Sejarah itu Indah- Kg Bukit Mentok
SEJARAH KAMPUNG
BUKIT MENTOK – Wan Mohd Iqbal
Bukit Mentok dibuka pada tahun 1925
setelah perpindahan penduduk dari Kampung Nyiur ke Kampung Bukit Mentok. Bermakna
asalnya yang meneroka Kampung Bukit Mentok ini ialah empat buah keluarga yang
diketuai oleh Wan Jusoh dengan keluarga lain iaitu Keluarga Wan Muda,Wan Umar,
Wan Abdullah dan Wan Ahmad. Orang yang membuka kampung ini adalah Wan Jusoh.
Sebenarnya asal nama kampung ini bukan Bukit Mentok tetapi Bukit Bentuk .
Mengikut cerita dahulu mengatakan bentuk bukit di kampung ini berbentuk seekor
naga. Kepala naga di Bukit Ali dan ekor naga tersebut jatuhnya di Masjid Bukit
Mentok1. Ada pendapat yang mengatakan bahawa nama Kampung Bukit
Mentok diambil oleh pengasasnya Haji Wan Muda dimana sedang beliau menyusuri
sungai menaiki perahu, beliau ternampak sebuah bukit yang berbentuk seekor
naga. Kepalanya boleh dilihat di Bukit Ali dan ekornya di Bukit Mentok. Pada
awalnya, Haji Wan Muda menamakannya Bukit Bentuk hingga diubah kepada Bukit
Mentok2.
Sejarah awal pembukaan Bukit Mentok
bermula kira-kira awal tahun 1925. Pengasasnya Haji Wan Muda bersama dengan
lima keluarga telah bekerjasama membuka tempat ini yang mana pada pendapatnya
keluarga Haji Wan Muda dan beberapa buah keluarga tersebut mengajak keluarga di
Kampung Nyiur atau lebih dikenali sebagai Teluk Nyiur untuk menetap di Kampung Bukit Mentok sehingga sekarang. Jajahan Bukit
Mentok bermula dari Sekolah Bukit Mentok sehingga ke hujung sungai2.
Perkembangan
Ekonomi
Orang-orang kampung dahulu banyaknya
bertani, sara hidup mereka ialah dengan hasil memotong getah3.
Kegiatan yang dijalankan oleh penduduk pada waktu itu adalah bercucuk tanam.
Bentuk muka bumi di kampung pada masa dahulu berbukit tetapi kebanyakannya
lembah iaitu tanah yang dipanggil pinggir sungai kerana kampung ini dikelilingi
oleh sungai4. Semua penduduk ketika itu bekerja sebagai petani. Oleh
itu tanaman yang ditanam ketika itu ialah padi dan getah5. Kegiatan
pertanian ini bermula sejak tahun 1925 apabila keluarga- keluarga tersebut
meneroka kampung6. Pertanian dijalankan di seluruh kampung termasuk di
hujung tanjung. Ada juga yang menanam
pokok buah-buahan seperti pokok durian. Kegiatan ini masih dijalankan sehingga
sekarang7.
Tanaman yang paling banyak
diusahakan pada masa itu adalah padi8. Kegiatan menanam padi merupakan satu kegiatan
ekonomi yang tertua sekali diusahakan penduduk tempatan disamping kegiatan
menangkap ikan. Semenejak kampung ini mula-mula dibuka, didapati bahawa
penduduk-penduduk di kampung ini telah giat mencari kawasan-kawasan baru untuk
bercucuk tanam pelbagai jenis tanaman makanan, terutamanya padi. Salah satu
daripada motif utama berlakunya pembukaan terhadap beberapa penempatan baru di
daerah tersebut adalah disebabkan
berkemungkinan berlakunya bekalan makanan yang tidak mencukupi disatu
penempatan yang telah ada akibat dari penghijrahan beramai-ramai orang yang
baru berhijrah ke satu-satu kawasan yang telah dibuka ketika itu dan akibatnya
kawasan yang sesuai untuk dijadikan tapak pertanian disekitar kawasan tersebut
tidak bertambah9.
Selepas itu, ada di kalangan lelaki akan bermudik ke hulu untuk tujuan menanam
jagung dan menanam padi. Kawasan hulu itu terletak dari hujung sungai sehingga
ke Cherul. Selepas jagung mula berbuah
dan padi mula menjadi, mereka akan meninggalkan isterinya untuk menjaga hasil
tanaman mereka di hulu. Si suami akan membina pondok dan selepas meninggalkan
si isteri untuk menjaga tanaman disana, si suami akan mencari kerja di kampung
untuk mendapatkan duit untuk keperluan harian sebelum menuai hasil tanaman mereka. Terdapat
juga orang kampung yang melakukan kerja-kerja seperti mencari rotan , mencari
batu kelikir, membuat atap, memarut sagu dan membuat tikar dari mengkuang.
Terdapat juga orang kampung yang berniaga tetapi tidak banyak yang menceburinya
iaitu terdapat dua orang yang membuka kedai runcit pada masa itu. Semua orang
kampung mempunyai haiwan ternakan di rumah dan mereka menternak lembu dan ayam.
Mereka tidak membela kambing kerana penjagaan kambing bagi mereka cerewet.
Nilai pendapatan mereka pada masa itu tidak tinggi. Anggaran pendapatan
penduduk kampung antara RM200 hingga RM30010.
Tidak terdapat ramai orang yang menangkap
udang kerana ia bukanlah pekerjaan utama dan terdapat sesetengah sahaja yang
menjadikan penangkapan udang galah sebagai mata pencarian utama mereka. Memang terdapat banyak udang galah di kampung
ketika itu. Udang Galah di Kampung Bukit Mentok terkenal di Kemaman disebabkan
isinya segar dan enak daripada tempat lain. Cara penangkapan udang pada masa
itu ialah melalui jala, merawai menggunakan umpan isi kelapa, memancing
menggunakan umpan udang gantung, menggunakan serampan dan memakai pukat belat.
Anggaran tangkapan udang pada masa itu banyak tetapi harganya murah iaitu 80sen
sekati menyebabkan penduduk kampung tidak menangkap udang dengan banyak. . Pada
masa itu, udang galah tiada nilai komersial. Ketiadaan peti sejuk untuk menyimpan udang
galah juga menjadi penyebab penduduk
kampung tidak menangkap udang dengan banyak kerana takut udang galah tersebut
burukPada masa itu bukan udang galah sahaja yang ditangkap tetapi ikan baung,
ikan ubi , ikan tapah juga ditangkap. Mereka tidak menjual ikan tersebut kerana harganya tidak
berpatutan. Pada masa kini, harga ikan ubi RM75 sekilo tetapi pada masa dahulu
ikan tersebut tidak laku. Ia kerana pada masa dahulu orang melayu tidak menyukai ikan tersebut dan tidak
mengetahui khasiatnya10.
Apabila semua penduduk sudah bertapak di
sini, masjid mula didirikan. Pada peringkat awal, dia menggunakan duit
sendiri dengan sumbangan penduduk kampung semasa membina masjid pertama yang
dibina dari seratus peratus kayu . Masjid pertama dibina adalah atas dasar
usaha orang kampung. Masjid mula-mula dibina secara gotong royong dan ada yang
memberi sumbangan kayu dan duit11. Mereka enggan menerima bantuan
kerajaan untuk mendirikan sebuah masjid lain menggantikan masjid lama yang
telah mereka dirikan secara bergotong royong dan pungutan derma dari rumah
kerumah lebih sepuluh tahun yang lalu12.
Sekarang ini masjid pertama yang dibina sudah tiada. Tapak masjid ketiga
adalah masjid yang ada sekarang iaitu
bertapak di masjid yang kedua. Masjid pertama
tapaknya di rumah Wan Jusoh. Tapak
masjid terpaksa dialih kerana berlaku
banjir dan tapak masjid sekarang ini
selamat daripada banjir kerana dibina atas dataran bukit. Pada setiap tahun
Kampung Bukit Mentok dilanda banjir12. Kemudian selepas itu barulah
masjid berpindah ke tapak yang baru iaitu di tapak yang kedua, itupun masih
lagi orang kampung yang mendirikan masjid daripada seratus peratus kayu13.
Pada asalnya masjid pertama ini
didirikan pada tahun 1936 daripada kayu dan pada tahun 1984 masjid baru dibina
bagi menggantikan masjid yang lama. Kemudian akhir-akhir ini pada tahun 1988 barulah
kerajaan mengambil alih tapak masjid dengan membina masjid ketiga daripada batu14. Memang terdapat
dua tapak masjid. Tapak masjid pertama didirikan adalah sekarang di tapak rumah Wan Jusoh dan tapak
yang kedua adalah masjid sekarang yang dahulunya kayu15. Masjid di Bukit
Mentok memang terkenal pada suatu ketika
dahulu di mana terdapat ramai
orang-orang yang beragama dan guru-guru agama16.
Perkembangan
Seni Silat
Di kampung, memang terdapat guru silat
yang ramai. Guru silat yang paling terkenal di Kampung Bukit Mentok pada masa
itu tinggal di hujung kampung .Orang Kampung memanggil beliau Haji Mat dan
beliau mengajar seni silat gayung. Yang kedua pula orang yang aktif mengajar
silat pada masa itu adalah Haji Manan dan beliau juga mengajar seni silat
gayung. Haji Mat mempunyai ramai ramai pelajar kerana dia terkenal di Kemaman disebabkan
beliau pandai bermain senjata dan
selalu membuat persembahan di gelanggang.
Anak murid dia yang paling disayangi beliau bernama Saras dan masih
lagi menetap di Kampung Bukit Mentok. Manakala
Haji Manan tidak mempunyai ramai anak murid. Anak murid beliau yang aktif dalam persilatan pada masa sekarang ialah bernama Umar.
Terdapat dua jenis silat yang terkenal pada masa itu iaitu Silat Gayung dan
Silat Sendeng. Silat Sendeng diajar oleh
Encik Umar pada masa ini16.
Banjir
Di Kampung Bukit Mentok
Banjir
terburuk yang berlaku di Kampung Bukit Mentok ialah pada tahun 1975. Banjir besar berlaku pada
masa itu disebabkan jalan yang tidak tinggi. Pada masa itu kawasan yang
ditenggelami banjir ialah dari Kampung Bukit Mentok hingga ke Caltex Kemaman. Pusat
pemindahan mangsa banjir pada masa itu adalah di sekolah dan balai raya. Pada
masa itu tempat pemindahan banjir tidak menyediakan kemudahan untuk memasak.
Oleh itu orang kampung pada masa itu diminta untuk membawa dapur masak sendiri
untuk setiap keluarga. Mereka hanya diberi bahan untuk memasak. Ada juga orang
kampung yang berpindah ke rumah Ayah Wan untuk mendapat perlindungan .Semasa
air banjir bertambah besar mereka berpindah ke rumah saudara mereka di Bandar
Jalan Dato’16 .
Kemudahan
bekalan makanan dan pakaian pada masa
itu hanya bergantung kepada bantuan kerajaan. Banjir yang besar mengakibatkan ramai
penduduk hanya sempat menyelamatkan beberapa barang dan dokumen berharga sahaja
sebelum air meningkat naik dengan cepat hingga ke paras dada dan menenggelamkan
kampung mereka. Banjir itu surut kira-kira seminggu. Banyak kerugian telah
ditanggung penduduk kampung 17.
Tokoh
Kampung Bukit Mentok
Tokoh yang terkenal di Kampung Bukit
Mentok pada tahun 70-an ialah Haji Wan Muda Bin Wan Jusoh. Beliau berasal dari keturunan Patani. Beliau berhijrah ke Dungun dan
berkahwin dengan anak tokoh agama . Tokoh agama tersebut ialah Haji
Jusoh atau digelar Haji Jusoh Keramat Kampung
Rajawali yang mengasas masjid Rajawali di Kampung Pulau Serai. Beliau berkahwin dengan anak
Haji Jusoh yang bernama Che Teh .
Selepas beliau mendapat seorang anak
yang bernama Wan Zainab, Che Teh iaitu isterinya pula meninggal dunia. Haji Wan
Muda membawa anaknya mengembara balik ke Kemaman di kampung datuknya, Lebai Saras
di Kampung Nyiur. Selepas itu dia berulang alik dari Kampung Nyiur ke
Kampung Bukit Mentok18.
Beliau memajukan Kampung Bukit
Mentok dengan cara pendekatan agama kerana beliau mempunyai pengetahuan agama
yang tinggi . Aspek utama yang terkenal di kampung adalah di bidang keagamaan. Pada zaman dahulu penduduk di luar memang
segan untuk datang ke Kampung Bukit Mentok untuk melakukan perbuatan buruk. Ada
sesetengah mengatakan jika mereka
berniat melakukan perkara buruk sebelum datang ke Bukit Mentok, mereka tidak
akan dapat masuk ke Kampung Bukit Mentok. Sebut kata Bukit Mentok, memang
terkenal dengan orang-orang yang beragama18.
Beliau
juga mendirikan masjid dan mengajar di masjid. Beliau mengajar pelbagai kitab
dan mempunyai amalan ‘’tarikat’’ yang tinggi. Beliau merupakan tempat merujuk
ilmu agama. Antara orang yang selalu
merujuk beliau ialah Aziz Wali, Pok Serebeh , Pok Loh Kelantan dan orang-orang
bangsawan juga seperti Menteri Besar
Terengganu pada masa itu iaitu Haji Wan Mokhtar. Haji Wan Mokhtar adalah anak
angkat Haji Wan Muda. Terdapat juga kalau ada kanak-kanak yang nakal yang dihantar
berubat oleh ibu bapanya akan menjadi
‘’juruh’’ atau baik apabila berjumpa beliau . Beliau juga selalu pergi ke Bandar Cukai pada setiap hari dengan
berjalan kaki, memakai kain pelekat, berbaju pagoda dan memakai kot untuk
bertemu sahabatnya berbincang tentang agama. Bukan beliau sahaja yang mengajar di masjid tetapi beliau juga
memberi peluang kepada sesiapa yang alim untuk turut mengajar, die tidak
mengira siapa asalkan pandai dalam agama islam, dia akan suruh mengajar agama
dan tidak memiilih bulu. Orang-orang kampung yang pandai dalam bidang agama
terutama dalam berkhutbah, disuruh berkhutbah dan menjadi imam. Beliau mengajar di masjid dan menjadi tempat rujuk dan kalau
di rumahnya kalau orang mengajaknya
bercakap tentang agama dia akan
berminat . Pada masa itu tiada elektrik di kampung dan hanya memakai pelita ayam tembaga di masjid18.
Sumbangan beliau kepada kampung yang
ketara dilihat ialah semasa zaman Jepun datang ke Kemaman. Jepun masuk menceroboh
melalui Kelantan dan terus merebak ke sini melalui sungai sehingga beberapa
buah kapal Jepun dibom oleh Orang Putih
di Kuala Bekah , Alur Mak Lagam, Alur Lik dan di Nipah Panjang semasa Jepun kalah.
Komunis memang tidak berpengaruh di Kampung Bukit Mentok tetapi ketika itu Jepun mempunyai pengaruh yang kuat. Jepun
juga telah membina kubu mereka di sini. Kubu Jepun dibina di Tanjung Bukit. Di Kampung sebelah, ramai orang terkorban
kerana dibunuh oleh Jepun tetapi ia
tidak berlaku di Kampung Bukit Mentok
kerana beliau terlebih dahulu menyekat atau memagar kampung sehingga Jepun
tidak masuk ke kampung untuk membuat sembarangan. Pada masa itu tiap-tiap bulan
Safar hari rabu terakhir,mereka akan
berkumpul di masjid untuk membuat air
tawar. Beliau berzikir dan orang-orang
kampung ikut serta. Perkara itu dilakukan supaya keselamatan kampung terjaga18.
Beliau tidak menyukai orang berbalah sesama sendiri dan dia suka orang kampung
berbaik sesama sendiri. Jika seseorang itu baik, beliau akan mengambil berat terhadap
individu tersebut. Terdapat dua jenis
barangan lama yang diwarisi beliau dan diantaranya ialah Al Quran tulisan
tangan dan pedang. Al quran itu sebenarnya dimiliki oleh Lebai Saras tetapi
beliau sebagai pemegang amanah. Terdapat peninggalan barang lama di Kampung Bukit Mentok seperti Al quran
tulisan tangan yang dipamerkan di Masjid Bukit Mentok. Al Quran itu berusia
lebih daripada 300 tahun. Al Quran itu dibawa oleh Lebai Saras dari Patani, Thailand.
Sebuah Al Quran tulisan tangan yang indah kepunyaan Lebai saris masih tersimpan
dengan baik di rumah keturunanya yang ketujuh iaitu Haji Wan Muda bin Wan Yusuf
lebih dikenali sebagai Wan Muda Alim merupakan seorang alim yang dianggap
keramat oleh penduduk-penduduk kampung itu18.
Al Quran yang bertulisan tangan ini
tersimpan dengan baiknya di surau Kampung Bukit Mentok di bawah jagaan Wan Muda
Bin Yusuf. Al Quran tersebut dibungkus
baik-baik dan beliau tidak membenarkan sesiapa pun untuk memilikinya malah
untuk melihat Al Quran itu sendiri. Jarang-jarang orang saja yang dibenarkan
melihatnya. Dalam satu bahagian dalam pusaka suci itu terdapat kesan koyak
ditembusi oleh senjata ta jam seperti tombak. Kejadian yang menyebabkan
koyaknya muka surat itu berlaku ketika Lebai Saris sedang membaca Al Quran
tersebut dimana tiba-tiba orang raja telah datang dari belakang hendak menikam
Lebai Saris. Dia sempat mengelak lantas melompat kesebelah dan tombak itu
terpacak diatas kuran yang terletak di atas rehal. Beliau juga sebagai
penyimpan amanah salah satu pedang Haji
Abdul Rahman Limbong. Pedang Haji Abdul Rahman Limbong ada 3 bilah, salah
satunya ada dengan keturunan Haji Wan Muda di Dungun18.
Pesanan beliau yang pertama kepada
keturunanya ialah jangan belajar sahaja tetapi kena menuntut. Mula-mula dia akan bertanya, apakah makna ilmu
yang menyebabkan orang sangat
memerlukan ilmu. Ilmu menurut beliau bermakna
tahu, sekadar belajar sahaja tidak mencukupi dan apa bezanya belajar dengan
menuntut. Menuntut diibaratkan seperti seseorang yang dahaga di padang pasir,
orang yang belajar menggali di kawasan
yang luas untuk mendapatkan air, tetapi tiada hasil dan mendapat lelah
sahaja, tetapi orang yang menuntut, mereka menggali dikawasan yang sempit
tetapi dalam dan mendapat hasil untuk menghilangkan dahaga. Orang yang menuntut
menurutnya seseorang itu sampai matlamat
yang dicita-citakan berbanding orang yang belajar sahaja dan hanya mengetahui
sekadar maklumat. Pesanan
terakhir beliau sebelum meninggal dunia pula, yang pertama anak cucunya mesti belajar
silat, silat yang dikhaskan untuk anak cucunya ialah Silat Pongok, silat
ini digunakan semasa masuk perang. Silat
ini diajar oleh tok guru yang pergi menolong
kaum melayu semasa peristiwa 13 mei
iaitu perbalahan antara kaum Melayu dengan kaum Cina. Beliau digelar Poksu dan
mempunyai ilmu boleh menghilangkan diri dengan hanya keris sahaja yang
menyerang musuh18.
Sebelum mati, semasa di klinik, Doktor Alias
cuba untuk memasukkan air ubat ke tubuh beliau tetapi tubuhnya tidak dapat menerimanya. Beliau melakukan satu senaman
dan selepas itu seorang cucunya bertanya
kenapa perkara ini terjadi? Beliau menjawab bahawa dia tengah bersenam dan
cucunya bertanya kembali kenapa tok bersenam? Beliau menjawab senaman ini untuk memudahkan keluar roh
dari jasad Senaman itu dinamakan senaman sakaratul maut. Dua senaman yang
disuruh belajar yang pertama ialah senaman bayi dalam kandungan dan yang kedua
senaman sakaratul maut.Senaman sakaratul maut bertujuan untuk menyenangkan
keluar roh dari jasad ketika mati18.
Beliau tidak pernah menghadapi
halangan semasa membuka kampung kerana beliau mempunyai kekuatan jiwa. Oleh
itu, semua orang bersetuju dengan beliau walaupun yang tinggal di kampung itu
ada di antara bomoh-bomoh yang mempelajari ilmu hitam. Bomoh-bomoh itu tidak
melawan beliau kerana segan dan
menghormatinya dengan ketinggian ilmu beliau. Beliau meninggal dunia pada tahun
1989 semasa berumur 125 tahun dan pusaranya terletak di perkuburan Kampung
Bukit Mentok18.
Kesimpulan
Tuntasnya, kampung ini mempunyai asal
usul dan nama yang unik dan mempunyai banyak versi. Nama kampung yang asalnya
Kampung Bukit Bentuk bertukar kepada Kampung Bukit Mentok masih menjadi tanda tanya
kerana tiada sesiapa pun yang tahu kenapa nama kampung ini ditukar. Kampung
Bukit Mentok kaya dengan sejarah dan
menyimpan khazanah lama yang masih terjaga dengan rapi. Al Quran tulisan tangan
yang berusia kira-kira 300 tahun dan pedang Haji Abdul Rahman Limbong masih
lagi disimpan hingga ke hari ini dan diturunkan secara turun temurun kepada
generasi hari ini. Tidak dapat dinafikan perkembangan dari segi agama yang
dibawa oleh tokoh agama yang terkenal di Kemaman berkembang pesat di kampung ini. Tokoh di kampung ini
menjadi rujukan berkaitan masalah-masalah agama dari setia pelusuk nusantara. Majoriti
penduduk di kampung ini ialah petani dan mengusahakan tanaman ruji seperti padi
dan bahan mentah utama seperti getah. Selain
itu, seni silat merupakan kesenian yang masih kekal sehingga hari ini. Banjir
besar yang berlaku menyebabkan banyak perubahan besar terutama peralihan tapak
masjid ke tapak baru yang lebih tinggi.
Bibliografi
1)Penduduk
kampung- Temu ramah bersama Encik Musa Bin Hamdan
2)Penduduk
kampung- Temu ramah bersama Encik Wan Isa Bin Wan Muda
3)
Alir Bin Muda , Sejarah Daerah Kemaman
1885-1950 , Jabatan Sejarah UKM 1977
4)
Mariam Binti Yaakub,Lebai Saris Kemaman, Jabatan Sejarah UM 1974
5)
Laman Sesawang- www.portallembagamuziumterengganu.html
6) Laman Sesawang - IslamGRID : Masjid@Malaysia - Masjid Bukit Mentok
7)
Laman Sesawang -http://ms.wikipedia.org/wiki/Chukai
8)
Profil Kampung Bukit Mentok
9)
Laman Sesawang -www.lebaisaras.blogspot.com
10)
Majalah Utusan Kiblat 1976-Halaman 10 & 11
11)
Berita Bernama 28 Disember 1975,Banjir
di Daerah Kemaman
Komentar
Posting Komentar