Sejarah itu Indah - Wakaf Tapai
WAKAF TAPAI ( SEKITAR 1930
HINGGA 1970)
Kampung
Wakaf Tapai yang berada di bawah Mukim Bukit Payong terletak dalam Dewan
Undangan Negeri Pengkalan Berangan.Sejarah nama kampung ini agak pelik kerana
dikaitkan dengan sejenis makanan tradisi masyarakat Pantai Timur iaitu Tapai.
Wakaf Tapai ialah sebuah kampung terletak di km.26 jalan Kuala Terengganu ke
Kuala Berang. Keluasannya lebih kurang 6.4 km persegi, mengandungi penduduk
yang terdiri daripada tiga kaum iaitu Melayu, Cina dan India.
Kampung
Wakaf Tapai mempunyai sejarahnya yang tersendiri dan mula mengalami perubahan
dalam lingkungan tahun 1930 hingga 1970. Antaranya ialah, munculnya nama Wakaf
Tapai yang sebelumnya dikenali sebagai Ara Mehid, pada asalnya Kampung Wakaf
Tapai hanya didiami oleh orang Melayu. Selepas itu, orang Cina datang dan
disusuli pula orang India.
Sejarah
nama Kampung Wakaf Tapai
Pengerusi
Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Wakaf Tapai Kiri, Sulong
Ismail,1 berkata bahawa pada zaman dahulu terdapat sepohon pokok
setol di tengah-tengah pekan tersebut. Nama lain bagi pokok setol ialah pokok
kecapi, santol, santoi (Filipina), wild mangosteendan lain-lain. Nama
saintifiknya ialah Sandoricum koetjape (Burm.f) Merr.2 Pokok
berkenaan dikatakan menjadi petunjuk arah kepada penduduk kerana lokasinya yang
mudah dikenali, ditambah dengan adanya gerai jualan tapai yang dibuka di bawah
pohon tersebut. Pada masa dahulu, seorang wanita yang dikenali sebagai Mak
Mandak membuka gerai terbuka (tanpa atap) di bawah pokok itu. Namun penduduk
lebih selesa merujuknya sebagai wakaf. Mak Mandak sangat dikenali memandangkan
tapai yang dijualnya mendapat sambutan penduduk, khususnya tapai ubi. Sejak itu
kawasan itu dinamakan Wakaf Tapai, yang merujuk kepada wakaf yang menjual tapai
.3
Menurut Jurnal Sejarah (1976), kajian yang
telah ditulis oleh Ismail Ibrahim, nama Wakaf Tapai pada masa itu dikenali
sebagai Ara Mehid oleh penduduk di situ dan orang-orang di sekitar Alur Limbat
iaitu mukim lama Bukit Payong sekarang.4 Sebab itulah ramai dari
penduduk Wakaf Tapai berasal dari Alur Limbat. Menurutnya ada beberapa sumber
tentang kemunculan nama Wakaf Tapai. Mengikut Mandak bt.Busu, nama Wakaf Tapai
mula disebut oleh Penghulu Mat Amin semasa menjalankan kerja gotong royong
membuat jalan di kampung ini untuk menghubungkannya dengan Kuala Berang.
Pekerja-pekerja gotong royong ini selalu singgah di sebuah wakaf tempat Mandak
dan ibunya Siah menjual tapai. Akhirnya bila ramai orang yang datang ke tempat
ini untuk membeli tapai lama-kelamaan namanya semakin popular dan disebut Wakaf
Tapai.5 Ada juga satu sumber lagi yang mengatakan bahawa orang yang
mula-mula menyebut nama Wakaf Tapai ialah orang dari Kampung Ibai iaitu sebuah
kampung yang hampir dengan Kampung Atas Tol lebih kurang 16 km dari Wakaf
Tapai. Mereka selalu berulang alik di antara tempat mereka dengan Wakaf Tapai.
Dalam perjalanan, mereka selalu singgah di wakaf tempat Mandak dan ibunya
menjual tapai. Maka lalu disebut namanya sebagai Wakaf Tapai.6
Orang Melayu ke Wakaf Tapai
Orang
yang mula-mula tinggal di Wakaf Tapai ialah Tok Bidan Midah, Mandak bt.Busu dan
Penghulu Man. Mereka datang ke sini sebelum banjir besar yang berlaku pada
1926. Mandak dilahirkan di Kampung Tanggul sementara Penghulu Man berasal dari
Kampung Pulau Manis.7
Sebelum
kemunculan Wakaf Tapai, terdapat beberapa buah kampung yang berasingan di
dalamnya. Antaranya ialah, Kampung Kayu Arang, Kampung Batu Besar, Kampung Pak
Bilis dan Kampung Lubuk Perah. Kampung-kampung ini merupakan petempatan yang
terawal di kawasan ini.8
Sejarah
Kedatangan Orang Cina Ke Wakaf Tapai
Menurut
jurnal sejarah (1976 ), kajian Ismail Ibrahim, menceritakan bahawa, ada seorang
Cina yang bernama Saw Swee Bee.9 Dia ialah ibu kepada Tan Kuan Lim
seorang peniaga runcit di Wakaf Tapai.
Saw Swee Bee berasal dari Kampung Batu Besar datang ke Wakaf Tapai dalam
tahun 1934. Di sini beliau bekerja sebagai peniaga beras dan taukeh gambir.
Gambir-gambir dibeli dari orang kampung dan dijual kepada orang luar daerah
ini. Dalam tahun 1930-an, di antara penduduk Wakaf Tapai, keluarga beliaulah
yang paling berada. Dalam tahun 1936, anaknya Tan Kuan Lim datang pula untuk membantu ibunya
menguruskan perniagaan.
Kedatangan
Orang Cina beramai-ramai berlaku kira-kira antara tahun 1935 hingga 1937.10
Dalam tahun 1937, satu keluarga Cina yang diketuai oleh Lik Koon Sui
telah berpindah ke kampung ini. Beliau berasal dari Kampung Tiruk dan telah
berpindah ke Kampung Batu Besar dalam tahun 1912. Lebih kurang dalam tahun 1917,
mereka berpindah pula ke Kampung Pak Bilis. Dari kampung ini, mereka berpindah
lagi ke Kampung Pengkalan Tanggul sehingga menetap di Wakaf Tapai pada tahun
1937.
Mengikut
L.A.P Gosling,11 orang cina mula berpindah ke Kampung Pak Bilis dan
Kampung Batu Besar di sekitar tahun 1890-an. Mereka berasal dari Kampung Tok
Setol. Mereka meninggalkan kampung mereka kerana kemerosotan ekonomi di sekitar
tahun-tahun itu. Di Kampung Pak Bilis, mereka hidup dengan menanam gambir. Pada
tahun 1920 mereka telah meninggalkan Kampung Pak Bilis dan menjualkannya kepada
orang Melayu. Akhirnya pada tahun 1935, mereka telah meninggalkan Kampung Batu
Besar untuk berpindah ke Wakaf Tapai.12
Kedatangan
Orang India Pertama
Kedatangan
orang India yang pertama ke Wakaf Tapai ialah pada tahun 1942. Beliau ialah
Haji Mustaffa bin Said dan merupakan orang yang berada di kampung ini.13 Beliau
ialah seorang ahli perniagaan yang memiliki petrol pump station di samping
menjual beras dan roti. Beliau ialah seorang Indian Muslim berasal dari Assam
Gark, New Delhi. Sebelum menetap di Wakaf Tapai, beliau telah tinggal di Kuala
Terengganu semenjak tahun 1929 lagi.
Demikian
kita lihat kedatangan tiga kaum ke Wakaf Tapai yang bermula dari orang Melayu
kemudian Cina dan akhir sekali India.
Pekerjaan Penduduk Setempat
Selain
dari menoreh getah dan menanam padi, pekerjaan membuat gambir adalah satu kerja
yang banyak dilakukan oleh penduduk di sini.14 Kerja ini dilakukan
oleh orang Cina dan Melayu. Hitung panjang seorang membuat gambir boleh
berpendapatan dua ringgit sehari. Jumlah ini
membolehkan seseorang menyara keluarganya kerana pada masa itu nilai
wang agak tinggi.
Bila
Saw Swee Bee datang ke Wakaf Tapai pada tahun 1934, beliau telah bertindak
sebagai orang tengah atau agen membeli gambir dari penduduk kampung dan
mengeksportkannya ke luar dari Kampung Wakaf Tapai. Pasaran gambir sangat
terjamin pada waktu itu kerana gambir Wakaf Tapai sangat terkenal di negeri
Terengganu. Kegunaannya yang utama ialah untuk dimakan dengan sirih yang sangat
digemari oleh orang Melayu dan India. Namun, perusahaan membuat gambir mula
merosot pada awal tahun 1950-an apabila harga getah melambung. Ramai dari
pembuatnya telah meninggalkan pekerjaan ini untuk menumpukan kepada penanaman
getah.15 Kebanyakan ladang getah yang luas dimiliki oleh
taukeh-taukeh Cina dari luar kampung ini terutama dari Kuala Terengganu. Boleh
dikatakan, sumber ekonomi yang terpenting di kampung ini dibolot oleh 4 orang
taukeh. Di bawah ini ditunjukkan senarai taukeh-taukeh yang berkenaan, jumlah
keluasan milikannya dan tempat tinggal masing-masing.16
NAMA
|
LUAS MILIKAN
|
TEMPAT TINGGAL
|
Tan Gark Hwee
|
2470 hektar
|
Kuala Terengganu
|
Ah Boon
|
1850 hektar
|
Kota Bharu
|
Yong Hwa
|
1235 hektar
|
Kuala Terengganu
|
Pok Thye
|
615 hektar
|
Kuala Terengganu
|
Yang
paling luas memiliki tanah getah di sini ialah Tan Gark Hwee,17 iaitu
seorang jutawan yang terkenal di negeri Terengganu. Beliau telah dikurniakan
gelaran Datuk Sang Segara oleh DYMM Sultan Terengganu pada 26 Oktober 1963
kerana jasanya terhadap rakyat dan negeri Terengganu. Diceritakan bahawa
apabila Tan Gark Hwee mati, beliau ditanam di salah satu ladang getah
kepunyaannya yang sekarang menjadi Tapak Semaian Risda. Namun, masyarakat tidak
pasti jika mayatnya masih ada atau tidak di kawasan tersebut kerana keluarganya
pernah berkata, mayat Tan Gark Hwee akan disemadikan dalam masa 10 tahun sahaja
di ladang miliknya itu dan akan dikebumikan di negeri asalnya iaitu China.18
Jalan Perhubungan
Sehingga
awal tahun 30-an, jalan perhubungan ke Wakaf Tapai hanya melalui jalan-jalan
kecil yang cuma boleh dilalui dengan berjalan kaki. Basikal juga tidak boleh
digunakan. Kebiasaanya untuk sampai ke Kuala Terengganu yang berjarak 25 KM,
sekurang-kurangnya memakan masa satu hari bagi mereka yang cepat berjalan. Bagi
mereka yang tidak berapa kuat berjalan, terpaksa singgah di Pasar Bukit Payung
dan pagi besoknya barulah perjalanan diteruskan semula untuk sampai ke Kuala
Terengganu.19
Terdapat satu lagi jalan yang
menghubungkan Wakaf Tapai dengan Kuala Terengganu iaitu melalui Kampung
Kenanga, Tapu, Alur Limbat, Rawai, Pak Madah, Telemung dan Tiruk. Tetapi jalan
ini amat sukar dilalui dan memakan masa yang lebih lama. Tambahan pula di musim
tengkujuh, ia ditenggelami air. Bagi mereka yang tinggal di tepi sungai,
seperti di Kampung Seberang Tanggul, perjalanan melalui sungai digunakan untuk
pergi ke Kuala Terengganu.
Jalan
kecil yang menghubungkan Wakaf Tapai dengan Kuala Terengganu telah
diperbesarkan pada tahun 1938 dengan ditambun tanah merah. Jalan inilah yang
menjadi asas kepada pembinaan jalan Kuala Berang ke Kuala Terengganu sekarang.20
Motokar
yang mula–mula sekali masuk ke Wakaf Tapai ialah pada tahun 1939 dipunyai oleh
Saw Swee Bee.21 Motokar ini jenis Chervolet mempunyai 6 cylinder. Ia
digunakan oleh Saw Swee Bee untuk mengangkut barang perniagaanya dari Kuala
Terengganu. Selain daripada itu, kereta lembu juga digunakan. Pada tahun 1940
terdapat tiga buah kereta lembu yang selalu berulang alik di antara Wakaf Tapai
dengan Kuala Terengganu juga Kuala Berang. Kegunaannya penting untuk mengangkut barang-barang
keperluan dari Kuala Terengganu dan membawa keluar hasil kampung ini.
Pentadbiran
Wakaf
Tapai adalah termasuk dalam Mukim Bukit Payong di bawah Penghulu Mat Amin.
Untuk menyenangkan pentadbiran, beliau telah melantik seorang penghulu atau
ketua kampung khas bagi kampung ini. Ketua kampung yang pertama ialah
Abd.Rahman bin Samad atau lebih dikenali oleh penduduk di sini sebagai Penghulu
Man.22 Beliau dilantik pada tahun 1936. Menurut beliau,
perlantikannya disahkan oleh DYMM Sultan sendiri dan diberi tauliah. Antara
tugas-tugas yang dijalankan selaku ketua kampung ialah menjaga keselamatan dan
segala hal mengenai penduduknya. Beliau akan menjadi hakim jika ada perbalahan
atau pertikaian terutama dalam hal tanah.23
Untuk
memohon sebidang tanah, pemohon-pemohon hendaklah memberitahu penghulu atau
ketua kampung. Jadi penduduk Wakaf Tapai memadai dengan memberitahu Penghulu
Man saja. Kemudian beliau akan memberitahu Pemungut Hasil Tanah Kuala
Terengganu. Bila mendapat kelulusan dari Kuala Terengganu, barulah tanah ini
boleh dimiliki. Pendeknya, ketua kampunglah yang mempunyai kuasa penuh dalam
daerahnya.24 Penghulu Mukim hanya datang 2 atau 3 kali dalam setahun
untuk mendengar masalah dari penduduk dan untuk menyampaikan pemberitahuan yang
dikeluarkan oleh kerajaan.
Sumber Ekonomi Wakaf Tapai
Selain
daripada hasil getah dan gambir, Wakaf Tapai terkenal juga sebagai tempat
pemeliharaan lembu dan kerbau. Menurut Halimah bt.Mohammed,25 beberapa
orang yang terkenal di antara mereka ialah Bilal Mohamed. Beliau dikatakan
mempunyai 70 ekor lembu dan kerbau.
Pemeliharaan binatang ini tidaklah
seperti yang dilakukan oleh Syarikat Maju Ternak sekarang. Lembu dan kerbau
dilepas bebas di dalam hutan sekitar kampung. Binatang- binatang ini diletak
tanda supaya senang dikenali. Bila ada orang yang hendak membelinya, binatang
itu akan dijerat. Pekerjaan ini menjadi sukar kerana binatang-binatang itu
liar.
Pemeliharaan
binatang ini telah merosot semasa kedatangan Jepun.26 Jepun telah
memerintahkan supaya binatang-binatang itu diserahkan kepada mereka untuk
dibuat menarik balak, tanpa diberi ganti rugi yang sepatutnya.
Selain itu, perusahaan kilang papan
juga telah dibuka untuk membuka peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.27 Bidang ini diceburi oleh golongan muda
kampung tersebut.
Agama
Pada
keseluruhannya, orang Melayu beragama Islam dan Cina beragama Budhha. Masjid
yang pertama didirikan dalam tahun 1935, 28 dibuat dari kayu cengal
dan atap nipah. Tetapi atap ini telah digantikan kemudian dengan atap bata. Ia
dibuat secara gotong royong dan belanjanya adalah hasil dari derma penduduk
kampung itu. Pembinaan ini diketuai oleh Penghulu Man dan beliau sendiri telah
mewakafkan tanahnya untuk tapak masjid itu. Imamnya yang pertama ialah Tok Cik
Tok Rotan dan bilalnya Mohamed, suami kepada Tok Mandak.
Masjid
ini juga digunakan untuk majlis sambutan Maulud Nabi. Dalam bulan puasa, ia
digunakan sebagai tempat Tadarus Quran dan majlis khatam Quran. Semua umat
Islam dijemput hadir.
Bagi
orang Cina yang kebanyakannya beragama Buddha biasanya menjalankan upacara
agama mereka di rumah masing-masing. Mereka tidak membina satu tempat ibadat
khas. Biasanya mereka akan pergi ke Kampung Tiruk atau Pulau Babi kerana di
sana terdapat rumah ibadat untuk mereka. Dalam perkara agama, kedua-dua kaum
ini menjalankan ibadat secara bersendirian, tidak seperti dalam majlis sosial
yang lain. Ini ialah kerana terdapatnya pantang dan sekatan-sekatan tertentu
dalam ajaran agama masing-masing. Walau bagaimanapun, bila tiba hari raya atau
tahun baru Cina, mereka saling menghantar kueh mueh dan ziarah menziarahi rumah
rakan-rakan mereka. Orang Melayu cukup mengenali kueh molong yang dihantar oleh
rakan mereka orang Cina, sementara orang Melayu pula akan membalas dengan
ketupat dan lemang. 29
Pendeknya,
dalam soal agama, mereka sangat hormat menghormati antara satu sama lain. Tidak
pernah berlaku sebarang penghinaan yang dilakukan oleh masing-masing kaum
terhadap agama kaum yang lain. Satu hal yang menarik ialah orang Cina hampir
sama dengan orang Melayu yang tinggal di sini.30 Sebab itulah di
kampung ini assimilasi penduduk Cina sangat jelas kelihatan. Ini boleh dilihat
dari segi kebudayaan orang Cina. Mereka memakai pakaian yang sama dengan orang
Melayu terutama wanitanya. Wanita Cina berpakaian baju kebaya dan kain sarung
seperti orang Melayu. Begitu juga dari segi makanan. Mereka makan belacan dan
ulam sambal seperti orang Melayu. Dari segi bentuk percakapan, bentuk rumah,
cara duduk dan hilai ketawa adalah seperti orang Melayu.
Pelajaran
Sekolah
yang pertama dibuka di Wakaf Tapai ialah sekolah Cina.31 Ia
didirikan pada tahun 1950, dianjurkan oleh masyarakat Cina di kampung tersebut.
Guru besarnya yang pertama ialah Lau Ji yang berasal dari negeri China.
Mengikut seorang bekas muridnya (Lim Chong Chong), tiap-tiap murid dikenakan
bayaran $10.00 sebulan dan mata pelajaran yang diajarkan ialah bahasa Mandarin,
Kira-Kira, Ilmu Alam dan Sejarah Negeri China. Bangunannya dibuat dari papan
dan atap sagu.
Sekolah
Melayu pula didirikan pada tahun 1953.32 Guru besarnya yang pertama
ialah Cikgu Salleh bin Mamat. Kemudian beliau digantikan pula oleh Cikgu Wan
Embung bin Ismail iaitu adik kepada Datuk Wan Kadir bin Ismail (Timbalan
Menteri Perhubungan Malaysia pada 1975). Cikgu Wan Embunglah seorang tokoh
pelajaran yang selalu diingati oleh setiap orang di Kampung Wakaf Tapai.
Wakaf
Tapai Berkembang
Wakaf
Tapai mula berkembang maju pada awal tahun ’50 -an bila harga getah naik
melambung.33 Pada masa inilah kedai-kedai banyak didirikan. Ramai
penduduk dari kampung lain seperti Alur Limbat, Bukit Payong, Jerong dan
lain-lain datang membuka tanah di Wakaf Tapai. Kemajuannya bertambah pesat lagi
apabila jalan di antara Kuala Terengganu dengan Kuala Berang telah ditar.
Kenderaan yang hendak ke Kuala Berang terpaksa melalui Wakaf Tapai. Bila
perkhidmatan bas antara Kuala Terengganu dengan Kuala Berang diadakan pada awal
tahun 1950, soal perhubungan tidak lagi menjadi masalah kepada
penduduk-penduduk di sini.
Pada
tahun 1954, Penghulu Man telah bersara dari jawatannya dan tempatnya digantikan
oleh Ibrahim Ismail (1959 – 1975). Pada tahun 1958, Kelab Belia Wakaf Tapai
telah ditubuhkan. Mereka telah mengadakan pementasan 3 kali setahun di samping
kegiatan lain seperti sukan dan kerja gotong royong. Tahun berikutnya, Kelab
Sukan pula ditubuhkan tetapi kedua- dua kelab ini tidak berpanjangan usianya
kerana dibubarkan pada tahun 1961.
Dalam
jangka masa kira-kira 30 tahun yang bermula dari awal 1930-an hingga ke tahun
1957, kita lihat Kampung Wakaf Tapai telah mengalami pelbagai perubahan ke arah
perkembangan yang berbagai aneka. Pada ’30-an, kita lihat cara hidup
penduduknya sangat kuat berpegang kepada tradisi. Ini mungkin disebabkan oleh
pengaruh ekonomi wang yang belum begitu menjalar lagi dengan meluasnya.
Semangat persaudaraan antara kaum adalah satu-satunya yang menjadi kebanggaan
kepada penduduk di sini. Mereka tidak dipaksa untuk berbaik-baik tetapi kerana
kesedaran kemanusiaan dalam diri masing-masing membuatkan mereka saling hidup
dalam suasana yang harmonis. Kampung ini berbeza dengan kebanyakan
kampung-kampung Melayu di Terengganu. Di kampung ini, orang Melayu dan Cina
serta beberapa orang India sama-sama membuka penempatan dan perkampungan.
Mereka yang menetap di sini mengenali antara satu sama lain sejak kecil dan
perasaan muhibbah dari awal lagi sudah terjalin. Di sinilah istilah “Orang Cina
Kampung” boleh dipakai kerana dari segi percakapan, pakaian dan lain-lain lagi,
mereka sudah sukar hendak dibezakan dengan orang Melayu jati. Keadaan inilah
yang membuat mereka hidup secara aman dan harmonis dengan orang Melayu.
Walaupun
keadaan telah berubah dengan masuknya unsur-unsur material yang begitu cepat ke
dalam masyarakat di rantau ini, tetapi penduduk Wakaf Tapai masih lagi dapat
memelihara identiti awalnya sampai sekarang. Tidak keterlaluan kalau dikatakan
bahawa Kampung Wakaf Tapai boleh dijadikan satu model kepada pihak yang berkenaan sekarang untuk membina satu
bangsa yang bersatu yang benar-benar bercorak Malaysia.
bos , mohon izin copy utk rujukan .. mntak halalkan
BalasHapusmintak halal, copy
BalasHapus