KAMPUNG RAWAI DAN PERKEMBANGANNYA SEJAK 1896 HINGGA 1999
Rawai
adalah sejenis alat untuk menangkap ikan yang terdiri daripada bentuk kail yang
digantungkan pada tali atau rotan yang terentang, merawai menangkap ikan dengan
rawai.1 Kampung Rawai terletak dalam daerah Marang, Terengganu. Rawai
mempunyai keluasan 770 hektar,2 namun jumlah penduduk pada masa itu
tidak ramai kira-kira didiami oleh 40 buah keluarga sahaja. Terdapat beberapa
buah kampung disekitar kampung Rawai. Antaranya adalah Kampung Padang Pak Wan,
Kampung Alor Limbat, Kampung Bukit Damar, Kampung Tok Rasek, Kampung Tok Gelap,
Kampung Seberang Alor dan Kampung Wakaf Paka. Kini ada diantara kampung tersebut telah digabungkan
dengan Kampung Rawai yang menjadikan jumlah keluasannya meningkat.3
Oleh itu, kerjasama antara penduduk kampung dalam hidup bermasyarakat telah
ditunjukkan dari dahulu sehingga sekarang. Kampung Rawai adalah sebuah kampung
yang aman dan harmoni. Namun, kampung tersebut menyimpan pelbagai kisah dan
sejarahnya yang tersendiri.
ASAL USUL NAMA KAMPUNG
RAWAI
Nama
“Rawai” berasal daripada sejenis alat menangkap ikan, iaitu “rawai”. Pada zaman dahulu, seorang
penduduk kampung telah menahan rawai
disebuah alor yang tidak jauh dari desa ini. Setelah umpan rawai tersebut
dimakan oleh ikan, lalu datanglah seekor harimau dan memakan ikan bersama-sama
dengan rawai tersebut. Ikan dan rawai itu
dibawa lari ke sebuah padang didesa ini dan didapati telah mati kerana
tertelan rawai tersebut. Beberapa orang penduduk telah menjumpai bangkai
harimau itu dan seterusnya bermulalah sebutan atau panggilan sebagai Padang
Rawai. Lama-kelamaan nama tersebut telah bertukar menjadi Kampung Rawai
sehingga kini.4
Sumber
kedua mengatakan seorang penduduk menggunakan rawai tersebut di sebatang sungai
yang mempunyai banyak ikan Limbat iaitu sejenis ikan Keli. Sungai tersebut terletak
disebuah kampung iaitu kampung Alor Limbat berhampiran dengan kampung Rawai. Sejarah
bermula apabila beliau yang menahan rawai tersebut mendapati rawai yang
ditahannya telah hilang. Sejurus dengan itu, beliau terdengar ngauman harimau
yang kuat dan ganas lalu melaporkan kepada orang ramai. Harimau yang dalam
kesakitan kerana kakinya terkena rawai yang ditahan oleh seorang penduduk tadi
melarikan diri agar tidak terserempak dengan manusia. Malangnya, harimau
tersebut dijumpai oleh penduduk kampung dan berjaya dibunuh di sebuah padang
yang terletak di Kampung Pak Wan. Rawai yang terkena kaki harimau itu telah
tertanggal dan jatuh di kawasan sebuah kampung yang kemudiannya dikenali sebagai
Kampung Rawai.5
Sejak
dari sejarah itulah asal usul nama Kampung Rawai diperolehi, dan digunakan sehingga
sekarang. Perkataan “rawai” itulah menjadi kekuatan kepada nama kampung kerana
sejarahnya yang melibatkan seekor sang belang dimana telah tewas dengan rawai
iaitu sejenis alat yang digunakan untuk menangkap ikan. Disebalik nama Kampung
Rawai, terdapat pelbagai sejarah yang telah berlaku.
Secara
rasminya Kampung Rawai dibuka pada tahun 1896. Kampung tersebut didiami oleh bangsa melayu
secara keseluruhannya. Rata-ratanya penduduk menganut agama Islam sejak dahulu
lagi.6
PERKEMBANGAN
KAMPUNG RAWAI
Antara yang jelas dapat dilihat dari
segi perkembangan Kampung Rawai yang menjurus kepada kesejahteraan penduduk
kampung seperti penubuhan klinik desa yang menggantikan cara perubatan lama,
masjid Kampung Rawai yang menjadi mercu tanda umat Islam, Sekolah Kebangsaan
Simpang Rawai sebagai pusat pendidikan yang sangat penting kepada tunas modal
insan negara, Dewan Sri Rawai, Perpustakaan Desa, dan padang permainan Kampung
Rawai yeng telah melahirkan seorang anak jati kampung sebagai pemain bola
bertaraf professional dalam negara.
Pada
akhir abad ke-18 hingga pertengahan abad ke-19 telah menunjukkan keadaan
kampung Rawai yang kurang kemajuan dimana penduduknya yang berada dalam keadaan
susah. Pada masa itu dikatakan penduduk kampung dapat makan nasi hanya tiga
hari sekali kerana kekurangan beras. Makanan yang menjadi makanan asasi pada
masa itu ialah ubi kayu dan umbi sagu. Minyak kelapa digunakan sebagai bahan
api untuk dijadikan damar yang menerangi gelap malam.7 Ubatan
tradisional seperti dedaun pokok dan akar kayu dijadikan sebagai ubat-ubatan
bagi menyembuh kecederaan dan penyakit. Ada ubatan tradisional yang digunakan
sehingga sekarang. Antara kegunaannya untuk mengurut atau membetulkan bahagian
tulang yang patah, membetulkan peredaran darah, dan sebagainya. Bidang
memainkan peranan yang sangat penting kepada orang yang mengandung pada masa
itu kerana ketiadaan khidmat doktor.8
Pada penghujung tahun 90-an, sebuah
klinik desa telah dibina dikampung tersebut bagi memudahkan penduduk kampung
untuk menerima khidmat perubatan. Dengan adanya klinik tersebut, sedikit
sebanyak telah mengubah landskap kampung dan telah manggantikan cara dan ubatan
tradisional. Hal ini demikian membawa perubahan kepada penduduk kampung yang
meningkatkan tahap kesihatan mereka dan perkembangan kampung. Walaupun klinik
desa sudah ada, tetapi cara dan ubatan tradisional tidak dilupakan malah
digunakan sehingga sekarang.9
Seterusnya,
masjid Kampung Rawai yang menjadi mercu tanda umat Islam yang mula dibina pada
tahun 1940.10 Keseluruhan penduduk berbangsa Melayu dan menganut
agama Islam. Masjid menjadi tempat utama pada masa itu untuk penyampaian
maklumat ataupun membuat sesuatu aktiviti. Pada asalnya dijadikan sebuah surau
untuk penduduk kampung sama-sama mengerjakan ibadat. Selain mengerjakan ibadat,
penduduk juga sering melakukan pelbagai aktiviti kemasyarakatan yang melibatkan
semua penduduk untuk mengeratkan lagi hubungan silaturrahim antara mereka pada
masa itu dan diamalkan sehingga sekarang.11
Keseluruhan
struktur bangunan surau pada masa itu
diperbuat daripada kayu. Penduduk kampung saling menyumbangkan tenaga dan
kemahiran masing-masing untuk membina surau tersebut. Akhirnya siap pada tahun
1940, dan telah berlaku pembaikan pada tahun 1950, 1964, 1984 dan seterusnya
telah dinaik taraf menjadi sebuah masjid bagi menampung jumlah penduduk yang
kian meningkat.12
Pada
tahun 2011, masjid tersebut telah dirobohkan dan digantikan dengan sebuah
masjid baru yang lebih besar dan selesa oleh kerajaan Negeri Terengganu bagi
menampung jumlah jemaah yang ramai pada masa-masa tertentu. Sekarang, keluasan
masjid sesuai dengan jemaah yang ramai yang juga datang dari kampung-kampung
bersebelahan. Pelatih PLKN juga berjemaah di masjid tersebut pada hari jumaat.
Ini bermakna jumlah keluasan masjid baru ini boleh menampung jemaah yang ramai
pada satu-satu masa. Hal ini demikian dapat dilihat perkembagan dari sudut
infrastruktur kampung semakin berkembang dan dengan adanya masjid yang telah
menjadi kebanggaan kepada penduduk Kampung Rawai sebagai mercu tanda kekuatan
umat Islam dikampung dan negara Malaysia ini.
Kini,
pelbagai program dan majlis kerohanian telah dilakukan di masjid tersebut oleh masyarakat
kampung mahupun masyarakat luar. Antara program yang dilakukan oleh masyarakat
luar dari kampung tersebut seperti Kem Kerohanian yang disertai seramai 120
orang murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran &
masalah penglihatan pada 21 hingga 23 Februari 2012.13
Seterusnya,
Sekolah Kebangsaan Simpang Rawai juga menjadi faktor perkembangan Kampung
Rawai. Sekolah tersebut telah banyak memberi kebaikan kepada tunas modal insan
Kampung Rawai. Hal ini dapat dilihat apabila generasi muda kampung telah
berjaya dengan kerjaya masing-masing yang dibentuk dan dididik sejak berada
dibangku sekolah rendah lagi.
Sekolah
merupakan tempat pendidikan yang utama. Sekolah juga adalah merupakan institusi
yang akan melahirkan generasi insan yang berilmu serta berpengetahuan. Orang
yang berilmu akan dimuliakan Allah serta dihormati dan disanjung oleh
masyarakat. Sekolah memainkan peranan yang sangat penting untuk melahirkan
generasi yang beriman dan bertaqwa disamping dapat membentuk sahsiah, akhlak dan intelek seseorang. Sekolah juga
adalah tempat yang mulia bagi membentuk masyarakat yang sejahtera.
Maka
atas kesedaran itulah penduduk Kampung Rawai dan sekitarnya seperti Kampung Pak
Madah, Kampung Alur Limbat, Kampung Padang Limau Nipis, Kampung Binjai Bongkok
dan Kampung Bukit Damar telah bersepakat untuk mendirikan sebuah bangunan bagi
membolehkan anak-anak mereka belajar dan menerima pendidikan yang sempurna di
kampung sendiri.14
Sekolah
Kebangsaan Simpang Rawai bermula sebagai sebuah sekolah rakyat dengan bangunan
bangsal beratap nipah berukuran 60 kaki panjang. Sekolah ini telah didirikan
atas usaha Allahayarham Encik Awang bin Mat Amin, Penghulu Besar Mukim Alur
Limbat dengan kerjasama penduduk kampung yang lain pada 24 Februari 1951 di
atas sebuah tanah seluas 6.819 ekar kepunyaan Allahyarham Encik Jusoh bin Said
yang telah diambil oleh kerajaan dengan bayaran sebanyak RM 400 seekar.15
Pada
masa sekolah ini dibuka, Pejabat Pendidikan Terengganu telah menghantar Guru
Besar Encik Othman bin Awang dan lima orang guru yang kesemuanya terdiri
daripada guru rakyat. Murid yang didaftarkan adalah seramai 50 orang. Encik
Ismail bin Abdul Rahman yang dilantik sebagai Guru Besar pada 2 Ogos 1952
adalah guru kerajaan yang mula-mula sekali berkhidmat di sekolah ini.16
Pada
30 September 1956, bangunan bangsal lama telah dirobohkan dan diganti dengan
sebuah bangunan kayu berlantaikan simen dan beratapkan asbestos yang
mengandungi empat buah bilik darjah. Pada tahun 1976 pula bangunan dua tingkat
dan sebuah bangunan kantin telah dibina. Kemudian, bermula dari tahun 1985
hingga 1987, sebanyak sembilan buah bilik darjah lagi telah dibina di bawah
projek kilat dan pada tahun 1989 sebuah lagi bangunan kayu empat bilik darjah
telah disiapkan hasil gotong-royong penduduk setempat.17
Dari
segi pentadbiran pula, pada 12 Ogos 1957 sebuah jawatankuasa sekolah dibentuk
dengan dipengerusikan oleh Khatib Mamat bin Abdullah dan pada 1 Oktober 1958,
Jawatankuasa Sekolah telah dibubarkan dan diganti dengan sebuah Jemaah Pengurus
yang dipengerusikan oleh Encik Salleh bin Said. Pada tahun 1973 pula, Persatuan
Ibu Bapa dan Guru telah ditubuhkan dan Tuan Haji Abdullah bin Mohammad dilantik
sebagai pengerusi pertamanya.18
Sekolah
ini telah mengalami pertumbuhan yang pesat dan memberangsangkan dari segi
bilangan murid dan guru. Bermula dari seramai 50 orang murid yang didaftarkan
pada tahun 1951, ia mula meningkat ke angka 377 orang pada awal tahun 1980 dan
terus betambah kepada 572 orang menjelang akhir tahun tersebut. Guru-guru juga
bertambah dari lima orang guru pada tahun permulaan iaitu tahun 1951 kepada 26
orang menjelang tahun pada 1980 an.19
Seterusnya
pada tahun 2001, seramai 40 orang tenaga pengajar berkhidmat di sekolah ini
dengan bilangan murid seramai 746 orang di bawah pentadbiran Guru Besar Puan
Mahani binti Ismail sehingga pada tahun 2004.20
Pada
tahun 2011, tersergam dua buah bangunan empat tingkat bagi memenuhi keperluan
masa kini yang menempatkan bilik darjah, pejabat, bilik guru, bilik j-QAF,
bilik kesihatan, bilik muzik, koperasi, perpustakaan, bilik mesyuarat, bilik
bimbingan dan kaunseling, dan bilik sukan.21
Lanjutanya,
Sekolah Kebangsaan Simpang Rawai yang telah mengalami pertumbuhan yang pesat
membuktikan semakin ramai murid didaftarkan dari tahun ke tahun. Hal ini
demikaian telah menunjukkan perkembangan kepada Kampung Rawai.
Seterusnya
Dewan Sri Rawai dibangunkan pada tahun 90-an untuk memudahkan penduduk kampung
melakukan aktiviti kemasyarakatan. Sebelum adanya dewan tersebut, penduduk
kurang melakukan aktiviti bersama-sama ahli kampung kerana ketiadaan tempat
yang khas dan sesuai untuk berkumpul beramai-ramai tetapi sudah ada secara
kecil-kecilan. Dewan tersebut memudahkan lagi ahli kampung melakukan aktiviti
bersama sejak penubuhannya sehingga sekarang. Antara aktiviti yang sering
dilakukan didewan tersebut pada awal 90-an seperti kelas berzanji, dikir barat,
kelas masakan, dan sebagainya.22 Hal ini demikian dapat
berkenal-kenalan antara satu sama lain amnya dan dapat mengeratkan lagi
hubungan antara penduduk kampung secara khasnya.
Antara yang terbaru melibatkan Dewan Sri Rawai
tersebut secara formal adalah Majlis Perasmian Pembukaan Kelas Jahitan Komuniti
(Kjk). Pada tanggal 4 Julai 2008, hari Jumaat yang mulia maka rasmilah
pembukaan kelas Jahitan Komuniti (KJK) Dun Alur Limbat bertempat di Dewan Sri
Rawai Kampung Rawai. Kelas bagi sesi ke 5 ini adalah kesinambungan diatas usaha
Unit Latihan, Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu dengan kerjasama Pejabat
Penyelaras Dun Alur Limbat dan JKKK Kampung Rawai untuk memberi sebanyak
mungkin kemahiran jahitan kepada semua rakyat terutama golongan suri rumah.23
Majlis
perasmian yang meriah ini telah disempurnakan oleh Yang Berhormat Tuan Haji
Alias bin Abdullah, Ahli Dewan Undangan Negeri Alor Limbat. Majlis tersebut
juga turut dihadiri oleh En.Mohd Ashri Bin Mohd Zain, Ketua Penolong Pengarah
Sosio Ekonomi bagi mewakili Pengarah Yayasan Pembangunan Kuala Terengganu dan
Yang Bahagia En. Mohd Shafaruddin bin Mustaffa.24
Majlis
tersebut telah diatur susun dengan mengadakan Majlis Bacaan Yasin oleh kumpulan
bacaan Yasin yang tediri daripada penduduk Kampung Rawai dan kampung sekitar
seramai 200 orang yang berharap dapat memberikan keberkatan kepada semua
terutama kepada peserta kelas jahitan supaya ilmu kemahiran yang diperolehi
akan dapat dipraktikkan dan seterusnya dijadikan punca pendapatan. Majlis
bacaan Yassin tersebut telah diketuai oleh Puan Hajjah Masnah Binti Awang yang
merupakan salah seorang Qariah dari Kampung Rawai.25
Hal
ini demikian menunjukkan perkembangan Kampung Rawai dengan wujudnya pelbagai
kemajuan dan pembangunan bagi kemudahan dan keselesaan penduduk kampung.
Selain
itu pusat sumber Kampung Rawai juga menyumbangkan kepada perkembangan kampung
dan penduduknya. Tahap pendidikan terutamanya anak-anak kampung sebelum adanya
pusat sumber tersubut kurang memuaskan kerana kurangnya bahan bacaan. Bagi
memudahkan anak-anak kampung untuk mendapatkan bahan bacaan, sebuah
Perpustakaan Desa telah dibina di Kampung Rawai pada tahun 1990 dengan jumlah
bahan bacaan sebanyak 1500 buah buku.26 Perpustakaan tersebut dibuka
setiap hari bagi memudahkan lagi pelajar sekolah rendah dan menengah
mengunjunginya terutama pada hujung minggu untuk membuat rujukan dan
menambahkan ilmu.
Disamping
itu, padang permainan Kampung Rawai juga turut memainkan peranan yang penting
bagi merapatkan ukhwah antara ahli kampung, medium kesihatan tubuh badan, dan
mengembangkan bakat masing-masing. Padang tersebut digunakan oleh pelbagai
peringkat umur yang tidak mengira jantina untuk melakukan aktiviti kesihatan
dan kemasyarakatan.
Antara
salah satunya aktiviti yang besar dilakukan di Padang Permainan Kampung Rawai
tersebut seperti kejohanan bola sepak peringkat negeri yang dianjurkan oleh
Majlis Belia Negeri Terengganu pada 12 April 2011. Sebanyak 54 pasukan dari
seluruh negeri menyertai kejohanan bola sepak sembilan sebelah.27
Kejohanan
tersebut mampu mencungkil lebih ramai bakat baru dalam bola sepak, khususnya
dari kawasan Parlimen Marang, untuk diketengahkan ke peringkat negeri.
Sekiranya pemain yang terpilih dapat bermain dengan baik, mereka akan diserap
menyertai pasukan Terengganu atau T-team yang kini menduduki kedudukan agak
baik dalam Liga Super. Kejohanan tersebut diadakan bukan saja untuk menyediakan
wadah kepada golongan belia beriadah, tetapi juga membantu kerajaan menangani
masalah gejala sosial di kalangan belia.28
Seorang
anak muda Kampung Rawai telah berjaya menjadi pemain bola sepak bertaraf
professional dalam negara ini iaitu Mohd Ashaari Bin Shamsuddin. Beliau
dikenali sebagai Saha dalam kalangan penduduk kampung. Beliau telah menjadi
ikon dalam kerjaya sebagai pemain bola sepak dalam kalangan penduduk kampung
dan dalam negeri ini.
Oleh
itu, padang permainan tersebut telah memberi kebaikan kepada masyarakat kampung
dan seterusnya kepada negara. Secara tidak langsung nama Kampung Rawai dikenali
diperingkat negeri ini kerana sedikit sebanyak telah menyumbang kebaikan kepada
perkembangan sukan dalam negeri Terengganu ini.
KEGIATAN
PENDUDUK KAMPUNG
Pada
awal abad ke-19, kegiatan penduduk dalam bidang ekonomi iaitu yang utama
seperti pertanian sudah dijalankan. Dikatakan hampir 90 peratus dari jumlah
penduduk kampung bergiat sebagai petani kerana nasi adalah sumber makanan utama.29
Pada
masa itu tiada pengangkutan yang khas digunakan untuk bergerak melakukan
aktiviti harian dan mencari sumber pendapatan. Basikal tidak digunakan secara
meluas kerana penduduk kekurangan wang, tetapi ada juga yang menggunakannya
bagi memudahkan untuk membawa barang-barang. Di Kampung Rawai tiada laluan
melalui jalan sungai kerana ketiadaan sungai, hanya jalan darat sahaja
digunakan. Bagi penduduk yang memiliki lembu atau kerbau, mereka menggunakan
haiwan tersebut sebagai kenderaan untuk bergerak dan membawa barang. Haiwan
tersebut amat penting pada masa itu untuk memudahkan kerja-kerja petani.
Dikatakan harga seekor lembu pada masa itu dijual $7.00 hingga $8.00 sahaja.30
Sementara
menantikan anak padi (semai) cukup tempoh matang, petani-petani akan terus
menjalankan kerja-kerja membajak dan membersihkan petak-petak sawah.
Kerja-kerja yang seringkali dilakukan oleh mereka ialah menggala (membajak)
sawah, menyisir, menggiling tanah, dan memindahkan anak padi dari tapak
semaian. Peralatan persawahan tradisional yang digunakan ialah tenggala.
Biasanya tenggala tersebut dibuat daripada kayu-kayu terpilih yang senang di
bentuk iaitu lazimnya kayu halban.31
Dalam
menjalankan kerja-kerja ini selalunya tenaga kerbau digunakan tetapi ada ketikanya
tenaga lembu digunakan. Biasanya kerja-kerja yang dijalankan dengan kuasa lembu
memerlukan 2 ekor lembu kerana tenaga lembu tidak sekuat tenaga kerbau. Fungsi
alat tenggala tersebut ialah untuk membalik-balikkan tanah sawah. Setelah
selesai kerja-kerja menggala, ketulan-ketulan tanah semasa menggala akan
dibiarkan selama beberapa hari berendam air, bertujuan untuk melembutkannya.
Untuk menghalus, merata dan memecahkan ketulan-ketulan tanah serta
membersihkannya dari rumput rampai, sejenis alat persawahan tradisional yang
disebut sebagai penyisir atau sisir digunakan pada masa itu.32
Seterusnya
menggiling tanah, kaedah ini merupakan peringkat terakhir dalam penyediaan
petak-petak sawah. Alat yang digunakan ialah tenggiling. Ianya diperbuat
daripada batang kayu yang dipotong mengikut perlu dan berbentuk seperti
belimbing segi. Tenggiling ini dibahagi kepada dua jenis iaitu "tenggiling
belangkas" dan "tenggiling belimbing". Cara penggunaannya sama
seperti kerja-kerja menggala dan menyisir kerana kerbau digunakan untuk
menariknya. Kegunaannya ialah untuk meratakan tanah sawah dan melembutkannya
bagi memudahkan kerja-kerja penanaman padi dijalankan. Setelah selesai semua
kerja-kerja seperti menggala, menyisir dan menggiling, air akan ditakung semula
dalam petak-petak sawah untuk proses penanaman padi. Akhir, memindahkan anak
padi dari tapak semaian.33
Anak
padi yang sudah cukup umur akan dicabut dan dijadikan "cap" atau
"unti" (ketul). Biasanya
kerja-kerja ini dilakukan oleh kaum wanita secara gotong-royong. Semai-semai
yang telah siap dijadikan ketul akan dipindah ke petak-petak sawah oleh kaum
lelaki dengan menggunakan pengadar / salang yang dibuat daripada buluh atau
ditarik menggunakan palung iaitu sampan kecil. Ketul-ketul semai akan di atur
di petak-petak sawah bagi memudahkan kerja-kerja menanam padi dijalankan.34
Oleh
itu, melalui peringkat-peringkat tertentu tenaga lembu atau kerbau amatlah
penting untuk digunakan. Seterusnya, melalui amalan bergotong-royong antara
petani-petani memudahkan lagi kerja dijalankan. Amalan bergotong-royong dalam
masyarakat pada masa itu dikekalkan hingga sekarang bagi mewujudkan masyarakat
yang bersatu padu.
Dari
tahun ke tahun landskap kampung mula berubah. Kegiatan penduduk setempat telah
lama berlaku dan mula rancak bermula pada tahun 1990. Terdapat pelbagai
aktiviti sosial masyarakat dilakukan. Kegiatan ekonomi juga turut berkembang
apabila dikatakan setiap isi rumah mengusahakan tanah masing-masing. Pada akhir
abad ke-19, bidang pertanian kurang diusahakan oleh penduduk malah tanah yang
dahulunya digunakan untuk pertanian sudah ditukar kepada perusahaan yang lain.
Mereka
mula menunjukkan kepelbagaian pengusahaan apabila penduduk kampung mula
menceburi bidang lain selain bergantung kepada hasil pertanian. Antara kegiatan
yang diusahakan penduduk pada akhir abad ke-19 ialah seperti penanaman kelapa
sawit, getah, limau madu, ubi kayu, dan pisang. Ini telah menambahkan lagi
pendapatan seisi keluarga yang mengusahakan tanaman tersebut.35
Dari
segi kemahiran pula, tenunan dan jahitan yang diusahakan oleh kaum wanita
secara kecil-kecilan. Kegiatan perniagaan makan dan runcit pada tahun 1980
diusahakan oleh beberapa orang sahaja. Seterusnya kegiatan perusahaan mula
beroperasi pada tahun 1997. Antaranya adalah seperti perusahaan simen, tiang
simen dan larik, perabot dan alatan rumah serta perusahaan kuih tempatan secara
kecil-kecilan.36 Kegiatan tersebut diusahakan sehingga sekarang dan ada
yang telah berkembang maju.
AKTIVITI
PENDUDUK KAMPUNG RAWAI
Aktiviti penduduk Kampung Rawai
adalah menjadi teras kepada perpaduan antara ahli masyarakat. Kebanyakan
aktiviti penduduk kampung sudah disusun dalam organisasi bagi memudahkan lagi
sesuatu pergerakan dan dengan adanya organisasi tersebut dapat merapatkan lagi
tali silaturrahim antara satu sama lain. Aktiviti penduduk mula bergiat aktif
pada tahun 90an.
Antara
yang terawal bagi aktiviti sosial seperti Persatuan Seni Silat pada tahun 1983
dan bergiat aktif sehingga sekarang. Pengasasnya yang bernama Encik Mat Rashid
bin Abdullah yang juga dikenali sebagai Pak Rashid telah memberi sumbangan
tunjuk ajar sejak dahulu sehingga sekarang yang berharap agar seni warisan
Melayu tidak dilupakan begitu sahaja dalam arus pemodenan ini. Persatuan tersebut membawa banyak kebaikan dan
faedahnya kepada anak muda kampung dari segi ilmu pertahanan diri. Persatuan tersebut juga dikenali ramai kerana
menjadi tumpuan anak muda dalam dan luar kampung. Anggotanya pula silih
berganti dari dahulu hingga sekarang yang berasal dari dalam dan luar Kampung
Rawai. Jumlah ahlinya sekarang dikatakan seramai 160 orang dengan 32 daripadanya
ahli baru.37
Kini,
jumlah keahlian semakin bertambah sejurus dengan pertambahan jumlah tenaga
pengajar dan tempat aktivitinya dikawasan yang lain. Dengan perkembangan
tersebut, kini beliau juga turut menawarkan seni pertahanan diri boksing dengan
beberapa orang tenaga pengajar di Kampung Rawai. Hal ini demikina dapat dilihat
bahawa silat dan boksing masih lagi relevan dan mendapat tempat dalam kalangan
masyarakat terutama generasi muda dari dahulu sehingga sekarang.38
Selain
itu, pasukan dikir barat juga menjadi tumpuan anak muda kampung. Pasukan
tersebut mula ditubuhkan pada tahun 1995 sehingga 2007 dengan jumlah ahlinya seramai
40 orang. Antara tempat persembahan yang sering diadakan iaitu di Dewan Seri
Rawai dan sebagainya.39
Seterusnya,
aktiviti yang berkaitan dengan wanita seperti kelas berzanji yang ditubuhkan
sejak tahun 1991 yang disertai seramai 30 orang. Tempatnya di Dewan Seri Rawai
dan telah menyertai pertandingan berzanji pada setiap tahun. Kelas tersebut
secara tidak langsung telah memberi banyak manfaat kepada kaum wanita Kampung
Rawai.40
Kelas
bimbingan al-Quran wanita juga bergiat aktif sejak 1992 sehingga sekarang yang
pada mulanya seramai 15 orang peserta dan kini semakin ramai yang menyertainya.
Pengajar bagi kelas bimbingan tersebut ialah Hajjah Masnah binti Haji Awang.41
Beliau juga ialah tokoh Kampung Rawai sebagai Qari’ah tilawah al-Quran. Beliau
pernah mewakili negeri Terengganu dalam pertandingan tilawah al-Quran peringkat
kebangsaan dan telah menjadi johan pada tahun 1999.42
Kelas
masakan pula diadakan di Dewan Seri Rawai sejak tahun 1995 dengan jumlah
peserta seramai 20 orang. Tenaga pengajarnya dari Jabatan Kemas. Kelas tersebut
diadakan bagi memberi kebaikan dengan menambahkan ilmu masakan dalam kalangan
wanita.43
Aktiviti
yang berkaitan dengan kerohanian dan kebajikan yang melibatkan lelaki dan
perempuan turut bergiat aktif. Antaranya kelas agama yang diadakan di masjid
Rawai sejak 1991 sehingga sekarang yang disertai oleh penduduk kampung.44
Seterusnya
amalan gotong-royong yang sering dilakukan oleh penduduk kampung. Antara
aktiviti yang pernah dilakukan sejak dahulu sehingga sekarang seperti
membersihkan jalan-jalan dan tempat awan, membersihkan tanah perkuburan Islam
Nering di Kampung Rawai, kawasan masjid yang dilakukan pada pagi jumaat setiap
minggu pertama setiap bulan, majlis tahlil setiap kali berlaku kematian selama
3 atau 7 malam dan kerja pengurusan pengebumian, serta memberi kerjasama di
majlis perkahwinan dan kesyukuran.45
Aktiviti-aktiviti
tersebut secara langsung dapat mengeratkan hubungan antara ahli kampung. Hal
ini demikian adalah faktor yang mmewujudkan dan mengekalkan sikap hidup
bermasyarakat antara penduduk Kampung Rawai sejak dahulu sehingga sekarang.
Kampung
Rawai yang terdiri daripada masyarakat yang majmuk telah mengekalkan sikap
bersatu padu sejak dahulu sehingga sekarang. Jelaslah bahawa masyarakat pada
masa dahulu hidup dalam keadaan serba
kekurangan terutamanaya keperluan asasi seperti makanan. Kerjaya penduduk yang hampir
90 peratus sebagai petani sedikit sebanyak dapat menampung keperluan makanan
masing-masing. Perbandingan antara masa dahulu dengan sekarang sangat ketara
terutama dari segi ekonomi penduduk dan infrastruktur kampung.
Dari
tahun ke tahun mula menampakkan kemajuan dalam kampung tersebut dengan
penubuhan bangunan seperti masjid, sekolah, klinik dan sebagainya. Kehidupan
penduduk juga bertambah baik apabila menceburi bidang selain menjadi petani dan
seterusnya dapat menambah pendapatan masing-masing. Perkembangan Kampung Rawai
kian meningkat dari tahun ke tahun sehingga sekarang.
Kini
dengan searus perkembangan, Kampung Rawai mula dikenali kerana telah memberi
sumbangan yang besar kepada masyarakat dalam negeri Terengganu ini. Sejurus
dengan perkembangan Kampung Rawai telah menunjukkan faktor-faktor yang
mewujudkan dan mengekalkan sikap hidup bermasyarakat antara penduduk kampung.
Sejak dahulu sehingga sekarang. Akhir sekali dapat dilihat perbandingan antara
kehidupan pada tahun 1896 hingga 1999 dengan sekarang di Kampung Rawai yang
kian meningkat maju dengan perkembangannya.