SEJARAH RINGKAS SEKOLAH RENDAH TERENGGANU 1
ALKISAH.......
Sejarah Awal Pendidikan di Tanah Melayu, Corak pendidikan yang ada di waktu ini berbentuk bukan formal dan tidak memberatkan perkembangan kongnitif pe1ajar-pelajar. Ia wujud dan berkembang bersama-sama pengembangan agama Islam di negari-negeri Semenanjung Tanah Melayu dan kepulauan Melayu pada abad ke 14. Pedagang Arab dan India yang beragama Islam datang ke kawasan Asia Tenggara. Di waktu itu wujudnya institusi pendidikan yang dinamakan 'sekolah pondok'. Sekolah pondok ini dibangunkan dan dimajukan bersama secara gotong royong di kalangan masyarakat setempat. Pada abad ke 18 dan 19 di Terengganu, Kelantan dan Kedah yang paling banyak sekolah pondok. Corak pendidikan yang ada pada ketika itu berjalan seperti biasa dengan pengajaran al-quran, tingkah laku, dan akhlak yang baik, pengetahuan kerohanian dan seni mempertahankan diri. Ini termasuklah pelajaran awal dalam bidang kraftangan serta perintis dalam bidang pertanian, perikanan dan perburuan.
Pada zaman ini pada umumnya merupakan pendidikan yang
tidak menekankan soal formal. Penekanan hanyalah kepada pengajaran kitab suci
Al-Quran, tingkah laku dan akhlak yang baik, pengetahuan dan juga sifat
kerohanian. Terdapat
juga sebilangan pelajar yang mempelajari pendidikan agama di sekolah-sekolah
pondok yang ditubuhkan oleh para ulama Islam yang terkenal pada zaman tersebut.
Sekolah-sekolah jenis ini masih boleh dilihat sekarang di negeri-negeri seperti Kelantan, Terengganu dan Kedah.
Pada amnya pendidikan tradisi ini mempunyai kurikulum yang terlalu sempit kerana pelajaran adalah terhad kepada teks Al-Quran sahaja. Namun, kelebihan yang boleh diperolehi daripada aspek pengajaran sebegini ialah ia telah berjaya mewujudkan ramai tokoh agama yang bukan sahaja terkenal dalam bidang agama, tetapi juga mempunyai tahap etika yang amat tinggi Pada peringkat lebih teratur terdapat satu sistem pendidikan agama yang disebut ‘sekolah pondok ‘ yang ditubuhkan dan dikendalikan oleh ulama-ulama Islam yang terkenal. Pelajar-pelajar menuntut di madrasah agama dan tinggal di pondok yang di bina di sekelilingnya. Ramainya tokoh-tokoh agama muncul menyebarkan agama Islam di Semenanjung Tanah Melayu. Sekolah pondok juga merebak di Semenanjung Tanah Melayu termasuk Singapura. Sehingga sebelum abad ke 20 masih tiada sistem dan organisasi pendidikan berbentuk formal. Pendidikan Di waktu Penjajahan Inggeris (1800 hingga 1956) Sistem pendidikan diwaktu ini adalah warisan budaya pendidikan zaman pemerintahan Inggeri.
Pada amnya pendidikan tradisi ini mempunyai kurikulum yang terlalu sempit kerana pelajaran adalah terhad kepada teks Al-Quran sahaja. Namun, kelebihan yang boleh diperolehi daripada aspek pengajaran sebegini ialah ia telah berjaya mewujudkan ramai tokoh agama yang bukan sahaja terkenal dalam bidang agama, tetapi juga mempunyai tahap etika yang amat tinggi Pada peringkat lebih teratur terdapat satu sistem pendidikan agama yang disebut ‘sekolah pondok ‘ yang ditubuhkan dan dikendalikan oleh ulama-ulama Islam yang terkenal. Pelajar-pelajar menuntut di madrasah agama dan tinggal di pondok yang di bina di sekelilingnya. Ramainya tokoh-tokoh agama muncul menyebarkan agama Islam di Semenanjung Tanah Melayu. Sekolah pondok juga merebak di Semenanjung Tanah Melayu termasuk Singapura. Sehingga sebelum abad ke 20 masih tiada sistem dan organisasi pendidikan berbentuk formal. Pendidikan Di waktu Penjajahan Inggeris (1800 hingga 1956) Sistem pendidikan diwaktu ini adalah warisan budaya pendidikan zaman pemerintahan Inggeri.
Peringkat kedua dalam perkembangan sistem
pendidikan di Tanah melayu berlaku semasa zaman penjajahan Inggeris (
1824-1957 ). Pada peringkat ini pendidikan di Tanah melayu telah
dikelola, dikendalikan, dikawal dan diletakkan di bawah kuasa penjajah
Inggeris tanpa mempunyai satu falsafah yang konkrit atau Dasar
pendidikan Kebangsaan.
Pentadbiran pendidikan di Tanah melayu
semasa ini adalah mengikut dasar penjajah iaitu “pecah dan perintah ”
serta dasar terbuka dan tiada campurtangan tentang pendidikan
vernacular. Matlamat utama sistem pendidikan penjajah ialah semata-mata
untuk memberi pendidikan kepada segolongan rakyat bagi membolehkan
sebahagian mereka memenuhi keperluan tenaga dan ekonomi. Dengan itu,
Inggeris mula memberi tumpuan besar kepada pelajaran Inggeris 1816.
Oleh itu objektif pemerintahan Inggeris
adalah bukan hendak mengubah atau memajukan struktur sosial tetapi
sekadar menjadikan keadaan struktur sosial yang sedia ada itu sedikit
efisien sahaja.Tegasnya, pendidikan pada zaman ini berkembang secara
sewenang-wenangnya tanpa satu dasar yang jelas dapat membina dan memupuk
unsur- unsur kebangsaan di kalangan rakyat. Akibat dasar Inggeris
tersebut maka wujudlah sistem pendidikan plural (plural educatin al
system) sesuai dengan keadaan struktur masyarakat majmuk
Orientasi pendidikan yang Sumbang ini telah menekan dan
mengekalkan tumpuan taat setia rakyat pendatang kepada negara asal
mereka.
SEK KEB PAYA BUNGA: SEKOLAH ELIT KUALA TERENGGANU
Sekolah Kebangsaan Paya Bunga ini daripada segi lokasinya terletak di
tengah-tengah Bandaraya Kuala Terengganu sekarang ini. Di sekelilingnya pula
terletaknya pusat membeli-belah, kedai-kedai, klinik dan jabatan-jabatan negeri
serta jabatan-jabatan kerajaan persekutuan.
Beberapa bangunan penting yang lain juga dibina di sekitar sekolah ini sperti
Istana Maziah yang menjadi istana rasmi Sultan Terengganu, bangunan Pejabat Pos
Besar Kuala Terengganu yang mengendalikan urusan surat menyurat sejak zaman
penjajah, bangunan Wisma Darul Iman yang menempatkan Pejabat Menteri Besar dan
pejabat-pejabat Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan bangunan stesen bas
utama Bandaraya Kuala Terengganu. Bangunan Masjid Zainal Abidin atau Masjid
Putih yang menjadi antara masjid utama di negeri Terengganu. 1
Kini, Sekolah Kebangsaan Paya Bunga terletak di atas tanah lot yang
bernombor 1809, 1182 dan 1815 yang juga merupakan laluan utama di dalam
Bandaraya Kuala Terengganu.2
Awal
penubuhan awal
Sekolah Melayu Kampung Keling yang
dibuka pada tahun 1912 merupakan sekolah yang terawal diwujudkan di Terengganu.
Sekolah Melayu Kampung Keling ini dibina di kawasan benteng pengkalan penambang
di antara pagar Kedai Payang hingga ke Pejabat Kastam di atas rang batang
nibung dan lantainya juga dibina daripada nibung. Apabila rang ini runtuh
akibat daripada peredaran masa, sekolah Melayu Kampung Keling telah dipindahkan
ke kawasan tepi pagar Istana Maziah berhampiran pintu gerbang. Namun selepas
beberapa tahun sekolah ini berada di situ, ia telah dipindahkan pula ke Kampung
Patani seterusnya pada 1919 sekali lagi sekolah ini dipindahkan ke Kampung
Banggol. Akhirnya ia ditempatkan di tapak Sekolah Melayu Paya Bunga hingga
kini.3
Sekolah Melayu Paya Bunga
ini telah diasaskan oleh Encik Ali bin Ngah, Haji Wan Mamat @ Muhammad bin Megat
Daud atau lebih dikenali sebagai Haji Wan Muhammad Kemaman dan Haji Awang bin
Yunus. Ketiga-tiga pengasas ini merupakan pemegang saham terbesar di dalam
Syarikat Lombong Bijih Timah Kajang yang terletak di Kemaman, Terengganu.
Kerana kesedaran kepentingan pendidikan untuk masa depan kanak-kanak di sekitar
Kuala Terengganu dan penduduk setempat, ketiga-tiga pengasas ini telah berusaha
bersungguh-sungguh mendapatkan sebidang tanah di Kuala Terengganu untuk
mendirikan sebuah sekolah.4
Melihat usaha keras Haji Wan
Muhammad Kemaman dan rakan-rakannya, kerajaan negeri telah bersetuju untuk
menghadiahkan sebidang tanah seluas 0.768 ekar. Pada masa itu nilaian tapak
sekolah tersebut ialah RM400.00. Untuk tidak mensia-siakan penghargaan yang
diberikan oleh kerajaan negeri, syarikat tersebut telah membiayai pembinaan
sebuah bangunan kayu dengan kos RM3500.00. Pembinaan bangunan pertama Sekolah
Melayu Paya Bunga ini siap dan telah digunakan pada tahun 1922.5
Encik Md. Dahan bin Jaafar telah
diberi amanat untuk memikul tugas sebagai Guru Besar pertama Sekolah Melayu
Paya Bunga pada tahun 1922. Beliau menjadi ketua dan pentadbir kepada
kakitangan dan murid-murid di sekolah tersebut. Tugas Encik Md. Dahan dan
guru-guru Sekolah Melayu Paya Bunga pada masa itu ialah memastikan kehadiran
kanak-kanak sekolah lebih ramai, tugas ini menjadi sukar apabila terdapatnya
tentangan daripada sesetengah ibibapa yang tidak suka kepada pendidikan sekular.6
Sekolah
Kebangsaan Paya Bunga sebelum merdeka
Sebenarnya
tapak asal Sekolah Melayu Paya Bunga ialah sebuah kawasan perkuburan, namun
besar kemungkinan kubur-kubur yang berada di kawasan ini telah dipindahkan
setelah tanah ini diluluskan oleh kerajaan negeri untuk pembinaan sekolah.7
Bangunan pertama Sekolah Kebangsaan
Paya Bunga ini mempunyai keluasan 150 kai panjang dan 50 kaki lebar. Bangunan
ini merupakan bangunan satu tingkat
dengan tiang di bahagian bawah dibuat daripada simen dan dinding daripada kayu,
manakala bahagian atas pula dibuat daripada kayu sepenuhnya. Bangunan ini
dilindungi oleh atap yang baik berbanding dengan sekolah lain yang wujud pada
masa itu yang masih menggunakan atap nipah.8
Kayu yang digunakan untuk membina
bangunan Sekolah Melayu Paya Bunga ini merupakan kayu-kayu yang tahan dan baik
agar bangunan tahan lama dan kukuh. Manakala untuk lantai di tingkat atas pula,
kayu papan yang telah dikeset iaitu kayu yang telah dibuat lubang ditepi agar
dapat disambungkan dengan kayu-kayu yang lain agar papan-papan kayu itu lebuh
kukuh. Pada masa itu, keset papan dilakukan dengan tangan tanpa bantuan mesin,
sudah pasti ia memerlukan masa yang lama dan kepakaran yang tinggi. Untuk naik
ke tingkat atas, dua tangga dibina di bahagian dalam bangunan ini iaitu
dibelakang pintu masuk. Tangga-tangga ini dibina di sebelah kiri bangunan.9
Tingkap dan pintu juga menggunakan
kayu papan. Dibahagian pintu utama digunakan jarring manakal tingkap
menggunakan papan sepenuhnya. di tingkat atas, sebahagian dinding di bawah
tingkap telah dibina sisip angin. Sisip ini membantu peredaran udara yang baik
dan menjadikan murid-murid lebih selesa untuk belajar.10
Sebagai tanda sempadan sekolah pula,
sekeliling kawasan sekolah ditanam dengan pokok buluh cina. Pokok buluh cina
ini juga dapat berfungsi sebagai pagar dan hiasan. Pagar buluh ini juga
digunakan oleh kebanyakan rumah-rumah di Kuala Terengganu pada masa itu.11
Perubahan
Nama Sekolah
Sejajar dengan peredaran masa dan
perubahan dasar-dasar di dalam pendidikan negara, nama Sekolah Melayu Paya
Bunga telah ditukarkan kepada Sekolah Kebangsaan Paya Bunga. Perubahan nama ini
dilakukan setelah rombakan sistem pendidikan di peringkat nasional dilakukan
oleh Allahyarham Tun Abdul Razak Dato’ Hussein yang memegang jawatan Menteri
Pelajaran pada ketika itu . Beliau mendapati sistem pelajaran yang dianjurkan
oleh penjajah yang mengamalkan dasar pecah dan perintah demi kepentingan
mereka, telah menyebabkan terhapusnya kesepaduan antara sekolah-sekolah Melayu
,sekolah-sekolah vernakular Cina dan sekolah-sekolah vernakular Tamil.
Perbezaan yang ketara di dalam sistem pendidikan akan menyebabkan penyatuan
bangsa negara merdeka sukar dicapai.14
Oleh yang demikian, Penyata Razak
telah diumumkan pada 16 Mei 1956, telah digubal bagi tujuan menyelaraskan
sukatan pelajaran semua aliran sekolah di negara ini. Jawatankuasa ini telah
bermesyuarat sebanyak lapan kali iaitu antara September 1955 sehingga April
1956. Seterusnya, pada 7 Mac 1957, Majlis Perundangan Persekutuan, dengan sebulat suara telah
meluluskan Penyata Razak. Dengan kelulusan dasar ini jugalah sekolah-sekolah
Melayu ditukar nama menjadi Sekolah Kebangsaan termasuk Sekolah Melayu Paya
Bunga telah ditukar nama menjadi Sekolah Kebangsaan Paya Bunga.15
Perkembangan
Selepas Merdeka
Sekolah Kebangsaan Paya Bunga
mendapat perhatian daripada ibi bapa untuk menghantar anak-anak mereka belajar
di sekolah tersebut. Terdapat beberapa faktor yang menarik minat mereka untuk menempatkan anak-anak
mereka belajar di situ adalah kerana bangunan Sekolah Kebangsaan Paya Bunga
yang lebih selesa berbanding sekolah-sekolah lain pada masa itu. Selain itu,
sekolah ini terletak di tengah-tengah kawasan yang maju pada ketika itu dan
telah melahirkan tokoh-tokoh yang dapat dijadikan contoh.16
Mata pelajaran yang diajar selepas
kemerdekaan negara juga berdasarkan pendidikan negara. Mata pelajaran yang
terdapat di Sekolah Kebangsaan Paya Bunga ialah Bahasa Melayu, Ilmu Kejadian,
Kira-kira bagi darjah 1, 2 dan 3, Ilmu Hisab bagi darjah 4, 5 dan 6, Tata
Rakyat, Jawi, Nyanyi, Ilmu Alam, Tawarikh dan Senaman. Pengagihan masa bagi
pengajaran dan pembelajaran setiap mata pelajaran adalah 40 minit bagi setiap
waktu.17
Murid-murid selepas merdeka
Sebelum tahun 1972, Sekolah Kebangsaan
Paya Bunga hanya menerima pelajar
lelaki sahaja manakala kanak-kanak perempuan di kawasan sekitarnya pada masa itu
pula mendapat pendidikan di Sekolah Ampuan
Mariam yang hanya dikhaskan
untuk pelajar perempuan sahaja.21
Pada tahun 1961, keramaian murid di
Sekolah Kebangsaan Paya Bunga sekitar 300 orang. Untuk menampung murid yang
ramai ini, sekolah terpaksa mengadakan dua sesi iaitu sesi pagi untuk murid
darjah 1, darjah 5 dan darjah 6 manakal murid darjah 2, darjah 3 dan darjah 4
pula akan belajar pada sesi petang.22
Murid-murid yang menamatkan
pengajian rendah di Sekolah Kebangsaan Paya Bunga ini biasanya akan melanjutkan
pelajaran ke peringkat menengah Sekolah Menengah Sultan Sulaiman yang merupakan
sekolah aliran Inggeris yang terkenal pada masa itu. Adalah menjadi cita-cita
murid di sekolah dan ibu bapa di negeri Terengganu ntuk mendapat prluangbelajar
di Sekolah Menengah Sultan Sulaiman. Untuk memasuki sekolah-sekolah elit atau
berasrama penuh, murid-murid mesti melalui ujian khas yang telah disediakan
oleh Pejabat Pelajaran.23
Perkembangan Fizikal Selepas Kemerdekaan
Memandangkan peningkatan kesedaran
masyarakat tentang kepentingan pendidikan dan akta yang mewajibkan kanak-kanak
mendapat pendidikan formal di sekolah, Sekolah Kebangsaan Paya Bunga terpaksa
menerima bilangan murid yang semakin bertambah. Ini menyebabkan bangunan asal
dua tingkat itu tidak dapat menampung bilangan murid-murid yang semakin ramai.
Untuk itu, sebuah bangunan kayu milik Syarikat Guru-guru Terengganu yang
terletak di dalam kawasan Sekolah Kebangsaan Paya Bunga telah dijadikan kelas
untuk murid-murid belajar. Bangunan ini hanya dapat menampung dua buah bilik
darjah sahaja.24
Namun limpahan kanak-kanak yang
ingin mendapat pebdidikan di Sekolah Kebangsaan Paya Bunga menjadi lebih
meruncing pada penghujung tahun 50-an. Oleh itu, kerajaan negeri Terengganu
telah meluluskan peruntukan untuk pembinaan sebuah bangunan yang mempunyai dua
bilik. Di bangunan baru ini dilengkapi dengan bilik Guru Besar, bilik guru,
pejabat dan bilik setor untuk penyimpanan barang-barang kepunyaan sekolah serta
tandas yang turut dibina untuk kemudahan guru-guru serta murid-murid.25
Secara keseluruhannya, pada tahun
1960-an, Sekolah Kebangsaan Paya Bunga telah mempunyai sebuah bangunan kayu dua
tingkat, tiga bangunan setingkat dan sebuah kantin serta tandas.26
Pada ketika ini guru-guru dan
murid-murid menggunakan perigi untuk mendapat sumber air kersns bekalan air
paip yang disediakan oleh pihak kerajaan seperti sekarang belum dilengkapkan di
Sekolah Kebangsaan Paya Bunga.27
Menyedari hakikat itu Jabatan
Pelajaran Terengganu telah berusaha untuk mengadakan bangunan baru bagi
menampung murid yang ramai dan lebih selesa untuk belajar.28
Pada tahun 1978 kerja-kerja pembinaan
bangunan baru menggantikan bangunan lama yang dibina dari kayu dan papan telah
dimulakan. Bangunan asal iaitu sebuah bangunan dua tingkat telah dirobohkan
untuk dibina bangunan gentian Sekolah Kebangsaan Paya Bunga yang baru.29
Sementara menunggu bangunan gentian,
Sekolah Kebangsaan Paya Bunga terpaksa menumpang belajar sementara di Sekolah
Kebangsaan Tengku Ampuan Mariam yang dibina pada tahun 1935. Sekolah Kebangsaan
Tengku Ampuan Mariam adalah sekolah yang dikhaskan untuk murid-murid perempuan.
Meskipun menumpang di Sekolah Kebangsaan Tengku Ampuan Mariam, murid-murid
tetap bersarapan dengan Rancangan Makanan Tambahan yang disedikan oleh Jabatan
Pelajaran Terengganu di kantin Sekolah Kebangsaan Paya Bunga.30
Bangunan gentian Sekolah Kebangsaan
Paya Bunga dirasmikan pada 26 Oktober 1980 oleh Menteri Besar Terengganu pada
ketika itu.31
Sistem pembelajaran dan peperiksaan
Sistem peperiksaan digunakan Sekolah
Melayu Paya Bunga untuk mengukur pencapaian murid-murid. Melalui sistem ini,
guru dapat melihat keupayaan menguasai pelajaran yang disampaikan dalam
kalangan murid-murid. Melalui sistem ini
juga, hanya murid-murid yang lulus sahaja dibenarkan untuk meneruskan pelajaran
di darjah dua kerana mereka dianggap telah menguasai pelajaran darjah satu.
Manakala murid-murid yang gagal pula perlu mengulang kembali pelajaran darjah
satu begitu juga seterusnya. Langkah ini diambil untuk memastikan murid-murid
dapat menguasai sepenuhnya kemahiran rendah yang menjadi asas kepada pelajaran
yang lebih tinggi. Oleh itu, dengan mengulangi pelajaran yang sama, mereka akan
lebih faham.12
Murid-murid di Sekolah Kebangsaan
Paya Bunga ini kebanyakannya dapat melanjutkan pelajaran menengah di Sekolah
Inggeris Kerajaan yang diasaskan pada tahun 1920, yang kemudiannya dikenali
sebagai Sekolah Menengah Sultan Sulaiman. 13
Kewujudan Darjah Khas
Pada tahun 1927, telah diwujudkan
darjah khas di Sekolah Kebangsaan Paya Bunga. Darjah khas ini pada asalnya
diberi nama Sekolah Khas yang dibina dengan tujuan untuk memberi latihan kepada
pelajar-pelajar terbaik dari sekolah-sekolah diMelayu di Terengganu. Para
pelajar yang belajar di sini diberi kursus pengkeranian dan guru. Guru-guru
yang keluar yang telah tamat Darjah Khas ini akan mengajar pelajar-pelajar di
sekolah-sekolah melayu sebagai guru tidak terlatih, kemudiannya mereka akan
diserap ke Maktab Perguruan Sultan Idris(MPSI) untuk mendapatkan pendidikan
formal sebagai seorang guru terlatih. Namun tidak semua guru yang tamat Darjah
Khas akan Berjaya ke MPSI, ada di kalangan mereka yang gagal oleh itu mereka
harus mengikuti kursus di waktu petang yang diadakan tiga minggu sekali selama lima hinggan enam tahun.
Kursus-kursus ini akan dikendalikan oleh guru-guru yang telah lulus MPSI dan
berkemungkinan mereka yang Berjaya
mengikuti kursus pada waktu petang ini, akan dianggap guru yang seterusnya yang
bakal mengajar sekolah-sekolah Melayu pada masa itu.32
Sekolah Agama Petang
Sekolah Agama petang ialah sesi
pengajaran dan pembelajaran al-Quran sebagai meneruskan tradisi pengajian agama
Islam di negeri Terengganu. Sekolah Kebangsaan Paya Bunga juga memberi khidmat
jasanya untuk menjalankan sesi sekolah agama petang ini bermula 27 Jun 1928.
Walaupun pada asalnya sekolah agama ini diadakan di Masjid Abidin yang
dikendalikan oleh Tuan Haji Awang Muhd Arif, ia dipindahkan ke Sekolah
Kebangsan Melayu Paya Bunga akibat dari keadaan bising ketika sesi pembelajaran
dan pengajaran berlangsung yang menyebabkan suasana masjid terganggu. Guru
pertama yang bertugas disitu pada masa itu ialah Tuan Haji Noh bin Ahmad.33
Sekolah agama yang ditempatkan di
Sekolah Kebangsaan Paya Bunga terbahagi kepada dua kumpulan iaitu pengajaran
al-Quran dan agama yang dijalankan dibawah Pejabat Agama Kuala Terengganu, yang
menekankan tentang pengajian al-Quran serta hokum-hukum yang berkaitan dengan bersuci dan sembahyang
sahaja. Manakala kumpulan kedua yang dianjurkan oleh Pejabat Pelajaran,
pengajiannya yang merangkumi pengajian al-Quran, tajwid, tauhiddan feqah. Kemudian
pada tahun 1932, kedua-dua kumpulan tersebut digabungkan dan ditadbir oleh
Pejabat Pelajaran Negeri.34
Pelajaran agama ini bermula dari jam
2 petang sehingga jam 4.30 petang dan
guru yang bertugas diarahkan untuk hadir lebih awal. Masa pengajaran ini pula
dibahagikan kepada dua iaitu satu jam yang pertama untuk bacaan al-Quran
manakala jam-jam yang berikutnya adalah untuk matapelajaran lain. 35
Sukatan
pelajaran ditentukan seperti berikut:
Darjah 1 – diajar mengenai al-Quran (mengeja, menghafal surah,
tauhid, feqah juga latihan sembahyang)
Darjah 2 – bacaan Quran, tajwid, tauhid, feqah, tarikh akhlak,
etika ibadat serta bacaan dalam sembahyang
Darjah 3 – bacaan Quran dan tajwid, tauhid, feqah, sembahyang
berjemaah, sembahyang sunat, dan perkara-perkara yang berhubung dengan mayat
Darjah 4- bacaan Quran, tajwid, tauhid, feqah serta pembahagian
dalam zakat termasuklah puasa, haji dan akhlak
Darjah 5- bacaan Quran, hokum-hukum tajwid, tauhid, feqah dalam bab
munakahat, tawarikh khalifah al-Rasyidin dan akhlak36
Sumbangan-sumbangan lain
Guru-guru dan murid-murid di Sekolah
Kebangsaan Paya Bunga sebenarnya banyak memberikan sumbangan terutamanya kepada
negeri Terengganu. Antaranya ialah lagu kebesaran negeri yang masih digunakan
sehingga kini iaitu Lagu Selamat Sultan. Lagu ini dikarang oleh Cikgu Muhammad
Hashim bin Abu Bakar pada tahun 1927.
Beliau merupakan seorang guru yang berkhidmat di Sekolah Kebangsaan Paya Bunga
pada ketika itu dan berasal dari Singapura. Selain daripada mengajar, Cikgu
Muhammad Hashim juga seorang guru pancaragam pengakap dan pengasas Pasukan
Pancaragam Polis Diraja Terengganu sebelum perang dunia kedua. Beliau meninngal
dunia pada 1 Mac 1962 di Kampung Serada Pulau Manis, Kuala Terengganu.37
Hasrat Duli Yang Maha Mulia Sultan
Terengganu, Sultan Badrul Alam Shah bagi menjadikan Lagu Selamat Sultan sebagai
lagu rasmi negeri, telah disampaikan kepada Cikgu Muhammad Hashim menerusi
Dato’ Seri Andika Raja iaitu juruiringan baginda. Sebagai memenuhi titah tuanku
sultan, Cikgu Muhammad Hashim telah menggbah lagu tersebut dan dipersembahkan kepada tuanku
sultan di Istana Kolam dan telah diperkenankan oleh Tuanku untuk dijadikan lagu
rasmi negeri Terengganu. 38
Senikata lagu Selamat Sultan ini
telah dipinda daripada lirik penulis asal beberapa kali demi mengikut
kesesuaian dan penambahbaikkan antaranya pada 10 Mac 1990. Walaupun begitu,
namun pada asasnya gubahan senikata Cikgu Muhammad Hashim masih digunakan
sehingga kini.39
Tokoh-tokoh hebat dari Sekolah Kebangsaan Paya Bunga
Tuan Haji Abdul Ghani bin Salleh (Bidang
Ilmu Falak)
Tuan Haji Abdul Ghani dilahirkan di
Kampung Paya Keladi, Kuala Terengganu pada tahun 1929. Kini menetap di alamat
25 Jalan Bakti, Off Jalan Kamaruddin, 20400 Kuala Terengganu. Telah mendapat
pendidikan di Sekolah Rendah Paya Bunga, Kuala Terengganu. Memulai pekerjaan
sebagai seorang nelayan kemudiannya menjadi seorang ahli falak syarie yang berkebolehan.
Dengan ilmu yang ada, beliau telah banyak memberikan khidmad dalam
memperkembangkannya dengan mengajarkan ilmu tersebut di Malaysia, Brunei
Darussalam dan Singapura. Kerana kepakarang yang ada dalam dirinya, beliau
sering diundang ke Persidangan Antarabangsa yang melibatkan ilmu falak.
Pencapaiannya dalam bidang ilmu falak syarie dengan menggunakan peralatan baru,
sangat memudahkan pelajar yang berminat untuk mempelajari ilmu ini. Keikhlasan
beliau dalam menyampaikan ilmu sangat mengagumkan.
Beliau pernah menjadi pensyarah ilmu
falak di Kolej Agama Sultan Zainal Abidin(KUSZA) pada 1986 hingga 1996. Beliau
juga merupakan bekas pesara penguasa penjara pada 31 Desember 1984, telah
menghasilkan bermacam-macam tajuk buku mengenai penentuan dan perbandingan
bulan Hijrah dan Masihi.
Antara yang terbaik setakat ini
adalah buku Taqwin istilah 0001 Hijrah ke 1500 Hijrah dan Masihi setebal 1501
muka, terbitan Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu pada 1992 iaitu bersamaan
1413 Hijrah itu, dijual dengan harga RM70. 40
Dato’
Setia Jasa Haji Mohd Salleh Bin Haji Awang (tokoh sejarah)
Dato’ Haji Mohd Salleh bin Haji
Awang dilahirkan pada hari Rabu bersamaan 23 Syaaban 1335 iaitu pada 13 Jun
1917 di Kampung Masjid. Bandar Kuala Terengganu. Pada tahun 1923 iaitu setahun
selepas Sekolah Kebangsaan Paya Bunga ditubuhkan, beliau mula belajar disitu.
Pendidikan yang beliau terima di Sekolah Melayu Paya Bunga ini adalah selama7
tahun iaitu sehinggalah tahun 1929. Seterusnya, beliau telah melanjutkan
pelajaran di Madrasah Al-Sultan Zainal Abidin dan juga merupakan seorang murid
yang pintar.
Walaupn pernah ditawarkan biasiswa
untuk melanjutkan pelajaran di Sekolah Inggeris, tetapi oleh kerana
halangan ibu bapa, tawaran tersebut
terpaksa ditolak. Factor agama juga telah menjadi halangan utama kerana
pengaruh keagamman memainkan peranan yang penting kerana mereka yang
melanjutkan pelajaran di Sekolah Ingeris pada masa itu, telah dicap sebagai
kafir.
Kerana desakan untuk mendalami ilmu,
beliau mengikuti kelas malam di Crown Grammar School untuk belajar serba
sedikit mengenai Bahasa Inggeris. Seterusnya, minat beliau dindalam pendidikan,
dapat dilihat apabila beliau mula bertugas sebagai guru pada 11 Desember 1937
di Sekolah Melayu Paya Bunga, sehinnga 1 Jun 1941 kerana beliau telah dilantik
sebagai gru pelawat bagi Sekolah-sekolah Agama Terengganu.
Beliau pernah dilantik sebagai
Pegawai Konsul Jepun. Penglibatan beliau dengan pihak Jepun telah menyebabkan
beliau ditangkap setelah kekalahan Jebut, pada tahun 1945 bersama Ibrahim Fikri
serta Wan Daud Ahmad dan telah ditahan dalam Penjara Kota Bharu sebelum
dihantar ke Kuala Tetrenggau. Mereka bertiga seterusnya dibebaskan dengan
pengampunan dari King George ke IV.
Semasa hayatnya banyak jawatan yang dipegang
oleh beliau antaranya ialah presiden. Penulisan sejarah oleh beliau bsnysk
memberi manfaat keran beliau banyak menganalisis buku-buku bercorak sejarah
seperti Semangat Penganjur Dunia serta mengkaji.41
Tan
Sri Haji Wan Mokhtar Bin Ahmad (tokoh politik)
Beliau dilahirkan pada 21 Mac 1932
di Kampung Nesan Empat, Kuala Terengganu. Bapa beliau yang bernama Wan Ahmad
bin Wan Abdul Hamid yang merupakan seorang peniaga runcit dan juga kain songket
di Pasar Kedai Payang, Kuala Terengganu. Di atas kesedaran tentang betapa
pentingnya pelajaran , beliau telah dihantar ke Sekolah Rendah Melayu Paya
Bunga untuk mendapatkan pendidikan awal. Beliau menghabiskan pendidikan
rendahnya di sekolah ini dan merupakan seorang pelajar yang bijak.
Pendidikan seterusnya adalah di Sekolah
Menengah Arab Zainal Abidin Kuala Terengganu dan seterusnya di Anglo Chinese
Afternoon School di Pulau Pinang. Seterusnya pada 1954, beliau dianugerahkan
hadiah biasiswa kerajaan negeri ke Universiti Al-Azhar, Mesir. Beliau merupakan
antara kumpulan pelajar terawal kelulusan Sultan Zainal Abidin yang diterima
masuk ke institusi tersebut.
Pada tahun 1963, Wan Mokhtar
bertugas sebagai guru, seterusnya terlibat dengan politik. Oleh itu, pada 1964 beliau beliau dipilih
untuk bertanding dengan tiket Parti Perikatan Parlimen Kemaman dan menang
dengan cemerlang dan seterusnya pada tahun 1974, beliau telah memenangi kerusi
Dewan Undangan Negeri Kawasan Cukai. Tan Sri Haji Wan Mokhtar Ahmad seterusnya
dilantik sebagai Menteri Besar Terengganu pada 1 September 1974 sehingga November
1999. Pada 1 November 2000 hingga Julai
2005 pula beliau dilantik Duta Besar Malaysia ke Arab Saudi. Antara jasa lain
ialah institusi pendidikan termasuk Kolej Agama Sultan Zainal Abidin. 42
Kesimpulan
Walaupun pada awal pembukaan Sekolah
Kebangsaan Paya Bunga kehadiran kanak-kanak ke sekolah tidak memberansangkan
sehinggakan untuk mendapatkan satu murid
bagi membentuk satu kelas adalah terlalu sukar. Namun, selepas kesedaran ibu
bapa di sekitar Kuala Terengganu tentang kepentingan tentang pelajaran kepada
anak-anak mereka, suasana mula berubah. Mereka berlumba-lumba menghantar
anak-anak masing-masing ke sekolah tersebut. Pendidikan Melayu mula mendapat
sambutan apabila ramai ramai lulusan daripada Sekiolah Kebangsaan Paya Bunga
mendapat kerja di dalam pentadbiran kerajaan negeri pada masa itu.
Perubahan fizikal Sekolah Kebangsaan
Paya Bunga sebenarnya tidak begitu ketara berbanding dengan sekolah-sekolah
sekitarnya. Sekolah Kebangsaan Paya Bunga dibuka dengan bangunan kekal yang
baik sedangkan bangunan-bangunan lain masih ada yang menggunakan ‘tiang bulat’
dan atap nipah.
Dalam tahun 1940-an sehingga
1950-an, murid-mrid yang belajar di Sekolah Kebangsaan Paya Bunga dianggarkan
dalam lingkungan 300 orang. Bilangan murid yang ramai ini menyebabkan beberapa
bangunan tambahan terpaksa dibina.
Semasa pendudukan Jepun di
Terengganu pula, Sekolah Kebangsaan Paya Bunga menjadi salah satu pusat
penempatan kepada sebahagian tentera Jepun. Masyarakat sekitar sama ada murid
mahupun guru di daerah Kuala Terengganu juga belajar Bahasa Jepun di sekolah
ini.
Bibliografi
Fail Jabatan Pelajaran: Bil (2) dlm PTK
TR(G) 02/4/9
Teks Ucapan Guru Besr Sekolah Kebangsaan Paya
Bunga, Wan Hasmah Binti Wan Yusof, semasa majlis perasmian bangunan gentian
Sekolah Kebangsaan Paya Bunga
Ucapan pengerusi Jemaah Pengurus Sekolah
sempena perasmian bangunan gentian Sekolah Kebangsaan Paya Bunga pada 26
Oktober 1980
Tesis Shansuddin bin Ahmad, Pusat Pengajian Pendidikan
Jarak Jauh, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang
http://ms.wikipedia.org/wiki/Sekolah_Kebangsaan_Paya_Bunga
https://www.google.com.my/maps/place/SK+Paya+Bunga/
4
SPEKEMBANGAN SEKOLAH KEBANGSAAN BUKIT TOK BENG 1982 hingga 2012
PENGENALAN
Sekolah
Kebangssan Bukit Tok Beng mula dibuka pada tahun 19821. Seramai 10
orang guru besar sepanjang pembukaannya2. Pada tahun 2011, sekolah
ini dipimpin oleh guru besar yang juga seorang anak tempatan Terengganu. Nama
guru tersebut Ramli bin Rani. Beliau dilahirkan pada 2 Februari 1957 di Dungun,
Terengganu. Mula mendapatkan pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Laki-Laki
Dungun3. Selepas itu, bersekolah menengah di SMK Tengku Intan
Zaharah,Dungun dan SMK Tengku Ampuan Intan, Kuala Berang, Hulu Terengganu.
Selepas
menamatkan sekolah di peringkat menengah, beliau mendapat latihan perguruan di
Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim Johor Bahru pada tahun 1975-19764.
Pernah berkhidmat di beberapa buah sekolah iaitu SMK Mat Salleh Ranau, Sabah
pada tahun 1977-1981. Selepas itu, beliau ditugaskan di SMK Tengku Intan
Zaharah, Dungun pada tahun 1981-1982. Beliau seterusnya dipindahkan di SMK
Kompleks Mengabang Telipot Kuala Terengganu pada tahun 1982-2000. Seterusnya,
beliau di tugaskan di SMKA Dato’ Haji Abbas Kuala Terengganu pada tahun
2001-2004. Beliau ditugaskan di SK Bukit Nanas, Kuala Terengganu pada tahun
2004-2005. Seterusnya di SK Jelapang, Setiu pada tahun 2005-2008. Pada tahun
2008-2011, beliau meneruskan lagi tugasnya di SK Teluk Pasu, Kuala Terengganu.
Pada tahun 2011-2015, beliau sekali lagi dipindahkan ke SK Bukit Tok Beng,
Kuala Terengganu.
Beliau
memegang dua prinsip dalam dirinya iaitu pertama, dalam apa jua kerja, kita
hendaklah lakukan yang terbaik5. Yang kedua, biar susah tapi jangan
menyusahkan6. Dua prinsip ini selalu diamalkan oleh beliau sepanjang
berkhidmat dalam bidang pendidikan. Beliau telah berkhidmat selama 38 tahun 1
bulan sepanjang menjadi warga pendidik. Beliau telah mendapat anugerah Guru
Cemerlang Matematik pada tahun 1995 ketika berkhidmat di SMK Kompleks Mengabang
Telipot7.
Visi
sekolah kebangsaan bukit tok beng ialah pendidikan berkualiti, insan terdidik
dan negara sejahtera. Manakala misi sekolah ialah melestarikan sistem
pendidikan yang berkualiti untuk membangun potensi individu bagi memenuhi
aspirasi negara. Moto sekolah pula, berilmu beriman beramal.
Sekolah
ini mempunyai 4 blok bangunan dan terdapat 18 buah kelas dan dua buah kelas
untuk pra sekolah. Sekolah ini menyediakan dua blok asrama desa untuk keperluan
murid. Sekolah Kebangsaan Bukit Tok Beng mempunyai 452 orang murid termasuk
dengan pra sekolah.
SEJARAH PENUBUHAN
Nama Tok Beng merupakan nama seorang
penduduk yang tinggal di kawasan tersebut8. Nama Kampung Bukit Tok Beng di ambil daripada nama
Tok Beng itu sendiri. Kerajaan memutuskan untuk membina sebuah sekolah rendah
di kawasan tersebut bagi memudahkan penduduk di kawasan tersebut untuk
menghantar anak-anak mereka ke sekolah.
Sekolah
Kebangsaan Bukit Tok Beng mula dibuka pada tahun 1982 dan mempunyai murid
seramai 400-500 orang9. Pelajar ini datang dari kampung-kampung yang
berada di sekitarnya kerana pada masa itu, tiada sekolah lain yang dibuka. Ada
juga yang datang dari Kampung Teluk Ketapang untuk menimba ilmu pada waktu itu.
Guru Besar pertama yang berkhidmat di Sekolah
Kebangsaan Bukit Tok Beng ialah Mohamad bin Awang10. Pada awal tahun
pembukaan sekolah ini, terdapat dua sesi pembelajaran di mana pagi dan petang11.
Selama pembukaan sekolah ini hingga sekarang, terdapat 10 orang guru besar
telah menabur bakti di sekolah ini12.
Pada
tahun 1995, sebuah asrama telah dibuka di sekolah ini. Asrama desa ini
merupakan satu-satunya asrama di Kuala Terengganu. Asrama ini dirasmikan oleh
mantan Dato’ Rosid Bin Ngah13. Pada awal pembukaan asrama desa ini
mempunyai penghuni seramai 50 orang murid. 25 orang murid lelaki dan 25 orang
murid perempuan14. Murid ini merupakan murid yang datang daripada
keluarga miskin dimana ibu bapa mereka mempunyai pendapatan RM 400 ke bawah15.
Dengan adanya asrama desa ini, beban keluarga murid tersebut dapat dikurangkan
kerana tidak perlu lagi menanggung kos pengangkutan anak-anak ke sekolah.
Ternyata asrama desa mendapat sambutan yang menggalakkan.
Pada
tahun 2011, asrama desa yang baru siap dibina. Asrama baru yang nempunyai dua
blok bangunan dan dua tingkat dapat menempatkan seramai 100 orang murid.
Seramai 50 murid perempuan dapat ditempatkan di satu blok asrama puteri
manakala, 50 orang murid lelaki dapat ditempatkan di blok asrama putera.
Kawasan asrama lama telah dibina semula untuk dua kelas pra, satu dewan makan
dan rumah guru.
STRUKTUR PENGURUSAN DAN
PENTADBIRAN
Sekolah
Kebangsaan Bukit Tok Beng mempunyai struktur pengurusan dan pentadbiran yang
kemas. Sekolah kebangsaan bukit tok beng ditadbir oleh Guru Besar iaitu, Encik
Ramli Bin Rani. Manakala jawatan Penolong Kanan Pentadbiran dipegang oleh Tuan
Hj Mustaffa Bin Yusuff. Puan Rohani Bt Hasam pula sebagai Penolong Kanan Hal
Ehwal Murid. Guru Penolong Kanan Kokurikulum pula ialah, Encik Mohd Dollah Bin
Mat Ali. Bagi mengurus segala berkaitan dengan pejabat sekolah, Ketua Pembantu
Tadbir ialah YM Syed Kamal Ariffin Bin Engku Abd. Rahman. Pembantu Tadbir
Pentadbiran ialah, Puan Hjh Azizah Binti Ab Rahman. Manakala Pembantu Tadbir
Kewangan1 ialah Puan Wan Badariah binti Wan Ibrahim. Pengurusan asrama diselia
oleh Puan Zalina Binti Abd. Wahab.
Di
bawah pentadbiran Guru Besar, Guru-Guru Penolong Kanan dibahagikan tugas-tugas
mereka mengikut yang telah ditetapkan.
Guru Penolong Kanan Pentadbiran mengambil alih tentang program khas yang
diadakan di sekolah. Program ini melibatkan murid yang berkaitan dengan
akademik seperti program untuk pelajar UPSR, untuk pra sekolah, pasca UPSR,
transisi tahun 1 dan lain-lain. PK Pentadbiran juga memain peranan yang penting
dalam PSS iaitu Pusat Sumber Sekolah. PSS meliputi perpustakaan, ICT, program
Nilam serta bilik SAL. Selain itu, dipertanggungjawabkan dalam penilaian &
peperiksaan dan pengurusan pentadbiran. Seterusnya, merupakan Panitia Mata
Pelajaran dalam aspek kurikulum.
Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid
memainkan peranan dalam hal ehwal murid, asrama desa dan pentadbiran. Dalam hal
ehwal murid, Guru Penolong Kanan akan menjaga kebajikan setiap murid. Manakala
untuk pentadbiran, Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid ini akan mengambil alih
tugas dalam pendaftaran murid & jadual kedatangan, bantuan KWAMP,
pertukaran murid keluar dan masuk serta buku rekod kesihatan murid.
Guru Penolong Kanan Kokorikulum mengambil
alih tugas tentang kelab/persatuan, kelab sukan dan permainan, unit beruniform,
sukan dan permainan serta bimbingan & kaunseling. Kokorikulum di sekolah
sangat penting kepada murid untuk pembentukan yang lebih sihat.
Dibawah
struktur organisasi sekolah, terdapat beberapa pecahan jawatakuasa dan
kumpulan-kumpulan yang akan membantu dalam pengurusan sekolah. Jawatankuasa dan
kumpulan-kumpulan ini ditubuhkan bagi memastikan institusi pentadbiran sekolah ini
berjalan dengan lancar.
Untuk
memastikan kelancaran pengurusan di sekolah, beberapa jawatankuasa telah
ditubuhkan. Terdapat 4 jawatankuasa telah ditubuhkan yang melibatkan semua
pihak pentadbiran dan guru-guru. Antara jawatakuasa yang ditubuhkan ialah
jawatankuasa kewangan sekolah. Perbelanjaan dalam satu institusi pelajaran
sangat penting. Oleh sebab ini, jawatankuasa ini telah ditubuhkan untuk
memastikan kewangan sekolah mencukupi.
Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Guru Besar
sendiri, Encik Ramli Bin Rani. Timbalan Pengerusi disandang oleh Guru Penolong
Kanan Pentadbiran iaitu
Tuan Hj Mustaffa bin Yusuff . Naib Pengerusi 1 dan 2 masing-masing ialah guru
penolong kanan hal Ehwal Murid iaitu Puan Rohani Binti Hasam dan Guru Penolong
Kanan Kokurikulum iaitu Encik Mohd Dollah Bin Mat Ali. Manakala setiausaha
jawatakuasa kewangan sekolah ialah Ketua Pembantu Tadbir iaitu YM Syed Kamal
Ariffin Bin Engku Abd. Rahman. Ahli jawatankuasa terdiri daripada ketua panitia
setiap subjek, guru bimbingan serta pembantu tadbir kewangan.
Jawatankuasa ini ditugaskan untuk memastikan
kemudahan-kemudahan yang disediakan mencukupi kepada murid. Kemudahan-kemudahan
di bilik darjah,bilik guru, perabot, bilik mesyuarat serta keselamatan.
Jawatankuasa ini mempunyai banyak tugasan untuk memastikan perbelanjaan sekolah
mengikut yang dirancang.
Jawatankuasa seterusnya ialah, jawatankuasa
pemeriksa stok dalaman. Jawatankuasa ini ditunuhkan untu memastikan stok barang
di sekolah mencukupi. Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Guru Besar. Manakala
Timbalan Pengerusi merupakan Guru Penolong Kanan Pentadbiran. Naib Pengerusi 1
dan 2 masing-masing merupakan Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid dan Guru
Penolong Kanan Kokurikulum. Setiausaha ialah Ketua Pembantu Tadbir. Ahli
jawatankuasa terdiri daripada Pembantu Tadbir Kewangan iaitu, Puan Wan Badariah
Binti Wan Ibrahim. Selain itu, ahli jawatankuasa lain ialah Puan Zalina Binti
Abd Wahab juga merupakan Penyelia Asrama. Di samping itu, Pembantu Pengurusan murid
pra iaitu, Puan Siti Suhana Binti Abd Rashid.
Jawatankuasa amat penting dalam sesuatu
institusi pentadbiran dalam pengkhususan tugasan kerja. Jawatankuasa seterusnya
ditubuhkan Ialah Jawatankuasa Latihan Dalam Perkhidmatan (LADAP). Pengerusi
dalam jawatankuasa ini ialah tuan Guru Besar Sekolah Kebangsaan Bukit Tok Beng.
Timbalan Pengerusi juga merupakan guru penolong kanan pentadbiran. Jawatankuasa
ini melantik Naib Pengerusi 1 iaitu Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid.
Manakala Naib Pengerusi 2 ialah Guru Penolong Kanan Kokurikulum. Tugas
setiausaha dalam jawatankuasa ini diberikan kepada Puan Wan Norkhamisah Binti
Wan Mohamad. Ahli jawatankuasa merupakan terdiri daripada Guru Ketua Panitia,
Guru Bimbingan, Guru Data, Pengerusi Kelab Guru Serta Ketua Pembantu Tadbir.
Seterusnya, terdapat juga Kumpulan Pegawai
Aset Alih Kerajaan. Guru Besar diberi tugas penasihat di dalam kumpulan ini.
Pengerusi dan ahli jawatankuasa kumpulan
ini terdiri daripada pegawai-pegawai kerajaan yang akan memantau keadaan
sekolah ini. Manakala pegawai aset tak alih pula dipengerusikan oleh guru sekolah
dan Guru Besar sebagai penasihat. Setiausaha dan ahli jawatankuasa kumpulan
terdiri daripada guru-guru dan staf. Kumpulan ini akan menyerahkan tugas untuk
mengambil berat tentang blok bangunan yang telah di bahagikan kepada ahli
jawatankuasa.
PROGRAM-PROGRAM TAHUNAN
YANG DIADAKAN
Beberapa
program telah diadakan untuk menarik perhatian murid agar bersemangat untuk
terus belajar. Bagi pelajar UPSR banyak program telah diadakan untuk menyuntik
semangat murid tahun 6. Oleh sebab itu, unit bimbingan dan kaunseling telah
merancang beberapa program yang menarik sepanjang tahun. Program ini disertai
semua murid untuk menjayakannya.
Perkhidmatan Unit bimbingan dan kaunseling
sangat diperlukan dan berkesan untuk membimbing murid kearah kehidupan yang
sejahtera. Justeru itu, perancangan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling
seharusnya dirangka dan disusun dengan teliti untuk mendokong Falsafah
Kebangsaan.
Antara program yang menjadi program acara
tahunan ialah Program Bersama Dengan Murid
Tahun 6 yang akan mengambil peperiksaan UPSR. Perjumpaan ini di isi dengan
ucapan kata-kata semangat yang diberikan oleh guru-guru tahun 6. Program ini
juga di isi dengan motivasi yang akan diberikan daripada unit bimbingan dan
kaunseling. Program ini akan disertai semua murid tahun 6 dan diadakan pada
awal tahun.
Program
Kem Kepimpinan telah diadakan untuk meningkatkan rasa tanggungjawab dalam
pemimpin sesuatu organisasi. Program ini diadakan dengan kerjasama unit
disiplin dan pengawas sekolah dengan jawatankuasa pusat sumber sekolah serta
unit bimbingan dan kaunseling pada setiap tahun16. Program ini
disertai oleh pengawas sekolah, pengawas pusat sumber dan pembimbing rakan
sebaya. Program ini akan memberi kesan kepada pengawas yang menyertai kem ini
agar terus lebih cekap dalam menjalankan tugas mereka di sekolah.
Selain
itu, Program Amalan Guru Penyayang telah
dilancarkan bagi menrapatkan hubungan antara guru dan murid. Program ini telah
mewujudkan program mentor mentee dimana dua orang guru akan memimpin beberapa
pecahan kumpulan murid mengikut kelas masing-masing. Program amalan guru
penyayang ini akan memberi penghargaan kepada murid contohnya memberi hadiah
kepada murid yang datang awal ke sekolah serta putera dan puteri harapan
sekolah yang menjadi model peranan yang penting kepada murid-murid lain. Oleh
sebab ini, putera dan puteri harapan sekolah menjadi ikutan kepada pelajar lain
supaya menjadi pelajar harapan pada masa akan datang pula.
Di
samping itu, program Dasar Warga Emas Negara diadakan untuk murid akan lebih
menghormati lagi warga emas. Program ini akan membuat lawatan ke rumah warga
emas untuk merapatkan lagi hubungan antara orang muda dengan warga emas17.
Mereka akan menolong dengan membersih kediaman warga emas tersebut. Program ini
menjadi program yang selalu di nantikan oleh murid untuk menyertai. Hanya
pelajar tahun 6 sahaja yang boleh menyertai program ini. Guru dan murid yang
terlibat akan meluangkan masa dengan mambuat lawatan ke kediaman warga emas.
Program
kecemerlangan UPSR juga dijalankan untuk memastikan murid tahun 6 bersedia
untuk menghadapi peperiksaan UPSR. Terdapat 3 kelas murid tahun 6. Beberapa
program dijalankan seperti kelas tambahan petang dan kelas malam PIBG. Matlamat
program ini dijalankan untuk memantapkan dan meningkatkan prestasi murid dalam
pelajaran18. Kelas tambahan pada sesi petang biasanya diadakan pada
hari ahad, isnin, rabu dan khamis. Manakala untuk kelas malam PIBG pula pada
hari ahad, isnin, selasa, rabu.
Selain
itu, Program Motivasi atau Motivasi Pagi diadakan lima kali mengikut jadual.
Objektif program ini diadakan ialah murid mengambil pengajaran untuk sentiasa
belajar bersungguh-sungguh untuk mendapatkan kejayaaan. Di samping itu,
beberapa Seminar Teknik Menjawab Soalan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa
Inggeris, Matematik Dan Sains diadakan agar murid menguasai cara menjawab
soalan dengan betul dan tepat19. Program ini biasanya diadakan dua
kali setahun iaitu pada awal tahun dan sebelum UPSR dijalankan.
Kem
lonjakan UPSR dijalankan untuk memberi latih tubi kepada murid-murid dengan
soalan-soalan peperiksaan UPSR tahun lepas-lepas. Latih tubi ini dapat
membiasakan murid-murid dengan bentuk soalan yang telah dikeluarkan20.
Kem ini biasanya dijalankan selama tiga hari di sekolah semasa cuti sekolah.
Kem Lonjakan UPSR ini biasanya berakhir dengan muhasabah diri kepada murid.
Seterusnya,
bacaan Yaasin dan solat hajat perdana dilakukan supaya murid mendapt keberkatan
untuk menghadapi UPSR. Bacaan Yaasin dan Solat Hajat yang akan melibatkan semua
calon UPSR selama 40 hari. Manakala Solat Hajat yang melibatkan ibu bapa dan
calon UPSR akan diadakan sebelum peperiksaan dijalankan.
Guru-guru
juga mencetak soalan percubaan UPSR negeri-negeri luar Terengganu untuk
diberikan kepada murid tahun 6 supaya memperkasakan pengalaman dan kemahiran
menjawab soalan UPSR. Sebelum menjelang peperiksaan, program majils titisan
ilmu diadakan untuk murid memohon restu daripada guru-guru untuk mempermudahkan
urusan menjawab peperiksaan. Majlis ini biasanya diadakan sehari sebelum
menjelang UPSR.
KEJAYAAN DALAM UPSR
Sekolah
Kebangsaan Bukit Tok Beng mempunyai pasang surut dalam mendapat kejayaan dalam
keputusan UPSR. Untuk 5 tahun
berturut-turut iaitu, pada tahun 2010-2014, gred purata sekolah telah mengalami
naik turun. Guru-guru penyelaras UPSR telah melakukan satu kajian untuk
mengenalpasti tentang kelemahan yang dialami pada tahun tersebut sama ada
keputusab melonjak mahupun menurun pada tahun tersebut. Kajian ini dilakukan
bagi membaiki setiap kelemahan yang terdapat dalam sesi pembelajaran.
Bagi tahun 2010, terdapat seramai 81
orang calon yang telah menduduki peperiksaan. Daripada 81 orang calon, hanya 12
orang murid telah mendapat keputusan 5A iaitu peratus yang memperolehi 5A ialah
14.81%. Pada tahun tersebut, peratus lulus minima C ialah 69.1% iaitu 56 orang
murid. Gred Purata Sekolah memperolehi 2.61.
Bagi tahun 2011, seramai 106 calon
yang berdaftar. Peratus yang mendapat 5A pada tahun tersebut ialah 13.21%.
13.21% daripada 106 orang calon ialah 14 murid tahun 6 telah mendapat 5a dalam
peperiksaan UPSR. Lulus minima C dalam keputusan tahun tersebut ialah 79 murid
dan peratusan ialah 74.53%. Sekolah telah memperolehi gred purata sebanyak
2.19%. Untuk mata pelajaran Bahasa Melayu Pemahaman, seramai 54 calon yang
memperolehi A. Ini menunjukkan lebih daripada separuh yang mendapat A bagi mata
pelajaran Bahasa melayu iaitu 50.9%. Bagi mata pelajaran Bahasa Melayu
Penulisan pula seramai 42 calon yang mendapat A. Bahasa Inggeris merupakan mata
pelajaran yang paling sedikit mempunyai bilangan A iaitu seramai 19 orang. Mata
pelajaran Matematik Dan Sains masing-masing memperolehi 40 orang dan 28 orang
bagi bilangan yang mendapat keputusan A pada tahun tersebut. Seramai 3 orang
murid lelaki dan 11 orang murid perempuan yang mendapat keputusan 5A.
Antara 14 calon yang mendapat
keputusan 5A ialah Abdul Hadi Bin Sawaludin, Ahmad Nabil Haziq Bin Mahadi,
Luqman Nur Hakim Bin Fadli, Anis Najwa Binti Md Hazani, Adlina Najihah Binti
Mohd Pauzi, Farah Minsya Binti Kamarulzaman, Serta Maizatul Akmal Asyikin Binti
Mohd Azmi. Selain itu, Nik Ain Mardhiah Binti Nik Ahmad Syukri, Nur Afiqah
Binti Syarifuddin, Nur Alia Syakirah Binti Mat Zaki, Nur Fadzillah Syazwani
Binti Hasabullah, Nur Ain Syuhada Binti Aduka, Nurin Ismahani Binti Hamizon dan
Umi Iylia Naswa Binti Fauzi.
Tahun 2012 pula, seramai 94 orang
murid yang menduduki peperiksaan UPSR. Bilangan calon pada tahun 2012, telah
berkurang seramai 12 orang daripada tahun sebelumnya. Bilangan yang memperolehi
5A pada tahun tersebut telah berkurang kepada 6 orang iaitu 3 orang murid
lelaki dan 3 orang murid perempuan. Tahun ini menunjukkan peratus 5A telah
menunjukkan jatuh yang merundum kepada 6.38%. Manakala 59 orang calon telah
lulus minima C. Calon yang lulus minima C telah menurun sebanyak 20 orang
daripada 79 orang calon pada tahun 2011. Peningkatan lulus minima C menunjukkan
bahawa peratus yang lulus minima C telah menurun kepada 62.7%. gred purat
sekolah telah menurun kepada 6.34.
Calon yang mendapat keputusan 5A pada
tahun 2012 ialah Asyraf Syahizan Iman B Saharuddin, Muhammad Athif Fahmi B
Ahmad Ridhuan, Muhammad Hakimi Mustaqim B Muhammad Amizan. Nurul Hannan Bt Mohd
Ali, Nurul Syafiqah Bt Md Jaafar dan Siti Amirah Athirah Bt Mohd Azhar.
Di
samping itu, untuk tahun 2013, seramai 19 orang murid daripada 107 calon yang
mendaftar untuk menduduki peperiksaan telah memperolehi 5A. Peratus yang
memperolehi 5A ialah 17.76%. peratus ini menunjukkan telah berlaku peningkatan
sebanyak 11.38%. Calon yang lulus minima C pada tahun ini, telah meningkat
sebanyak 39 orang iaitu daripada 59 orang calon pada tahun 2012 kepada 80 orang
calon pada tahun 2013. Peratus calon yang mendapat lulus minima C telah
meningkat kepada 74.77%. Dengan peratus calon yang memperolehi 5A meningkat dan
calon yang lulus minima C telah meningkat, gred purata sekolah telah meningkat
kepada 2.02.
Peperiksaan UPSR pada tahun lepas
iaitu 2014, telah menimbulkan perasaan yang kacau bilau kepada murid. Peperiksaan UPSR untuk mata pelajaran Matematik
dan Bahasa Inggeris pada tahun lepas dilakukan dua kali kerana peperiksaan yang
pertama telah dibatal berikutan dengan kertas peperiksaan mata pelajaran yang
bocor. Berikutan dengan kejadian ini
juga terpias dengan keputusan UPSR pada tahun 2014. Pada tahun 2014,
seramai 92 orang calon yang akan menduduki peperiksaan. Daripada 92 orang
calon, seramai 12 orang murid telah berjaya mendapat keputusan 5A dalam
peperiksaan. Peratus bilangan calon yang mendapat 5A ialah 13.04%. Bilangan
murid yang mendapat keputusan lulus minima C seramai 70 orang. Ini menunjukkan
penurunan sebanyak 10 orang murid daripada tahun sebelum itu. Peratus murid
lulus minima C ialah 76.09%. Pada tahun lepas, sekolah mendapat gred purata
sekolah 2.16.
Antara pelajar yang mendapat
keputusan 5A dalam peperiksaan pada tahun lepas ialah Ahmad Fathi Bin Mohd
Nawawi, Ahmad Khalish Bin Mohd Zulnaidi, Aimi Nazihah Binti Ahmad Nazri, Aina
Fakriyah Binti Pauzi, Anis Nur Izzati Binti Md Hazani, Hana Munirah Binti
Yusof. Selain itu, Muhammad Khalil Bin Ramli, Nor Alyana Binti Ibrahim, Nur
‘Irdina Insyirah Binti Jamaludin, Nurul Ain Aida Binti Abdul Hadi, Nurul Anis
Binti Mohd Ali serta Nurul Izzati Binti Norlia@Zulkifli.
PENUTUP
Kesimpulannya,kajian ringkas ini,agar dapat mengetahui hal-hal
berkaitan dengan sejarah pendidikan seperti penubuhan SK Bukit Tok Beng yang
mempunyai cabaran untuk mendirikan sebuah sekolah yang akan memimpin dan
mendidik anak tempatan kearah masa depan yang cerah.
Melalui pemerhatian secara tidak
langsung, salah satu faktor yang membawa kepada kemajuan SK bukit tok beng
adalah natijah daripada semangat guru besar, barisan pentadbiran serta
guru-guru yang sentiasa bertanggungjawab untuk melahirkan murid yang berjaya
dari segi akademik dan kokurikulum.
BIBLIOGRAFI
Buku
rujukan Sekolah Kebangsaan Bukit Tok Beng 2015
Majalah
sekolah, Unit Bimbingan Dan Kaunseling
Takwim
tahunan aktiviti Sekolah Kebangsaan
Bukit Tok Beng
Wawancara
1, Encik Ramli Bin Rani, 570202-11-5151, Kampung Seberang Takir, 29 Januari
2015.
Wawancara
2, Encik Azuddin Bin Abu Bakar, 651011-11-5161, Kampung Bukit Tok Beng, 29
Januari 2015
SEJARAH PENUBUHAN
SEKOLAH KEBANGSAAN PADANG MENGKUANG
Pengenalan
Menurut kamus Wikipedia, pendidikan
rendah bermula dari tahun 1 hingga tahun 6, dan menerima kemasukan kanak-kanak
berumur 7 tahun sehingga 12 tahun. Hanya pendidikan di sekolah rendah
diwajibkan dalam undang-undang. Oleh itu, pengabaian keperluan pendidikan
selepas sekolah rendah tidak melanggar undang-undang. Sekolah rendah dan
sekolah menengah diuruskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) tetapi
dasar yang berkenaan dengan pengajian tinggi diuruskan oleh Kementerian
Pengajian Tinggi Malaysia (KPTM) yang ditubuhkan pada tahun 2004. Pada akhir
tahun persekolahan sekolah rendah, ujian awam diadakan bagi menilai prestasi
murid-murid. Ujian awam pada peringkat sekolah rendah dinamakan Ujian Penilaian
Sekolah Rendah (UPSR). Pelajar yang telah menduduki UPSR, dibenarkan
melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah.1
Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris
merupakan mata pelajaran wajib dalam Sistem Pendidikan Malaysia. Sejak tahun 2003, kerajaan
memperkenalkan penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam mata
pelajaran yang berkenaan dengan Sains dan Matematik. Sekolah rendah awam di
Malaysia terbahagi kepada dua jenis, iaitu Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis
Kebangsaan. Kurikulum di kedua-dua jenis sekolah rendah adalah sama. Perbezaan
antara dua jenis sekolah ini ialah bahasa pengantar yang digunakan. Bahasa
Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar di Sekolah Kebangsaan. Bahasa Tamil
atau bahasa Mandarin digunakan sebagai bahasa pengantar di Sekolah Jenis
Kebangsaan. 2
Latar belakang dan sejarah penubuhan SK Padang Mengkuang
Sekolah Kebangsaan Padang Mengkuang
(SKPM) ialah salah satu sekolah rendah ditubuhkan pada tanggal 16 Jun 1997
bersamaan 10 Safar 1418 dan nama SK Padang Mengkuang mula terukir dalam senarai
nama-nama sekolah di dalam Daerah Marang khususnya dengan menggunakan kod
sekolah TBA4024 dan berada dalam kategori gred A. Pada peringkat awal penubuhannya, SK
Padang Mengkuang telah memulakan operasinya buat sementara waktu di SK Bukit
Payong dan lakaran sejarah telah terukir sekali lagi pada 5 Oktober 1997 apabila SK Padang Mengkuang,
secara rasminya, telah memulakan operasi di lokasi yang sebenar terletak
kira-kira 17 kilometer dari ibu negeri Terengganu iaitu Kuala Terengganu dan 24
kilometer dari Bandar Marang. Sekolah Kebangsaan Padang Mengkuang merupakan
sebuah Sekolah Kebangsaan yang terletak di Jalan Gong Kekabu, Kuala Terengganu,
Terengganu Darul Iman, Malaysia. Sekolah ini mempunyai keluasan kawasan
kira-kira 4.846 hektar di Daerah Marang dan telah dikategorikan sebagai Sekolah
Rendah Kategori Luar Bandar.3
Pada 5 Oktober 1997, SK Padang
Mengkuang telah menerima 17 orang guru termasuk Guru Besar iaitu Tuan Haji Laui
bin Ismail selaku pelopor yang bakal menjulang nama SK Padang Mengkuang ke
peringkat yang tertinggi. SK Padang Mengkuang mempunyai keanggotaan
seramai 68 orang guru pada Mei 2009 termasuk Guru Besar iaitu Encik Abdul Raki
bin Abdullah yang mula menerajui sekolah ini pada Mac 2009 dan 11 orang
kakitangan serta pelajar seramai 894 orang sekaligus menjadikan SK Padang
Mengkuang sebagai sebuah sekolah Gred A yang terbesar di Daerah Marang. Pada
2009, Sekolah Kebangsaan Padang Mengkuang memiliki 462 pelajar lelaki dan 434
pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 896 orang. Ia
mempunyai seramai 65 orang guru. 4
Pada tahun 2014, pihak pentadbiran SK
Padang Mengkuang terdiri daripada Guru Besar iaitu Puan Mahshuri binti Ismail manakala
Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM) ialah Encik Si Mirah bin Mkmat.
Manakala, Guru Penolong Kanan 1 yang bertanggungjawab dalam jawatankuasa SK
Padang Mengkuang ialah Encik Mohd Noor Bin Zakaria. Guru Penolong Kanan
Kokurikulum pula ialah Encik Alias Bin Mohamad dan Puan Sa’ayah Binti Abu
Bakar, selaku Guru Penolong Kanan PPKI. 5
Pada 27 Mac 1998, Persatuan Ibu Bapa
Guru (PIBG) telah ditubuhkan berdasarkan komitmen daripada semua pihak bagi
memantapkan lagi sesebuah organisasi dan Mesyuarat Agung PIBG yang pertama
telah dirasmikan oleh Pengarah Pendidikan Negeri Terengganu iaitu Datuk A.
Rahim bin Tahir. Pihak PIBG telah banyak memainkan peranannya bersama-sama
pihak sekolah dalam memartabatkan nama SK Padang Mengkuang sehingga mencapai
kejayaan dalam semua peringkat yang dipertandingkan. SK Padang Mengkuang telah
mencipta visi dan misi yang ke arah kecemerlangan untuk membentuk generasi yang
berkualiti di masa hadapan. Visi SK Padang Mengkuang ialah “Sekolah Unggul
Penjana Generasi Terbilang”, manakala misi SK Padang Mengkuang ialah “Membangun
Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti”. 6
Budaya Sekolah Kebangsaan Padang
Mengkuang ialah perkongsian misi dan visi sekolah, penekanan kepada budaya
kecemerlangan dalam semua bidang. Seterusnya, budaya SK Padang Mengkuang ialah
meningkatkan daya kreativiti dan inovasi serta merancang strategik sekolah
supaya perjalanan sekolah berjalan dengan lancar. Penetapan Key Performances
Indicator (KPI) dan budaya kerja berpasukan serta penekanan kepada ‘out-put
based and quality based’ telah menjadi budaya SK Padang Mengkuang. Seterusnya,
ekspektasi yang tinggi dan cakna terhadap kecemerlangan pelajar, ‘Murid
didahulukan Pencapaian diutamakan’, menepati masa dalam tugas dan persekitaran
yang ceria memberi keseronokan bekerja turut termasuk dalam budaya sekolah. 7
Pelbagai inovasi dan penanda aras
sekolah telah dibentuk dalam SK Padang Mengkuang iaitu pengurusan sekolah,
dokumentasi program, pengurusan pusat sumber, program NILAM, pengurusan 3K.
Amalan B3k turut diamalkan dalam bilik darjah iaitu kebersihan, keselamatan
& keceriaan dalam bilik darjah. Kantin juga turut mengamalkan amalan K5k
iaitu keceriaan, keselamatan, kebersihan, kelazatan dan kenikmatan, manakala,
tandas telah ditetapkan amalan T5s iaitu selamat, selesa, sihat, segar dan
sejahtera. 8
Kemudahan prasarana di SK Padang Mengkuang
Kini, dalam menyediakan prasarana
yang lebih lengkap dengan
persekitaran yang membudayakan ilmu yang cukup kondusif untuk segala bentuk
aktiviti, bangunan baru yang serba lengkap dan canggih telah siap dibina dan
mula beroperasi pada Januari 2004. Bangunan-bangunan yang telah dibina tersebut
dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti perpustakaan serta bilik-bilik
khas yang lebih canggih. Di bangunan baru ini, pihak sekolah ingin menjadikan
SK Padang Mengkuang ini sebagai sekolah pintar yang mempunyai sistem rangkaian
yang lengkap. 9
Bermula tahun 2011, SK Padang
Mengkuang telah dilengkapi dengan pelbagai kemudahan infrastruktur iaitu
sebanyak 28 buah bilik darjah, 2 buah bilik seminar atau bilik mesyuarat, 2
buah prasekolah iaitu Pra Gemilang dan Pra Cemerlang serta 2 buah bilik PKIBP
(5 buah kelas beroperasi). Sebanyak 4 buah bilik pembelajaran maya telah
disediakan, sebuah perpustakaan, bilik SAL (Self Access Learning), bilik PPDa
(Pendidikan Pencegahan Dadah), 2 buah bilik J-Qaf, bilik pemulihan, mini muzium,
bilik akses/bestari, dewan terbuka, bilik kesihatan, bilik kaunseling, bilik
linus dan 2 buah surau. Kemudahan ICT turut disediakan di SK Padang Mengkuang
iaitu sebanyak 2 buah makmal komputer, makmal LMS (Learning Management System),
pusat akses dan 8 buah kelas maya. Pusat Sumber Sekolah (PSS) merupakan kemudahan infrastruktur
yang turut terdapat di SK Padang Mengkuang yang terdiri di dalamnya ialah
perpustakaan, bilik SAL/makmal bahasa, bilik tayang dan bilik warisan (mini
muzium). 10
Sejarah penubuhan Pusat Sumber Sekolah Kebangsaan Padang Mengkuang
Pusat Sumber Sekolah Kebangsaan
Padang Mengkuang (SKPM) dibuka pada tahun 1997 iaitu sama dengan pembukaan
sekolah ini. Pada peringkat awal, unit asas Pusat Sumber iaitu perpustakaan
dibuka terlebih dahulu dengan menempatkan koleksi-koleksi buku yang amat
sedikit jumlahnya. Kedudukan kewangan dan faktor tempoh masa pembukaan sekolah
yang baru sedikit sebanyak menyebabkan koleksi bahan untuk pengajaran dan
pembelajaran sekolah ini masih lagi berkurangan serta tidak mencukupi. Pada
tahun yang sama, pihak sekolah juga membuka bilik ABM dan Bank Soalan. Bank
Soalan dibuka untuk kemudahan guru-guru untuk melaksanakan proses pengujian dan
penilaian di sekolah. Pada tahun 2001, Bilik Tayangan telah dibuka dengan
bantuan kewangan pihak PIBG dan sumbangan pihak luar. Dengan pembukaan bilik
berkenaan, PSS di sekolah ini telah mempunyai komponen pusat sumber yang
lengkap untuk beroperasi dengan sempurna dan berkesan. Pada tahun 2004, blok
bangunan baru yang mengandungi bilik-bilik khas telah siap untuk digunakan.
Pada akhir bulan Januari 2004, PSS berpindah sepenuhnya ke bangunan baru. 11
Pelan Strategik Kemajuan SK Padang Mengkuang
Pelan strategik kemajuan sekolah
turut dirancang oleh pelbagai pihak yang bertanggungjawab bagi menjayakan
segala aktiviti untuk mencipta kejayaan dalam bidang akademik, ko-akademik dan
ko-kurikulum di SK Padang Mengkuang. Antaranya ialah pelan pengurusan dan
pentadbiran melalui penetapan KPI, kecekapan dalam mengurus kewangan dan
perjumpaan bulanan (KEMANDIRAN) antara pihak pengurusan sekolah. Pembangunan
staf, pemuafakatan sekolah melalui komuniti ; memasyarakatkan guru, menggurukan
ibu bapa dan learning of organization juga menjadi salah satu pelan perancang
kemajuan sekolah dalam bidang pengurusan. 12
Melalui pelan strategik ko-akademik,
Pelan Transformasi Kecemerlangan Akademik (PETA) dan program RAPID telah
diusahakan oleh pihak pentadbiran sekolah.selain itu, penetapan Key Performance
Indicator (KPI), program LINUS, program PKKIBP, program Pra Sekolah, program
Ko-Kurikulum juga merupakan inisiatif yang dirangka oleh pihak pengurusan bagi
memajukan SK Padang Mengkuang. Post mortem OTI telah dijalankan oleh guru-guru
supaya pihak sekolah dapat sentiasa memastikan kestabilan akademik para pelajar
di sekolah tersebut. 13
Seterusnya, pelan strategik kemajuan
sekolah juga terdiri daripada pemantauan kemajuan dan menjangkakan kemajuan
pelajar, satu Kursus Profesionalisme Satu Panitia Mata Pelajaran, satu Kajian
Tindakan Satu Panitia Mata Pelajaran dan satu Mata Pelajaran Satu Kelas
Tambahan (Tahun 5 Sahaja). Melalui bahagian Hal Ehwal Murid (HEM) pula,
Pengurusan Agihan Bantuan pelajar, Program Cahaya Iman (PCI), Program Bulan
Disiplin, Program Bulan Membaca dan Nilam dan Perkhemahan Ibadat dan Bestari
Solat merupaka salah satu inisiatif yang dibentuk oleh pihak pengurusan dan
pentadbiran SK Padang Mengkuang untuk mencapai kemajuan di kalangan para
pelajar. 14
Di samping itu, bidang ko-kurikulum
turut mengatur beberapa strategi untuk meningkatkan kemajuan dalam bidang
tersebut dan menjadi salah satu pelan strategik kemajuan sekolah. Antaranya
ialah, melalui Bitara Permainan, Perkhemahan Badan Beruniform, Sukan Tara dan
Sukan Tahunan Sekolah, program 1 Sukan 1 Murid dan sistem Rumah Sukan yang
sistematik. 15
Pencapaian dalam bidang pengurusan dan pentadbiran sekolah
Pada tahun 2004, dalam bidang
pengurusan & pentadbiran, SK Padang Mengkuang telah mencipta nama dalam
Anugerah Pusat Sumber Gemilang peringkat Kebangsaan dengan mendapat johan dalam
pertandingan tersebut. Pada tahun berikutnya, iaitu tahun 2006, SK Padang
Mengkuang mendapat johan dalam Anugerah Pengurusan Kafa Terbaik bagi peringkat
Negeri, johan dalam Anugerah Pengurusan Kokurikulum bagi dan juga johan dalam
Pertandingan 3K (Kebersihan, Keselamatan & Keceriaan) dalam peringkat
Daerah. Pada tahun 2007, pelbagai kejayaan yang telah ditempa oleh SK Padang
Mengkuang melalui bidang pengurusan & pentadbiran sekolah iaitu johan dalam
Pertandingan Iklim Penyungguhan Kendiri peringkat Negeri, mendapat anugerah
khas Sekolah Cemerlang UPSR dan Anugerah Pelajar Terbaik UPSR bagi peringkat
Negeri. Pencapaian SK Padang Mengkuang tidak terhenti hanya pada tahun 2007
malah turut meraih beberapa pencapaian terbaik pada tahun berikutnya. Pada
tahun 2009 dalam bidang pengurusan & pentadbiran sekolah, SK Padang
Mengkuang sekali lagi mendapat tempat dalam Pertandingan 3K (Kebersihan, Keselamatan
& Keceriaan) iaitu naib johan dalam peringkat Kebangsaan dan johan bagi
peringkat Negeri dalam Pengurusan Kantin Terbaik. 16
Seterusnya, anugerah khas turut
diraih oleh SK Padang Mengkuang melalui Pertandingan Pengurusan Pergigian
Pelajar peringkat Negeri dan turut mendapat anugerah khas dalam Anugerah
Pengurusan PPDa (Pendidikan Pencegahan Dadah) peringkat Kebangsaan pada tahun
2010. Di samping itu, SK Padang Mengkuang turut meraih johan bagi peringkat
Daerah dalam Anugerah Kantin Bersih, Anugerah 3K (Kebersihan, Keselamatan &
Keceriaan) dan Anugerah Pengurusan Tandas serta mendapat naib johan dalam
Pertandingan Pusat Sumber pada tahun yang sama. Pada tahun 2010 juga, SK Padang
Mengkuang mendapat johan dalam Pertandingan Premis Makanan Bersih Anjuran KKM
& KPM peringkat Negeri. 17
Dalam Pertandingan Premis Makanan
Bersih Anjuran KKM & KPM pada tahun 2011, naib johan telah disandang oleh
SK Padang Mengkuang dalam peringkat Kebangsaan dan turut mendapat saguhati
peringkat Negeri dalam Pertandingan 3K (Kebersihan, Keselamatan & Keceriaan)
dan meraih johan bagi peringkat Negeri dalam Pengurusan Terbaik PKIBP (Pendidikan
Khas Bermasalah Pembelajaran). Melalui Pertandingan Kebersihan Kawasan Sekolah,
SK Padang Mengkuang mendapat naib johan peringkat Negeri dan seterusnya turut
mendapat naib johan peringkat Kebangsaan dalam Pertandingan Kantin Bersih. Dalam
tahun yang sama, SK Padang Mengkuang telah penarafan 4 Bintang dalam SSQS
(Smart School Qualification Standard) peringkat Kebangsaan. Pihak Unit
Pengurusan Sekolah Rendah, Sektor Pengurusan Sekolah Jabatan Pendidikan Negeri
Terengganu (JPNT) telah memuat naik gambar-gambar Perkongsian-Selayang Pandang
SK Padang Mengkuang ke laman web Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu
bersempena dengan lawatan penilaian dan pemantauan Anugerah Pengurusan
Cemerlang Kategori Sekolah Rendah, Hari Guru 2011, dan sudut-sudut yang boleh
dinikmati serta dikongsi di SK Padang Mengkuang, Marang, Terengganu. 18
Pada tahun 2012 juga, SK Padang
Mengkuang mendapat johan dalam Pertandingan 3K (Kebersihan, Keselamatan &
Keceriaan) Kawasan Sekolah peringkat Negeri, johan peringkat Kebangsaan dalam
Pertandingan 3K (Kebersihan, Keselamatan & Keceriaan) Tandas 1Malaysia Sek.
Ren. dan juga johan dalam Pertandingan Kantin Bersih Anjuran KKM peringkat
Negeri. Anugerah dalam bidang pengurusan dan pentadbiran sekolah
turut dicapai pada tahun 2013 iaitu johan peringkat Daerah dalam Anugerah
Pengurusan Pusat Sumber Sekolah Terbaik (Sek.Ren.), Anugerah Pengurusan Sekolah
Terbaik (Sek.Ren.) dan Anugerah Pengurusan Kantin Terbaik (Sek.Ren.) bersempena
dengan Sambutan Hari Guru serta mendapat johan peringkat Daerah dalam Pertandingan
3K (Kebersihan, Keselamatan & Keceriaan). SK Padang Mengkuang telah
mendapat penghargaan daripada Bank Simpanan Nasional melalui Program Skim
Galakan Simpanan Pelajar (SGSP) yang telah dianjurkan dalam tahun tersebut. Penarafan
4 Bintang (69.96%) dalam Smart School Qualification Standard (SSQS) oleh
Pejabat Pendidikan Daerah Marang dan penarafan 5 Bintang dalam Indeks Quality
PSS (IQ-PSS) oleh Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Terengganu, Kementerian
Pendidikan Malaysia. 19
Pihak Bank Simpanan Nasional turut
memberi penghargaan kepada SK Padang Mengkuang dalam Program Skim Galakan
Simpanan Pelajar (SGSP) pada April tahun 2014, dan seterusnya dalam tahun yang
sama turut menerima baucer Karnival Pendidikan Negeri Terengganu sebanyak RM 1000.00 dalam Anugerah Pengurusan 3K
Terbaik. Pada 26 Jun 2014, SK Padang Mengkuang mendapat johan dalam
Pertandingan Kebersihan Sek. Ren. serta mendapat naib johan kategori sekolah
rendah dalam Pertandingan Pusat Sumber Cemerlang peringkat Negeri Terengganu
oleh Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Terengganu. 20
Pencapaian SK Padang Mengkuang dalam bidang ko-kurikulum
Bidang kokurikulum SK Padang
Mengkuang berada dalam keadaan yang stabil dan momentum kokurikulum dapat
dikekalkan. Antara sumbangan pelajar SK Padang Mengkuang terhadap peningkatan
sekolah dari segi kokurikulum ialah apabila para pelajar layak ke peringkat
negeri, kebangsaan dan ke peringkat antarabangsa. Antara pencapaian sukan
terbaik SK Padang Mengkuang ialah melalui penyertaan Wan Muhammad Afiqsyafi bin
Wan Suzaini dalam permainan hoki peringkat Antarabangsa 2013, USM-Penang
International 2013 pada 5 hingga 8 December 2013 yang berlangsung di Univeristi
Sains Malaysia. Seterusnya, pencapaian terbaik SK Padang Mengkuang ialah johan
peringkat daerah dalam pertandingan pingpong dan layak bertanding untuk ke
peringkat Negeri dan johan Perbarisan Kejohanan Olahraga Daerah Marang serta
mendapat naib johan dalam Kejohanan Bola Baling (P) peringkat daerah.
Pencapaian terbaik SK Padang Mengkuang juga ialah mendapat tempat ke-3 dalam
permainan Hoki City Night Game anjuran Majlis Sukan Negeri Terengganu. 21
Pelbagai pencapaian yang telah
dicapai oleh SK Padang Mengkuang dalam tempoh 10 tahun bermula tahun 2004
hingga tahun 2014. Pada tahun 2004, para pelajar yang menyertai Kejohanan
Olahraga MSSD Marang di SK Padang Mengkuang telah mendapat johan dalam acara
larian 4x200M, naib johan lontar peluru dan saguhati larian 1500M. Selain itu,
seramai 16 orang pelajar (8L8P) telah menyertai Perkhemahan PBB Daerah di SK
Seberang Marang dan mendapat johan dalam kawad kaki, naib johan malam
kebudayaan dan khemah terbaik. Pada 4 Mei 2005, Kejohanan Merentas
Desa Daerah Marang diadakan di Marang dan 2 orang pelajar SK Padang Mengkuang
masing-masing mendapat naib johan dan saguhati dalam kejohanan itu. Pelbagai
pencapaian yang telah diraih pada tahun 2008 iaitu johan kawad kaki peringkat Daerah,
johan malam kebudayaan dan kawad kaki dalam Perkhemahan PBB peringkat Daerah
dan naib johan kawad kaki peringkat Negeri dalam Perkhemahan PBB (Lelaki)
peringkat Negeri . 22
Pada tahun 2010, pencapaian dalam
bidang ko-kurikulum ialah johan dalam Pertandingan Kawad Kaki Perempuan
peringkat Negeri Terengganu dan tempat ketiga dalam Pertandingan MSSM Daerah
Marang. Pada tahun 2011 pula, kejayaan yang telah dicapai ialah johan
dalam peringkat daerah iaitu Pertandingan Perbarisan MSSM Daerah Marang dan
johan bagi pertandingan Olahragawan Terbaik MSSM Daerah Marang serta turut mendapat
johan dalam Majlis Olahraga Daerah Marang (MSSMDM). Pada tahun 2013,
pasukan Badan Beruniform Bulan Sabit Merah Malaysia seramai 20 orang telah
menyertai Perkhemahan PBB Daerah dan mendapat johan dalam kawad kaki, johan
kategori masakan, naib johan malam kebudayaan dan mendapat anugerah khemah
terbaik. Melalui Pertandingan Perbarisan PBB Sempena Bulan Kemerdekaan
peringkat Negeri, seramai 30 orang pelajar menyertai acara tersebut dan
mendapat tempat ketiga dalam pertandingan perbarisan. Pada tahun
2014, seorang pelajar perempuan SK Padang Mengkuang telah mendapat naib johan
dalam Pertandingan Sahibba peringkat Negeri, manakala, turut mendapat naib
johan dalam Program Pengukuhan Bahasa Inggeris-Piala Yayasan Diraja Sultan
Mizan (Sek.Ren.). SK Padang Mengkuang turut dinobatkan sebagai johan kawad kaki
dalam Perkhemahan PBB (Perempuan) peringkat Negeri yang berlangsung di Pusat Ko
Hulu Terengganu, SMK Menerong. 23
Pencapaian SK Padang Mengkuang dalam bidang akademik
SK
Padang Mengkuang telah mendapat anugerah sebagai Sekolah Cemerlang UPSR
peringkat Daerah pada tahun 2007 yang disempurnakan oleh YAB Dato’ Seri Haji
Idris bin Jusoh selaku Menteri Besar Terengganu pada masa itu. Pada tahun 2008,
SK Padang Mengkuang sekali lagi dinobatkan sebagai Sekolah Cemerlang UPSR 2008
kerana melepasi Gred Purata Sekolah Negeri. Melalui pencapaian UPSR, seramai 18
orang pelajar daripada 158 calon SK Padang Mengkuang telah mendapat keputusan
5A pada tahun 2010. Gred Purata Sekolah pada tahun itu ialah 2.35. Pada tahun
2011, berlaku peningkatan dalam GPS berbanding tahun sebelumnya iaitu 2.16
kerana seramai 27 calon daripada 143 calon UPSR telah mendapat semua A dalam
mata pelajaran dan seramai 14 calon mendapat keputusan 4A1B pada masa itu. 24
Jumlah calon yang mendapat 5A UPSR
pada tahun 2012 hanya seramai 9 orang daripada 121 calon dan mencatat sejarah
apabila menjadi tahun yang paling minimum bilangan calonnya mendapat semua A UPSR.
Pada tahun 2013, seramai 22 calon daripada 120 calon UPSR mendapat 5A dan GPS
pada tahun itu ialah 2.23. Dengan GPS sebanyak 2.13, seramai 23
calon daripada 126 calon UPSR pada tahun 2014 mendapat 5A dan 11 orang mendapat
4A1B dengan peratusan 8.73 %. SK Padang Mengkuang telah menetapkan sasaran
pencapaian 5A UPSR pada tahun 2015 iaitu seramai 30 orang dan mencapai GPS
sebanyak 2.00 serta bilangan calon minimum C ialah seramai 106 daripada 120
calon dengan peratusan sebanyak 88.33%. Sumbangan pelajar SK Padang
Mengkuang terhadap peningkatan sekolah dari segi akademik ialah straight A UPSR
terbaik Daerah Marang tahun 2014 dari segi bilangan semua A dan menjadikan SK
Padang Mengkuang sebagai Sekolah Takungan Terbaik Sek-Sek Daerah Marang. 25
Anugerah Khas, SK Padang Mengkuang di dada akhbar
Kejayaan SK Padang Mengkuang banyak
terpapar di dalam akhbar dan sekaligus menaikkan nama sekolah tersebut. Antara
kejayaan yang terpapar di dada akhbar ialah dua orang pelajar SK Padang
Mengkuang, Aimi Muneera dan Liyana Nabila telah mendapat anugerah sebagai Tokoh
Nilam Negeri Terengganu pada tahun 2008. Seramai 31 murid sekolah rendah dan 17
pelajar sekolah menengah dipilih pada sesi pemilihan peringkat akhir yang
dianjurkan Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu dengan kerjasama Bahagian
Teknologi Pendidikan Negeri Terengganu. Dalam Utusan Malaysia, 5
November 2008, galakan guru untuk memperkasakan dan menambah minat terhadap
tulisan Jawi mendorong tujuh pelajar SK Padang Mengkuang memenangi tempat
ketiga dan saguhati dalam pertandingan Buku Skrap Jawi. Dalam pertandingan
tersebut, seorang pelajar tahun satu, Siti Aqilah berjaya mendapat tempat
ketiga dan membawa pulang hadiah berupa wang tunai RM50 seorang. Seterusnya,
kejayaan yang terpapar di laman akhbar Sinar Harian pada 3 Mac 2009 ialah
seorang pelajar tahun 5, Amy Adyrra telah mendapat johan dalam Pertandingan
Bercerita Kisah Rasulullah dan Sahabat sempena sambutan Maulidur Rasul
peringkat Negeri. 26
Usaha-usaha dan aktiviti SK Padang Mengkuang
Pada awal bulan April 2008,
pertandingan kelas bersih (MAC) diadakan dan mesyuarat agung rumah-rumah sukan
yang diselia oleh guru penyelaras. Majlis khatam Al-Quran dan
program Ihya’ Ramadhan diadakan pada September 2009 dan turut berlangsungnya
sambutan aidilfitri peringkat sekolah dalam tahun tersebut. Pada tahun 2010,
aktiviti yang dilakukan SK Padang Mengkuang ialah gotong royong perdana dengan
penyertaan 371 orang, semua pelajar tahap 2 dari 5 unit beruniform sekolah.
Turut diadakan iaitu kembara kampung berbasikal sebagai aktiviti kokurikulum SK
Padang Mengkuang dalam tahun yang sama dengan 100 pelajar tahap 2. Pertandingan
bercerita Kelab Bahasa Melayu merupakan salah satu aktiviti atau program SK
Padang Mengkuang yang berlangsung pada 4 Februari 2010. 27
Antara aktiviti yang berlangsung di
SK Padang Mengkuang awal tahun 2012 ialah program motivasi suaikenal antara
para pelajar, kursus kepimpinan Pengawas-Pengawas Sekolah dan program ceramah
kesihatan. Selain itu, jamuan Hari Raya Aidilfitri turut diadakan kepada semua warga
SK Padang Mengkuang pada tahun 2012 dan ianya merupakan salah satu aktiviti
atau program sekolah yang dijalankan pada tahun tersebut. Pemeriksaan mengejut
buku-buku teks telah dilakukan oleh S/U SPBT pada bulan September 2012. Antara
program lain yang turut dilakukan dalam SK Padang Mengkuang ialah pertandingan
nyanyian lagu-lagu patriotik dan ceramah motivasi patriotik pada 2/9/2014
bermula pukul 2.00 hingga 4.00 petang. Antara pelajar yang terlibat ialah semua
pelajar tahap 2 iaitu seramai 371 dari 5 unit beruniform. Sepanjang bulan
Oktober tahun 2014, 127 pelajar tahun 6 terlibat dengan aktiviti pasca UPSR
yang diadakan di SK Padang Mengkuang. Antara skop aktiviti tersebut ialah
memasak, kawad kaki, persembahan, kebudayaan, keceriaan dan sudut info unit
beruniform. Pada 13 hingga 15 November 2014, perkhemahan PBB sekolah diadakan
dengan penglibatan seramai 200 pelajar tahap 2 dari 5 unit beruniform. 28
KESIMPULAN
Konklusinya, sepanjang hampir 2 bulan
melakukan kajian ini, akhirnya kajian ini dapat disiapkan dengan jayanya dalam
tempoh yang ditetapkan. Melalui kajian ini, banyak yang dapat saya pelajari.
Sebagai contoh, saya mendapat banyak pengalaman melalui kaedah temubual dan
pemantauan yang dilakukan bagi memperoleh segala maklumat yang diperlukan.
Selain itu, melalui kajian ini juga, saya dapat mengetahui dengan lebih
terperinci mengenai latar belakang dan sejarah penubuhan SK Padang Mengkuang serta
visi dan misi penubuhan sekolah tersebut. Saya juga dapat mengetahui tentang
pencapaian sekolah dalam pelbagai bidang serta usaha dan aktiviti yang
dilakukan di SK Padang Mengkuang dengan membuat analisis yang diberikan dalam
bentuk dokumen, laman web dan sebagainya. Di samping itu, pengurusan dan
pentadbiran sekolah berjalan dengan lancar dan kukuh sehingga dapat
mengharumkan nama sekolah di peringkat daerah, negeri, kebangsaan dan
antarabangsa. Tenaga pengajar memainkan peranan yang sangat penting dalam
meningkatkan lebih banyak kejayaan sekolah dan mengekalkan prestasi cemerlang
sekolah tersebut. Oleh itu, dengan penubuhan sekolah tersebut pastinya dapat melahirkan pelajar yang berbakat cemerlang
hasil daripada teknik dan strategi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
sekaligus melahirkan individu yang mampu menjadi tonggak pembangunan negara dan
meningkatkan pembangunan modal insan yang berkualiti untuk generasi masa
hadapan.
Bibiliografi
Alias bin Mohamad, Penolong Kanan Kokurikulum SK Padang
Mengkuang, wawancara pada tarikh 28 Januari 2015, hari Rabu pada pukul 3.30
p.m.
Mahshuri binti Ismail, Guru Besar SK Padang Mengkuang,
wawancara pada tarikh 26 Januari 2015, hari Isnin pada pukul 12.30 p.m.
Buku Dokumentasi Pengurusan dan Pentadbiran SK Padang
Mengkuang 2015
Borang Pelaporan Aktiviti Kokurikulum Sekolah 2014 dari unit
Penolong Kanan Kokurikulum SK Padang Mengkuang, Encik Alias bin Mohamad
Sijil Pencapaian Johan Dalam Pertandingan Kebersihan Sekolah
Rendah Sekolah-Sekolah Daerah Marang Tahun 2014
Sijil Penghargaan mewakili Negeri Terengganu dalam
Pertandingan Kawad Kaki Pasukan Badan Beruniform Kategori Sekolah Rendah
Peringkat Kebangsaan Tahun 2009
Sijil Kepujian Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu atas
Prestasi Cemerlang dalam Anugerah Pengurusan 3K Terbaik Tahun 2009
Sijil Penghargaan mewakili Negeri Terengganu dalam
Pertandingan 3K Kategori Sekolah Rendah Peringkat Kebangsaan Tahun 2009
Sijil Penghargaan dalam Menjayakan Lawatan Motivasi Kepada
Para Peserta Kembara Ilmu di Pantai Timur (Terengganu & Kelantan) Tahun
2014
Sijil Penyertaan mewakili Terengganu, Wan Muhammad Afiqsyafi
bin Wan Suzaimi dalam USM-Penang International Hockey pada 3-8 Disember 2013
Numpang promo ya Admin^^
BalasHapusayo segera bergabung dengan kami di ionqq^^com
dengan minimal deposit hanya 20.000
add Whatshapp : +85515373217 ^_~