KAMPUNG PAK MADAH
KAMPUNG PAK MADAH; SATU TINJAUAN AWAL
PENGENALAN
Kampung Pak Madah telah ditubuhkan
sekitar tahun 1970 oleh sekumpulan orang – orang Melayu yang berasal dari
kampung itu sendiri. Pada tahun 1975, dikatakan terdapat sekitar 200 orang yang
mendiami kampung ini dengan kehidupan secara tradisi, bermasyarakat dan
berdikari. Pada ketika itu pertanian merupakan aktiviti ekonomi utama para
penduduk. Terdapat juga ekonomi awal yang lain di antaranya ialah menternak
binatang dan berniaga. Hal ini merupakan punca sumber rezeki yang utama bagi
penduduk kampung ketika itu.
Kampung Pak Madah mendapat namanya
daripada pelbagai mitos dan cerita-cerita daripada masyarakat setempat. Menurut
kajian, di kawasan ini terdapat seorang lelaki yang bernama Pak Midah dan ada
juga mitos yang mengatakan nama Kampung Pak Madah ini berasal daripada nama
seorang wanita yang bernama Mak Midah. Akhirnya, perkataan “Madah” sering
menjadi sebutan penduduk kampung dan akhirnya menjadi nama Kampung Pak Madah.
Banyak cerita yang membabitkan nama seperti seorang lelaki yang bernama Pak
Madah dan ada juga yang mengatakan bahawa nama Kampung Pak Madah berasal
daripada seorang wanita yang bernama Mak Midah. Sememangnya mereka ini
merupakan sepasang suami isteri tetapi ianya hanya dianggap sebagai mitos
sahaja kerana sentiasa menjadi perbualan dari mulut ke mulat di antara penduduk
setempat di kampung itu sehingga sekarang.
Pada tahun 1980, penduduk kampung
ini mendesak mahukan seorang Ketua Kampung yang berasingan dari kampung yang
berdekatan di situ. Dengan itu, sekitar 80-an seorang ketua kampung yang
pertama telah dilantik di kampung ini. Beliau ialah Tuan Hj Ngah bin Daud.
Seterusnya, pembabitan dan pembangunan dari segi sosial,ekonomi, dan politik di
Kampung Pak Madah terus menemui langkah yang drastik dan seiring seperti kampung-kampung
maju yang lain sehingga pelantikan ketua Kampung Pak Madah terus diwarisi dan
diteruskan sehingga sekarang. Pada masa kini, jawatan ketua kampung dipegang
oleh seorang lelaki yang juga berasal daripada Kampung Pak Madah tersebut iaitu
Mohd Zanuddin Mohd Arshad. Sememangnya
nama Kampung Pak Madah sering menjadi sebutan ramai dan nama itu terus
dikekalkan sehingga kini. Pada sekitar 90-an, kawasan Kampung Pak Madah telah
diwartakan dengan anggaran keluasan 1000 ekar dengan penduduknya pada ketika
itu dianggarkan seramai 800 orang. Kemajuan dan pembangunan terus digapai dan diusahakan dalam Kampung Pak Madah ini.
Infrastruktur yang lengkap dan kemudahan yang sempurna terus menarik minat
orang ramai untuk mengunjungi kampung ini. Kajian mendapati, terdapat 369 buah
rumah yang terus membangun dan dibina sehingga tahun 2000. Pembinaan masjid
juga yang dikenali sebagai Masjid Pak Madah juga dibina pada tahun 1990 hasil
daripada derma penduduk Kampung Pak Madah itu sendiri. Pembinaan surau seperti
Surau Hj. Awang dan Surau Hj. Abdul Rahman juga telah dimajukan di Tanjung
Mengkudu yang bermukimkan Kampung Pak Madah.
Hal ini menunjukkan pelbagai infrastruktur dan kemudahan lengkap yang terdapat
di Kampung Pak Madah ini.
Kini, Kampung Pak Madah semakin makmur dengan pelbagai kemudahan asas dan penduduknya semakin ramai. Sekitar tahun 1978, Kampung Pak Madah telah dibekalkan dengan kemudahan bekalan elektrik ke kampung itu disamping mempunyai jalan untuk penduduk setempat melakukan aktiviti harian mereka tetapi jalan tersebut masih tidak berturap. Tambahan pula, Kampung Pak Madah terletak begitu hampir dengan kawasan pertanian padi dan sebagainya. Kampung Pak Madah menjadi tumpuan bukan sahaja dikalangan penduduk tempatan tapi juga dikalangan penduduk luar dari Negeri Terengganu.Tidak terkecuali juga pendatang asing dari negara luar
Perkembangan dan kemajuan yang dialami oleh Kampung Pak Madah ini turut dikongsi bersama, seiring dengan pertambahan penduduk yang bermukim di kampung ini. Sejajar dengan kemajuan yang dibawa oleh Kerajaan Negeri Terengganu, Kampung Pak Madah kini turut mengalami perubahan yang membawa kepada peningkatan taraf hidup penduduknya. Pelbagai kemudahan dan infrastruktur yang disediakan dan kegiatan ekonomi yang terus berkembang di Kampung Pak Madah ini. Kajian tentang Kampung Pak Madah ini amat penting sebagai asas kepada pembangunan kampung di Terengganu. Kampung ini juga telah meningkatkan prasaran dalam Negeri Terengganu. Malahan, perkembangan dalam Kampung Pak Madah di Terengganu telah membuktikan adanya perubahan yang wujud dalam Negeri Terengganu ini.
Kini, Kampung Pak Madah semakin makmur dengan pelbagai kemudahan asas dan penduduknya semakin ramai. Sekitar tahun 1978, Kampung Pak Madah telah dibekalkan dengan kemudahan bekalan elektrik ke kampung itu disamping mempunyai jalan untuk penduduk setempat melakukan aktiviti harian mereka tetapi jalan tersebut masih tidak berturap. Tambahan pula, Kampung Pak Madah terletak begitu hampir dengan kawasan pertanian padi dan sebagainya. Kampung Pak Madah menjadi tumpuan bukan sahaja dikalangan penduduk tempatan tapi juga dikalangan penduduk luar dari Negeri Terengganu.Tidak terkecuali juga pendatang asing dari negara luar
Perkembangan dan kemajuan yang dialami oleh Kampung Pak Madah ini turut dikongsi bersama, seiring dengan pertambahan penduduk yang bermukim di kampung ini. Sejajar dengan kemajuan yang dibawa oleh Kerajaan Negeri Terengganu, Kampung Pak Madah kini turut mengalami perubahan yang membawa kepada peningkatan taraf hidup penduduknya. Pelbagai kemudahan dan infrastruktur yang disediakan dan kegiatan ekonomi yang terus berkembang di Kampung Pak Madah ini. Kajian tentang Kampung Pak Madah ini amat penting sebagai asas kepada pembangunan kampung di Terengganu. Kampung ini juga telah meningkatkan prasaran dalam Negeri Terengganu. Malahan, perkembangan dalam Kampung Pak Madah di Terengganu telah membuktikan adanya perubahan yang wujud dalam Negeri Terengganu ini.
KEWUJUDAN KAMPUNG PAK MADAH DI MARANG TERENGGANU
Kampung Pak Madah merupakan salah sebuah kampung yang terletak di
daerah Marang Terengganu. Selain itu, jarak Kampung Pak Madah dari Bandar Kuala
Terengganu ialah 14.8 km. Manakala keluasan di kawasan Kampung Pak Madah
dianggarkan dalam 700mp. Di daerah Marang, kampung ini merupakan satu kampung
yang agak terpencil dan tidak dikenali ramai. Namun, kampung ini merupakan satu
kampung yang mempunyai jumlah kapasiti penduduk yang padat dan ramai. Penduduk
majoriti yang menetap di kampung ini ialah kaum Melayu. Kebanyakan penduduk di
sini merupakan ahli keluarga dan sanak saudara yang terdekat.1 Sebahagian besar daripada penduduk di kampung
Pak Madah bekerja sebagai peniaga dan petani. Penduduk di sini melahirkan ramai
tokoh-tokoh dan usahawan yang berjaya. Namun, sebahagian besar daripada printis
tersebut tidak menetap di kampung tersebut sebaliknya mereka tinggal di luar
kawasan sama ada dalam atau luar negara kerana faktor pekerjaan mereka itu
sendiri. Kampung ini secara umumnya berada berhampiran dengan kawasan Kampung
Padang Pak Wan, Kampung Padang Raja, dan Kampung Rawai. Lokasi Kampung Pak
Madah tidak jauh dari jalan raya yang menghubungkan Kampung Rawai dan Kampung
Bukit Payong. Kampung ini berada di kawasan tanah yang subur kerana penduduk di
kampung ini aktif dalam bidang pertanian dan perniagaan. Bentuk permukaan tanah
di kampung ini berupa tanah lapang dengan tanah yang dapat dikatakan subur
untuk bercucuk tanam. Luas tanah Kampung Pak Madah dianggarkan dalam sekitar
satu hektar. Majoriti penduduk di kampung pak madah ini ialah penganut agama Islam.2
Sejarah kewujudan Kampung Pak Madah di Marang Terengganu bermula sejak
lebih kurang 30 tahun yang lalu. Peristiwa Kampung Pak Madah bermula selepas
berlakunya banjir besar pada tahun 1972. Menurut kajian menyatakan, banjir yang
terjadi ketika itu menyebabkan airnya berubah menjadi warna merah.3 Pada
peringkat awalnya, berlakunya pernamaan Kampung Pak Madah ini ialah disebabkan
oleh seorang perempuan tua yang bernama Mak Midah. Menurut orang sumber yang
bernama Shaikh Ibrahim bin Ali atau lebih gemari dengan panggilan Tok Sheikh
oleh penduduk Kampung Pak Madah ini menceritakan bahawa, pada awalnya sebelum
pembentukan kampung yang bernama kampung Pak Madah itu hanya wujud sebuah
pondok kecil di kawasan yang dipenuhi semak samun.4
Selain itu, pada asalnya, Kampung Pak Madah
hanyalah dipenuhi dengan semak samun dan hutan rimba sahaja sebelum didiami
oleh penduduk yang berhijrah dan menetap di situ menyebabkan kawasan itu
dibangunkan dan bilangan penduduknya yang semakin ramai. Menurut sumber yang
diperoleh, terdapat sebuah pondok kecil di mana, hanya sepasang suami isteri yang
tinggal di situ yang bernama Pak Madah dan Mak Midah. Menurut sumber lagi, pasangan
suami isteri ini sangat dibenci dan dikecam hebat oleh ramai penduduk setempat.
Dalam pada itu, pasangan ini sangat dibenci oleh penduduk setempat kerana
cemburu dengan kebaikan dan rezeki yang diperoleh kepada keluarga ini.5
Sebahagian penduduk yang berhati busuk dan penuh dengan sifat dengki dalam diri
mereka ini telah merancang sesuatu untuk menjatuhkan Pak Madah dan Mak
Midah sekaligus menyebabkan keluarga ini
ditindas dan dikecam hebat oleh penduduk setempat.
Menurut
sumber lagi, dahulunya pasangan suami isteri ini sangat baik dan rajin bercucuk
tanam. Selain itu juga, mereka ini juga suka sedekahkan sebahagian hasil
tanaman mereka kepada penduduk setempat yang lain.6 Oleh itu, Pak
Midah dan Mak Midah sangat disukai ramai dan seringkali memperoleh rezeki yang
melimpah ruah daripada Allah s.w.t. Walaupun hanya hidup di sebuah pondok yang
kecil dan usang, pasangan suami isteri ini tetap hidup bahagia. Walaupun
begitu, sebahagian penduduk setempat agak berasa hairan dengan kehidupan pasangan
ini yang mana, Pak Madah dan Mak Midah kekal bahagia walaupun jika dipandang
dengan mata kasar, kehidupan keluarga ini dilihat serba kekurangan dan berada
dalam kemiskinan. Dalam pada itu, sebahagian penduduk yang berhati busuk ini
juga seringkali iri hati dengan rezeki yang diperoleh kepada keluarga ini.
Menurut sumber yang diperolehi lagi,
kematian Pak Madah telah dirancang oleh beberapa orang yang membenci keluarga
tersebut. Namun hal ini tidak ketahui ramai dan adapun yang tahu tetapi hanya
mampu berdiam diri sahaja kerana tidak mampu untuk berbuat apa-apa.7
Selepas beberapa tahun kematian Pak Madah, beberapa orang yang membenci
keluarga itu telah merancang untuk membakar pondok kecil itu yang tinggal
hanyalah Mak Midah seorang diri berikutan selepas kematian suaminya Pak Madah.
Oleh kerana sifat busuk hati dalam diri penduduk di situ, beberapa orang yang
merancang untuk membakar pondok tersebut telah memfitnah Mak Midah dengan menyatakan
bahawa, Mak Midah cuba untuk menyihir semua penduduk yang ada kerana sedih
dengan kematian suaminya.
Fitnah dan khabar angin tersebut telah merebak
kepada semua penduduk dan menyebabkan penduduk menjadi marah dan sakit hati.
Hal ini lebih menambah kepercayaan penduduk lagi kerana selepas kematian Pak
Madah, Mak Midah tidak keluar dari pondok kecilnya mahupun bercucuk tanam
seperti dulu lagi. Oleh itu, Mak Midah
telah dibunuh oleh beberapa orang yang membencinya itu dengan membakar Mak
Midah hidup-hidup di dalam pondoknya itu.8
Menurut
sumber lagi, selepas peristiwa itu datangnya seorang lelaki yang bernama Haji
Isa yang telah berusaha untuk membuka sebuah perkampungan di kawasan itu.
Setelah mengetahui peristiwa yang belaku, Haji Isa ingin meletakkan nama kampung
itu dengan menggunakan gabungan nama Pak Madah dan Mak Midah.9. Haji
Isa telah membuka perkampungan di situ dengan memberikan nama Kampung Pak Midah
namun nama kampung tersebut telah ditukar semula dengan nama Kampung Pak Madah.
Selepas itu, berlaku pelbagai perkembangan dan seterusnya Kampung Pak Madah
telah mentransformasi sebagai sebuah kampung yang maju dan berdaya saing dengan
kampong-kampung yang lain.
Menurut orang sumber
yang lain iaitu Zainuddin bin Arshad yang berumur lebih muda berbanding dengan orang
sumber pertama iaitu Shaikh Ibrahim bin Ali berkata, asal usul yang
diketahuinya agak berbeza dengan pendapat yang pertama. Menurut orang sumber
yang kedua iaitu Zainuddin bin Arshad berkata, peristiwa penamaan Kampung Pak Madah
bemula di suatu tempat yang masih tidak mempunyai nama. Di kawasan itu terdapat
banyak buah rumah, kedai-kedai dan sawah padi yang berada di sana. Kawasan itu
berupa tanah yang lapang dan merupakan tanah yang sesuai untuk bercucuk tanam.10
Ramai yang menjalankan aktiviti bercucuk tanam di kawasan tersebut ketika itu.
Kemudiannya hasil-hasil tanaman tersebut akan dijual dengan cara berkunjung dari
rumah ke rumah. Begitulah salah satu cara perniagaan yang dijalankan oleh
penduduk ketika itu. Sehingga kini, kaedah perniagaan sebegitu masih dijalankan
di kampung ini tetapi ia tidak sebanyak jumlah peniaga pada suatu masa dahulu.
Menurut sumbernya lagi, ketika itu dalam
kalangan penduduk di kawasan itu tinggalnya seorang perempuan tua yang sudah
kematian suaminya sudah agak lama. Perempuan tua itu bernama Midah atau lebih
dikenali dengan panggilan Mak Midah. Mak Midah ini merupakan orang yang paling
terhormat di kalangan penduduk di situ kerana mempunyai harta yang banyak di
samping hidup sebagai janda tua kerana telah kematian suami serta tidak
mempunyai anak. Menurut sumber yang dikaji lagi, kediaman Mak Midah terletak di
atas bukit dan hanya tinggal rumahnya sahaja yang berada di atas bukit
tersebut.11
Penduduk
yang lain tidak dibenarkan untuk naik ke atas bukit itu tanpa kebenarannya.
Peraturan itu sebenarnya telah dibuat oleh arwah suaminya iaitu Pak Madah.
Namun begitu, selepas kematian suaminya,
Mak Midah tidak lagi menggunakan peraturan yang telah dibuat oleh arwah
suaminya kepada penduduk-penduduk kampung di situ.12 Mak Midah
sememangnya tidak suka dengan cara Pak Madah meletakkan peraturan sedemikian terhadap
penduduk lain. Namun, pasangan suami-isteri ini tetap dihormati ramai.
Walaubagaimanapun,
Mak Midah telah mengambil keputusan untuk membenarkan penduduk-penduduk di situ
untuk naik ke atas bukit bagi mengunjungi Mak Midah dimana terletaknya kawasan
rumahnya itu. Para penduduk ketika itu tanpa segan silu naik ke atas bukit
tersebut dengan pelbagai kerenah yang ada. Semua penduduk sangat berterima
kasih kepada Mak Midah kerana mengizinkan mereka semua naik ke atas bukit
tersebut.13 Menurut sumber, oleh kerana rasa hormat dan tanda
berterima kasih kepada Mak Midah para penduduk telah bersetuju untuk meletakkan
nama kampung tersebut dengan nama Mak Midah. Oleh kerana nama perempuan tidak
sesuai untuk diletakkan sebagai nama kampung, nama kampung tersebut telah ditukar
dengan menggantikan nama arwah suami Mak Midah iaitu Pak Madah. Setelah perbincangan
dan mesyuarat diadakan oleh penduduk kampung tersebut, dengan rasminya nama
kampung itu dinamakan dengan Kampung Pak Madah.14
PRASARANA DAN INFRASTRUKTUR YANG ADA DI KAMPUNG PAK MADAH
Infrastruktur asas merupakan satu bentuk sistem kemudahan yang
memenuhi keperluan orang awam untuk melakukan aktiviti sosial harian dalam
kehidupan seseorang.15 Terdapat
beberapa prasarana dan infrastruktur yang wujud di Kampung Pak Madah di Marang
Terengganu. Prasarana dan infrastruktur ini juga telah menunjukkan kemajuan
yang berlaku di Kampung Pak Madah sejak tahun 1970 sehingga kini. Namun
kemajuan tersebut bergerak seiring dengan peredaran zaman bermula zaman klasik
sehingga kini yang dikenali sebagai zaman generasi moden (GEN-Y). Kajian ini berdasarkan
skop kajian tentang prasarana dan infrastruktur yang wujud di Kampung Pak Madah
yang bermula pada tahun 1970 hingga tahun 2000.
Antara prasarana dan infrastruktur yang wujud dalam sekitar tahun
kajian tersebut ialah kemudahan dan perkhidmatan asas dari segi pengangkutan,
pendidikan dan kesihatan seperti rumah, masjid, wakaf, balai raya, jalan raya,
jambatan, bekalan elektrik dan air, sekolah, klinik dan banyak lagi. Menurut
kajian yang telah dilakukan, terdapat sebanyak 369 buah rumah yang telah dibina
di Kampung Pak Madah. Dalam erti umum, rumah adalah salah
satu bangunan yang dijadikan tempat tinggal selama jangka
waktu tertentu.16 Rumah boleh menjadi tempat
tinggal manusia dan haiwan , tetapi untuk istilah tempat
tinggal yang khusus bagi haiwan adalah sangkar, sarang, atau
kandang. Dalam erti kata khusus, rumah merujuk pada konsep-konsep
sosial-kemasyarakatan yang terjalin di dalam bangunan tempat tinggal,
seperti keluarga , hidup, makan, tidur, bekerja, dan lain-lain.
Selain
itu, prasarana yang wujud di Kampung Pak Madah pada sekitar tahun kajian ialah
Masjid. Masjid merupakan perkataan daripada bahasa Arab yang bermaksud tempat
sujud. Masjid juga merupakan tempat ibadat yang khusus, seperti solat dan
iktikaf dan aktiviti-aktiviti yang tertentu bagi orang Islam. Berdasarkan
kajian, terdapat sebuah sahaja masjid yang wujud ketika itu di Kampung Pak
Madah. Masjid tersebut dikenali sebagai Masjid Pak Madah. Menurut sumber
kajian, masjid ini merupakan masjid yang pertama yang dibina di sekitar kawasan
kampung tersebut. Menurut sumber lagi, masjid ini dibina pada sekitar tahun
1990 dan ianya dibina dengan hasil kutipan derma daripada penduduk sekitar Kampung
Pak Madah itu sendiri.17
Menurut
sumber lagi, masjid ketika itu kerap digunakan untuk melakukan aktiviti dakwah
serta aktiviti riadah juga dilaksanakan di sana. Kebiasaannya, di antara solat
maghrib dan isyak akan diadakan aktiviti ceramah yang akan dikendalikan oleh
penceramah jemputan yang terkenal. Selain itu, menurut sumber yang dikaji lagi,
pada hari minggu akan diadakan aktiviti gotong royong dengan membersihkan
kawasan masjid dan kampung.18 Aktiviti ini melibatkan semua penduduk
Kampung Pak Madah. Melalui aktiviti-aktiviti sebegini akan mengeratkan
lagi hubungan silaturahim dalam kalangan
penduduk. Selain itu, prasarana yang seterusnya ialah wakaf. Wakaf adalah
merupakan salah satu prasarana yang telah lama wujud di Kampung Pak Madah.
Wakaf ketika itu bukan sahaja digunakan untuk menunggu pengangkutan awam tetapi
ia juga digunakan sebagai tempat untuk berehat dan juga tempat untuk berhibur.19
Kebiasaannya pada waktu petang dan waktu malam pastinya akan dipenuhi orang
ramai sekiranya ada persembahan yang diadakan.
Hal ini telah
dibuktikan oleh orang sumber yang pertama iaitu Shaikh Ibrahim bin Ali yang
sempat juga merasai detik dan suasana ketika itu. Hiburan ketika itu dinikmati
oleh semua peringkat umur tidak kira tua mahupun muda sehingga sekalipun pada
peringkat kanak-kanak. Antara hiburan yang biasa dijalankan di wakaf itu ialah
nyanyian, silap mata dan lawak jenaka.20 Oleh itu, prasarana wakaf
ini mencorak pelbagai fungsi yang dapat digunakan. Sehingga kini, wakaf itu
masih wujud tetapi aktiviti yang pernah dijalankan di situ sudah lapuk ditelan
zaman. Namun, wakaf tersebut sudah dibaik pulih menjadi lebih baharu dan cantik
dari sebelumnya.
Selain itu, prasarana seterusnya yang wujud di Kampung Pak Madah
pada tahun kajian ialah sekolah. Dalam lingkungan tahun 1970 hingga tahun 2000,
terdapat 4 buah sekolah yang telah siap dibina ketika itu. Menurut kajian,
sekolah ketika itu dibahagikan kepada dua jenis iaitu Sekolah Melayu dan
Sekolah Inggeris.21 Selain itu, terdapat juga sekolah yang dibina
khas untuk orang-orang tua. Di awal pembinaan sekolah tersebut, terdapat sebuah
sekolah yang tidak dapat digunakan kerana tidak mempunyai guru yang mencukupi
untuk mengajar ketika itu.
Selain itu, bilangan yang
hadir mendaftar juga tidak mencukupi.22 Namun sekolah yang ada sudah cukup untuk
menampung semua orang yang mendaftar tetapi jumlah guru yang mengajar masih
tidak mencukupi. Kebanyakan penduduk lebih memilih untuk ke sekolah melayu
namun kelengkapan yang ada di sekolah melayu tidak seperti yang ada di sekolah
inggeris yang mempunyai kelengkapan yang lebih banyak. Syarat kemasukan ke
sekolah melayu dan sekolah inggeris tersebut adalah berbeza. Antaranya ialah
sekolah inggeris perlu menghadapi ujian peperiksaan berbeza dengan sekolah
melayu yang tidak dikenakan ujian.Hal ini bertujuan untuk menguji tahap
pemikiran dan pemahaman pelajar yang ingin belajar di sekolah tersebut. Menurut
kajian lagi, kedudukan kawasan sekolah tersebut agak strategik dan tidak jauh
dengan kawasan rumah penduduk. Oleh itu, penduduk tidak mengalami kesukaran
untuk ke sekolah dan majoriti penduduk akan ke sekolah dengan berjalan kaki
sahaja.23 Hanya sebahagian sahaja yang hadir ke sekolah dengan
menaiki basikal.
Seterusnya, prasarana yang wujud di Kampung
Pak Madah pada tahun kajian ialah balai raya. Balai raya disebut juga balai
desa atau dewan orang ramai. Balai Raya tersebut dijadikan
tempat berhimpun untuk membuat perjumpaan, mengadakan mesyuarat, sokongan
sosial atau aktiviti lain. Menurut sumber lagi, ada balai raya yang terbuka
untuk semua masyarakat setempat, manakala ada juga yang khusus untuk kumpulan
tertentu sahaja, misalnya pusat Islam atau Kelab Belia.24
KEGIATAN EKONOMI PENDUDUK KAMPUNG
Seperti kampung-kampung yang lain, Kampung
Pak Madah juga terdapat kegiatan ekonomi awal yang dijalankan. Dalam sekitar
tahun kajian, pada peringkat awalnya kegiatan ekonomi di Kampung Pak Madah
lebih tertumpu ke arah bidang perniagaan. Menurut sumber kajian, Kampung Pak
Madah terkenal sebagai pusat perniagaan menjual ikan. Kebiasaannya, tempat
untuk melakukan aktiviti menjual ikan ini lebih tertumpu di hadapan masjid
kerana kawasannya yang strategik dan merupakan tempat kebiasaan orang lalu
lalang di situ.25 Selain itu, pusat perniagaan untuk menjual ikan
ini juga tertumpu di kawasan yang lapang untuk melakukan aktiviti perniagaan.
Kawasan yang lapang tersebut akan memudahkan aktiviti untuk menjual dan membeli
oleh penduduk Kampung Pak Madah. Selain itu juga, di kawasan jualan itu juga merupakan
kawasan yang lapang untuk memudahkan meletakkan kenderaan di parkir.
Seterusnya, dalam sekitar tahun kajian tersebut
terkenal dengan perniagaan menjual hasil pertanian. Kebanyakan daripada
penduduk menjalankan perniagaan menjual hasil pertanian mereka seperti
buah-buahan dan sayur-sayuran. Menurut sumber kajian, hanya terdapat 2 buah
kedai yang terkenal pada sekitar tahun tersebut. Di antaranya ialah kedai Minah
binti Daud yang diusahakan olehnya sendiri.26
Selain itu, ekonomi awal yang dijalankan di Kampung Pak Madah dalam
sekitar kajian ialah aktiviti pertanian. Sebahagian daripada penduduk di
Kampung Pak Madah juga turut menjalankan aktiviti pertanian yang terbahagi
kepada pelbagai jenis pertanian. Antaranya ialah penanamam padi, penanaman
pokok limau dan juga penanaman ubi kayu. Menurut kajian sumber lagi, tanaman paling
banyak yang diusahakan oleh penduduk kampung Pak Madah ialah tanaman padi. Pada
sekitar tahun tersebut, banyak penanaman padi dijalankan ketika itu. Tanaman padi
ini pula terbahagi kepada dua jenis iaitu padi huma dan padi cedung.27
Menurut sumber kajian lagi, penanaman padi ini hanyalah untuk dimakan dalam
keluarga masing-masing dan bukannya untuk dijual.
Akhir sekali, Kampung
Pak Madah ini juga terkenal dengan aktiviti perubatan tradisional. Perubatan tradisional
ini dijalankan oleh Hajah Kalsom dan adik beradiknya atau mereka ini lebih
dikenali dengan panggilan bidan 7 beradik dalam kalangan penduduk di Kampung
Pak Madah itu sendiri dan penduduk luar.28 Di Kampung Pak Madah juga
turut terdapat seorang pakar bomoh yang terkenal iaitu Mohd Nor bin Mohd. Hanya
beliau sahaja yang terkenal sebagai seorang bomoh yang ada dalam sekitar tahun
tersebut.
KEGIATAN KESENIAN-KESENIAN
Antara kesenian yang
terdapat di Kampung Pak Madah pada sekitar tahun 1970 ialah Silat Gayong. Silat
Gayong merupakan salah satu seni untuk mempertahankan diri daripada musuh. Pada
asalnya silat gayong tersebut telah dicipta
dan diasaskan oleh Mahaguru Dato’ Meor Abdul Rahman bin Uda Mohd.Hashim.29
Beliau dilahirkan pada tahun 1915, dan
berketurunan Bugis iaitu cicit kepada Daeng Kuning atau Panglima Hitam. Meor
Abdul Rahman mula mempelajari ilmu persilatan ketika berusia 12 tahun daripada
nenda sebelah bondanya, iaitu Tuan Syed Zainal bin Syed Idris Al-Attas. Syed
Zainal merupakan salah seorang hulubalang Pahang yang turut sama berjuang
menentang campur tangan Inggeris di negeri Pahang. Syed Zainal mewarisi ilmu
Silat Seni Gayong daripada Daeng Ambok Solok, yang juga seorang pahlawan Bugis
yang tinggal di Jambi, Sumatera.30
Namun, menurut maklumat daripada orang
sumber, Alias bin Ismail memberitahu bahawa Silat Gayong merupakan satu
kesenian yang terkenal di Kampung Pak Madah ketika itu. Dan beliau sendiri juga
sempat mempelajari silat gayong tersebut. Menurut maklumatnya lagi, Silat
Gayong tersebut telah dibawa oleh Tokki Kasim ke Kampung Pak Madah pada sekitar
tahun kajian.31
Selain itu, kesenian yang terdapat di
Kampung Pak Madah pada sekitar tahun 1970 hingga tahun 2000 ialah Muzik Rodat.
Muzik kesenian Rodat berasal dari Semenanjung Tanah Arab.32 Ini
diperkukuhkan lagi dengan bukti perbendaharaan kata arab yang membawa maksud
berulang-alik dan bersahut-sahutan yang diungkapkan dalam bahasa Arab yang mana
isi dan petikan bait-bait lirik diambil daripada sebuah kitab yang bernama
Hadrah.33 Rodat merupakan satu seni muzik tradisional yang terkenal
di negeri Terengganu yang unik dari segi persembahan dan mesej yang ingin di
sampaikan serta diperkukuhkan lagi dengan seni yang berunsur Islam dan sangat
dihormati kerana merakamkan puji-pujian kepada tuhan dan sejarah hidup para
Rasul.34
Di Kampung Pak Madah, muzik rodat sememangnya
terkenal dan disukai oleh semua golongan masyarakat tanpa mengira peringkat
umur. Kebiasaannya muzik rodat ini akan dipersembahkan pada majlis-majlis yang
tertentu seperti majlis kahwin, berkhatan dan pesta kebudayaan.35
Majlis persembahan muzik Rodat ini dipersembahkan dalam bentuk nyanyian dan
tarian yang diiringi dengan paluan alat muzik rebana yang lebih dikenali
sebagai Tar Rodat dalam kalangan pemuzik Rodat.36
Akhir sekali,
kesenian yang terdapat di Kampung Pak Madah pada sekitar tahun 1970 hingga
tahun 2000 ialah Wayang Kulit. Wayang kulit adalah satu seni persembahan teater
paling awal di negara Asia Tenggara.37 Ianya wujud di Kemboja
lebih kurang seribu tahun dahulu di Laos dan Thailand. Wayang kulit di
Malaysia telah wujud semenjak 300 hingga 400 tahun yang lalu.38
Berdasarkan catatan sejarah, wayang kulit pernah dipersembahkan di perkarangan
istana Raja Melayu yang pertama memerintah negeri Kelantan sejak 200 tahun
dahulu. Perkataan wayang mengikut bahasa Jawa bermakna bayang-bayang atau
bayangan. Sementara Orang Kelantan pula menyebutnya woye atau ghoye.39
Terdapat pelbagai pendapat mengenai kedatangan wayang kulit ke Tanah
Melayu.
Menurut sumber kajian yang dikaji, Wayang
kulit dimainkan oleh seorang dalang yang juga menjadi narator dialog
tokoh-tokoh wayang, dengan diiringi oleh muzik gamelan yang dimainkan
sekelompok nayaga dan tembang yang dinyanyikan oleh para pesinden.40 Wayang
kulit sangat diminati ramai tanpa mengira had umur. Kebiasaannya teater wayang
kulit akan dipersembahkan pada waktu malam sahaja.41 Menurut sumber
maklumat yang dikaji, persembahan wayang kulit ini akan dikaitkan dengan kisah-kisah
zaman dahulu kala dan diceritakan semula samada jalan cerita yang sama ataupun
jalan ceritanya diubahsuai sedikit.42 Dan kebiasaannya juga
persembahan wayang kulit ini akan diadakan pada malam minggu sahaja.
. Sejarah Kampung Pak Madah ini dilihat
sebagai sesuatu yang sangat unik dan istimewa kerana bukan semua kampung
mempunyai sejarah seperti apa yang terdapat di kampung Pak Madah tersebut.
Kewujudan kampung ini telah meninggalkan sejarahnya yang tersendiri. Keunikan
sejarah Kampung Pak Madah ini telah membezakan kampung ini dengan
kampong-kampung lain yang lebih maju.Oleh
itu, kajian ini dapat mengupas dengan lebih lanjut tentang sejarah dan
asal-usul dan mampu menjawab segala teka-teki yang sering bermain di kotak
fikiran pengkaji.
Pada zaman pascamoden ini, kita dapat teliti dengan jelas
bahawa kebanyakan anak muda pada zaman ini tidak berminat untuk mengetahui
sejarah yang berlaku pada zaman dahulu. Kajian ini sedikit sebanyak mampu
memberi pencerahan kepada anak muda untuk megkaji bagaimana sesebuah kampung
itu dapat dibangunkan dan dimajukan sehingga sekarang. Sejarah kampung ini juga
dikekalkan sehingga hari ini untuk dijadikan tatapan buat generasi muda masa
kini dan seterusnya kepada generasi-generasi pada masa akan datang.
Pada
keseluruhannya, kajian terhadap Kampung Pak Madah dapat diperolehi daripada
penduduk kampung itu sendiri dengan lebih terperinci oleh penyelidik dan mengetahui
sejarah perkembangan kampung itu sejak tahun 1970 hingga tahun 2000. Oleh itu, kajian ini diharapkan dapat memberi manfaat dan kebaikan
serta ilmu pengetahuan kepada pelbagai peringkat masyarakat termasuklah para
pelajar tidak kira pada peringkat rendah atau menengah mahupun peringkat
universiti dan penduduk setempat serta berkemungkinan kepada kepada penyelidik
yang ingin menyambung kajian ini dan dijadikan sebagai satu panduan kepada
mereka pada masa yang akan datang.
NOTA KAKI
1.
Shaikh Ibrahim bin Ali, pada pukul 9:00 pagi
2.
Md Zainudin bin Md Arshad, pada pukul 5:00 petang
3.
Shaikh Ibrahim bin Ali, pada pukul 10:00 pagi
4.
Ramlah binti Salleh, pada pukul 5:30 petang
5.
ibid
6.
ibid
7.
Md Zainudin bin Md Arshad, pada pukul 4:30 petang
8.
Ramlah binti Salleh, pada pukul 3:30 petang
9.
ibid
10.
Alias bin Ismail, pada pukul 3:00 petang
11.
ibid
12.
Md Zainudin bin Md Arshad, pada pukul 4:30 malam
13.
ibid
14.
ibid
15.
ibid
16.
Shaikh Ibrahim bin Ali, 10:00 pagi
17.
Md Zainudin bin Md Arshad, pada pukul 5:00 petang
18.
Md Zainudin bin Md Arshad, pada pukul 5:00 petang
19.
Ramlah binti Salleh, pada pukul 6:00 petang
20.
Md Zainudin bin Md Arshad, pada pukul 6:00 petang
21.
Alias bin Ismail, pada pukul 4:45 petang
22.
Md Zainudin bin Md Arshad, pada pukul 5:00 petang
23.
Shaikh Ibrahim bin Ali, pada pukul 4:00 petang
24.
Ramlah binti Salleh, pada pukul 5:30 petang
25.
ibid
26.
Shaikh Ibrahim bin Ali, pada pukul 4:00 petang
27.
Alias bin Ismail, pada pukul 5:00 petang
28.
Shaikh Ibrahim bin Ali, pada pukul 4:00 petang
29.
ibid
30.
Ramlah binti Salleh, pada pukul 5:30 petang
31.
Shaikh Ibrahim bin Ali, pada pukul 4:00 petang
32.
Md Zainudin bin Md Arshad, pada pukul 8:30 malam
33.
Shaikh Ibrahim bin Ali, pada pukul 8:30 pagi
34.
ibid
35.
Md Zainudin bin Md Arshad, pada pukul 4:45 petang
36.
ibid
37.
ibid
38.
Alias bin Ismail, pada pukul 3:00 petang
39.
ibid
40.
ibid
41.
ibid
42.
ibid
Komentar
Posting Komentar