu bagi menjalankan kegiatan harian mereka.
Antara perahu-perahu yang
digunakan untuk kegiatan harian mereka adalah seperti Perahu Sekoci, Perahu Setak, Perahu Jalur dan
Perahu Bedar. Selain itu, perahu-perahu yang digunakan untuk menangkap ikan
iaitu Sekoci, Kolek Kuel, Kolek dan Payang. Perahu Penambang dikenali sebagai
Bedar Besar yang menyerupai Kapal Layar dan Anak Bedar.
Sejak beberapa abad lalu,
perusahaan membuat bot menggunakan kayu cengal dan dibuat secara tradisi masih
menjadi sebutan hingga masa kini. Berbekalkan kemahiran yang tinggi dan
ketekunan para tukang, permintaan dan tempahan terhadap bot-bot tradisi telah datang
dari pelbagai pelosok dunia, dan ada juga pihak yang menempahnya sanggup
tinggal bersama-sama untuk melihat kerja-kerja pertukangan itu dilakukan
meskipun mengambil masa lebih setahun lamanya.
Pulau Duyung Besar dan
Pulau Duyung Sekolah merupakan dua kawasan yang menjadi tumpuan para penggemar dan pembeli bot tradisi membuat
tempahan. Pelbagai jenis bot diusahakan bergantung kepada tempahan yang
diterima. Ketukangan secara tradisi ini tidak pula bemakna reka bentuk dan hiasannya
tidak menampakkan unsur-unsur moden. Beberapa alat moden digunakan terutamanya
semasa mencantumkan kepingan kayu untuk dijadikan badan bot, menggunakan gam
bagi menimbuskan ruang-ruang antara kayu, peralatan untuk melicinkan kayu dan
sebagainya. Tempoh membuat sesebuah perabot adalah bergantung kepada jenis dan
saiz yang dikehendaki.
KEGIATAN LAIN
Perusahaan batik juga merupakan sumber
pendapatan bagi penduduk Pulau Duyung selain bekerja sebagai penambang.
Hasilnya akan dipasarkan ke pasaran tempatan dan luar negeri. Terdapat dua
jenis batik yang dihasilkan iaitu batik tulis dan batik cop. Batik tulis agak
mahal dan mempunyai mutu yang tinggi. Kerja batik selalunya dilakukan oleh
lelaki dan segelintir sahaja perempuan yang turut terlibat.
Sesetengah penduduk pulau ini juga merupakan
tukang rumah yang handal. Mereka membuat berbagai jenis rumah antaranya ialah
Rumah Bujang, Bujang Berpeleh, Limas Bungkus dan Limas Belanda. Selain itu,
sebahagian kecil penduduk yang lain meraih rezeki sebagai juragan, pemandu bot
penumpang (penambang) dan pemandu bot pelancong. Tidak kurang juga yang bekerja
sebagai pengangkut pasir atau pemungut kelapa, menjadi tukang simen, tukang emas,
dan seumpamanya.
PULAU DUYUNG
SEBAGAI LIDAH NEGERI TERENGGANU
Pulau Duyung dijadikan lidah
negeri Terengganu kerana suatu ketika dahulu, Pulau Duyung sangat terkenal
sebagai salah satu pusat pengembangan dan pendidikan Islam utama di Terengganu.
Hal ini disebabkan datangnya seorang guru agama dari Pattani, Wan Abdullah Wan
Amin, telah bermastautin dan membuka pondok di Pulau Duyung Kecil. Beliau mengajar mengenai pendidikan Islam
bukan sahaja kepada penduduk Pulau Duyung malah melampaui penduduk Negeri
Terengganu.
Selain itu, peristiwa pada zaman
kegemilangan Pulau Duyung yang terus diterokai oleh keluarga Tok Syeikh Duyung
dengan menjemput tukang-tukang kayu yang mahir untuk membina rumah dan kapal
layar berukir. Semenjak itu,
Pulau Duyung menjadi terkenal mengenai pertukangan kayu untuk binaan rumah dan
kapal layar yang bermutu tinggi tetapi usaha itu semakin malap kerana golongan
muda tidak bersedia untuk mewarisi kemahiran tersebut.
Pengangkutan
air menghadapi cabaran dan semakin dilupakan. Walau bagaimanapun, seni
pertukangan
perahu layar dihidupkan kembali pada tahun 1970-an oleh para peminat kapal
layar Eropah. Ketika itu, mereka berhasrat menjadikan perahu layar sebagai
yachts. Beberapa tukang perahu layar
tempatan sanggup menerima cabaran ini dan dalam masa yang singkat seni bina
perahu layar di Pulau Duyung kembali bersinar dan menampakkan tanda-tanda
mengembalikan kegemilangannya.
KOTA LAMA DUYUNG
Dari sudut sejarah, Kota Lama
Duyung adalah bukti pengaruh segolongn
masyarakat Melayu dipanggil sejarahwan moden ‘ The Threngganu Ruling Class’
iaitu Kelas Pemimpin di Threngganu diawal abad ke-20 ini. Kota Lama Duyung memainkan peranan penting
dalam pembentukan identiti negeri Terengganu sehingga mendapat jolokan sebagai
negeri Iman atau Terengganu Darul Iman.
Di samping itu, kota tersebut turut berperanan dalam pembentukan watak
anak negeri yang terkenal dengan sifat lemah-lembut tetapi tekun bekerja, mahir
dalam bidang pertukangan tradisional dan arif mengenai pelayaran.
Berdasarkan rekod-rekod yang tersimpan dan
cerita lisan penduduk setempat, Kota Lama Duyung pada zaman kegemilangannya
merupakan sebuah institusi yang tidak hanya terhad kepada perkembangan Islam,
bahkan turut menjadi pusat perbincangan hal ehwal perundangan dan perdagangan
negeri. Malah, Pulau Duyung Kecil sendiri sebelum dan sesudah pembinaan kota
berkenaan pada tahun 1920, turut menjadi pusat rujukan hal-hal pentadbiran dan
pemerintahan Terengganu kerana di situlah lahirnya beberapa ulama terbilang
yang kemudian dilantik sebagai mufti dan hakim negeri. Kota Lama Duyung mempunyai Sembilan buah
bumbung yang menutupi beberapa bahagian yang bersambung dengan dapur, bilik
mandi, sarung, beranda dan titian. Reka bentuknya mirip Istana Kecil Raja
Melayu tetapi diperkayakan dengan memasukkan unsur-unsur seni bina asing
seperti Corinthian atau Mesir. Tiang dan dinding batunya memperlihatkan
bentuk rumah tradisional Melayu Terengganu, iaitu Bujang Berepeleh, Lima
Bungkas dan Potong Belanda dengan dihias ukiran sobek di sekeliling beranda.
Kota ini dibina oleh Datuk Biji Sura (1890-1955) Nik Mohamad Hitam yang
merupakan cicit kepada Wan Abdullah bin Wan Amin (di sebelah ibu) ataupun lebih
dikenali sebagai Tok Syeikh Duyung.
Di sebelah ayah, Datuk Biji
Sura adalah sepupu Menteri Besar Terengganu yang pertama Datuk Amar di Raja. Semasa kecil anak jeragan Encik Hitam itu
hanya menumpang belajar dengan ahli keluarga terdekat Tok Syeikh Duyung tetapi
beliau dapat mengatasi pelajar lain sehingga dijolok sebagai otak besi berani
oleh orang tuanya. Datuk Biji Sura memulakan kerjaya sebagai kerani di Mahkamah
dan akhirnya memegang jawatan: Ahli Majlis diraja, Ahli Mesyurat Menteri,
Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama dan Hakim Besar-besar di Mahkamah Syariah.
Kadang-kadang tugas-tugas itu terpaksa berjalan serentak. Nama beliau dicatat sebagai salah seorang dari
Pengarang Perlembangaan Negeri Terengganu yang pertama (1911).
KESIMPULAN
Kesimpulannya boleh diketengahkan berdasarkan kajian yang
menyentuh tentang Perkembangan Asal-usul Pulau Duyung antara tahun 1800
sehingga 2000. Antaranya ialah tentang sejarah nama Pulau Duyung, dengan dua
peristiwa yang menarik iaitu tentang Buah Peria dan Dua Ekor Ikan Duyung telah
menciptakan nama perkampungan tersebut sehingga ke hari ini. Selain itu, dalam
jangka masa 30 tahun yang bermula dari awal 1990 hingga tahun 2000, kita lihat
Kampung Pulau Duyung telah mengalami pelbagai perubahan ke arah perkembangan yang
berbagai aneka sama ada dari segi ekonomi mahupun sosial. Pada 30-an, kita
lihat cara hidup penduduknya sangat berpegang pada tradisi sebagai contoh,
kebanyakkan kaum lelaki yang mencari rezeki dan perempuan hanya menjadi suri
rumah. Ini mungkin disebabkan oleh pengaruh ekonomi yang belum begitu menjalar
dengam meluasnya. Semangat bantu-membantu antara penduduk adalah satu-satunya
kebanggaan kepada penduduk di sini. Mereka tidak dipaksa untuk melakukan
pekerjaan bersama-sama tetapi kerana kesedaran mereka yang hidup penuh
kesukaran membuatkan mereka saling hidup dalam suasana ynag harmonis. Kampung
ini berbeza dengan kampung-kampung Melayu di Terengganu kerana banyak
peristiwa-peristiwa yang melukis sejarah tentang pulau tersebut antaranya ialah
merupakan tempat penyebaran ilmu agama melalui alim ulama’ dalam negeri ini dengan
secara langsung ada hubungkaitnya dengan pemerintah. Demikian itu, Pulau Duyung
juga penuh dengan kegiatan ekonomi yang boleh menambah pendapatan negara dengan
banyak terutamanya dalam membina perahu-perahu yang tradisi sehingga menular ke
luar negeri.
Walaupun keadaan berubah
dengan masuknya unsur-unsur material yang begitu cepat dalam masyarakat di
rantau ini, tetapi masih ada sesetengah penduduk pulau ini yang masih lagi
dapat memelihara identiti awalnya sampai sekarang.
Bibliografi
1 - Esei Ilmiah ditulis
oleh Haji Othman bin Haji Ali, halaman 1
2 – Metro, 24 Disember
2005, halaman E7.
3 - Dato’ Wan Hisham
Wan Salleh, Wan Ramli Wan Muhammad, Buku Tamadun Baru Bermula
Disini, halaman 10
BalasHapusIzin promo ya Admin^^
bosan tidak ada yang mau di kerjakan, mau di rumah saja suntuk,
mau keluar tidak tahu mesti kemana, dari pada bingung
mari bergabung dengan kami di ionqq^^com, permainan yang menarik dan menguras emosi
ayo ditunggu apa lagi.. segera bergabung ya dengan kami...
add Whatshapp : +85515373217 ^_~