Sejarah itu Indah - Kg Bukit Besi 1
KAMPUNG BUKIT BESI - SHAFIQAH
Bukit
Besi ialah sebuah kampung yang dahulunya dikenali sebuah kota metropolitan kini
semakin dilupakan oleh semua orang.
Dahulunya Bukit Besi ialah sebuah tapak perlombongan yang sangat
terkenal dan maju di seluruh pelusuk dunia kerana pengeluaran bijih besinya
yang diusahakan oleh Jepun dan British.
Berdasarkan cerita rakyat yang diperolehi, Bukit Besi dijumpai apabila
beberapa orang yang telah masuk ke dalam
hutan untuk mencari rotan. Ketika dalam
perjalanan mereka telah berhenti sekejap dan menikmati bekalanyang telah
dibawa. Salah seorang daripada mereka
telah ternampak seketul batu sederhana besar dan sesuai dijadikan lapik
duduk.Beliau lalu mengambil keputusan untuk mengangkat batu tersebut. Walau bagaimanapun, niatnya terpaksa
dibatalkan apabila batu tersebut terlalu berat.
Ada yang mencuba banyak kali untuk mengangkat batu tersebut namun
gagal. Maka salah seorang daripada
mereka mencadangkan menamakan tempat tersebut dengan nama Bukit Besi dan
panggilan itu kekal sehingga hari ini. 1
PERKEMBANGAN PERLOMBONGAN BIJIH
BESI DI KAMPUNG BUKIT BESI
Bukit
Besi terletak di daerah Dungun,Terengganu Darul Iman.Jarak dari Dungun ialah
33km dan dari Kuala Terengganu ialah 77km.Bukit Besi menjadi terkenal kerana
pengeluaran bijih besi yang terbesar di Asia Tenggara.Ia bermula pada suku abad
pertama abad ke-20.Perkembangan perusahaan perlombongan di Bukit Besi ini
seiring dengan pertumbuhan keluli di Jepun.2
Pada
tahun 1916,seorang ahli kaji bumi Jepun,Mr.Kuhara telah datang ke Dungun
membuat kajian konsesi Chemuak,Ulu Dungun.Beliau mendapati kawasan tersebut
mengandungi bijih besi dalam jumlah yang banyak.Syarikat Kuhara Mining Ltd
telah menjalankan aktiviti perlombongan
secara tidak rasmi semenjak 1927.Syarikat ini kemudian telah ditukarkan nama
kepada Nippon Mining Company(NMC).Kerajaan Terengganu telah mengeluarkan
‘mining leaase’ secara rasmi kepada NMC pada 13 Januari 1929.Sebelum ini,Tengku
Abu Bakar pernah memberi kebenaran kepada Wong Sin,seorang pengusaha lombong
untuk membuka lombong bijih timah di situ,Wong Sin telah menjual hak melombong
kepada NMC pada bulan Oktober 1917.3
Pada
tahun1930,laluan keretapi Dungun-Bukit Besi telah dapat disiapkan di stesen Che
Lijah.’Stock Pile’ atau Tempat Memunggah Bijih yang pertama juga adalah di Kg.Che
Ljah .Dari situ bijih-bijih besi dimuatkan ke dalam bot untuk dibawa ke Kuala
Dungun.Tahun 1935,jumlah penduduk di Bukit Besi telah meningkat sehingga 6,000
orang (termasuk 3,000 pekerja).Pendapatan penduduk Bukit Besi pada waktu itu
sangat mewah.Perkhidmatan awam seperti bekalan air dan elektrik serta kemudahan
keretapi juga disediakan secara percuma kepada penduduk. 4
Sebuah
terowong yang dikenali sebagai Bukit Tebuk telah dapat disiapkan dalam tahun
1936.Perjalanan melalui Bukit Tebuk telah dapat menjimatkan masa untuk
memunggah bijih besi.Oleh itu,tempat untuk memunggah bijih besi dari Che Lijah
telah dipindahkan ke Nibong,dan akhirnya dipindahkan pula ke Sura.Pengeluaran
bijih besi oleh NMC ini mencapai kemuncaknya antara tahun 1936-1940.Selepas
itu,pengeluaran bijih mula menurun dan berakhir pada tahun 1945 akibat serangan
British terhadap Jepun dalam Perang Dunia ke 2.Ekoran daripada serangan
tersebut menyebabkan Jepun menyerah kalah kepada British pada15 September 1945.
Tiada lagi aktiviti perlombongan
yang dijalankan sekitar 1946 sehingga 1949 kerana darurat dan tiada permintaan.Selepas
Perang Dunia tersebut,lombong bijih tersebut yang dikategorikan oleh pihak
berkuasa British sebagai harta musuh telah diambil alih oleh kerajaan British
dan ditadbir dibawah kawalan sebuah badan pentadbir iaitu Penjaga Harta Musuh
(Custodian Of Enemy Property).Seterusnya,kerajaan British telah menjual harta
perlombongan Bukit Besi kepada Eastern Mining and Metal Company(EMMCO).5
EMMCO
telah memulakan kegiatannya secara besar-besaran di awal 1950an,kerana
permintaan yang tinggi dari syarikat-syarikat di Jepun.Kegiatan melombong bijh
besi dilakukan secara lombong terbuka(open cast mining).Untuk mendapatkan
keuntungan besar dalam masa yang singkat,EMMCO telah menggandakan pengeluaran
bijih.Aktiviti pengeluaran dijalankan 24 jam sehari tanpa henti,kecuali pada
hari Jumaat.6Pekerja-pekerjanya meliputi kesemuanya lebih kurang
antara enam hingga tujuh ribu orang terdiri dari berbagai bangsa,datang dari
seluruh dunia,pekerja ini termasuk di cawangannya di Sura dan di Nibong Kuala
Dungun.
Ketika itu penghuni di Bukit Besi
sahaja lebih kurang empat ribu orang.7Jentera-jentera moden juga
digunakan dalam proses pemecahan batu-batu bijih.Dengan ini,pihak syarikat
telah berjaya meningkatkan pengeluaran dan menghasilkan bijih besi yang lebih
bermutu,disamping berjaya mengaut keuntungan yang berlipat kali ganda
berbanding ketika di lombong oleh NMC dahulu.Kemuncak pengeluaran ialah antara
tahun 1960 shingga 1964 dimana jumlah pengeluaran melebihi 2,000,00 tan
setahun.8Pada 1930an cukai eksport bijih besi merupakan punca
pendapatan utama negeri Terengganu,dan pada tahun 1937 cukai eksport bijih besi
merupakan lebih kurang 17% daripada jumlah hasil yang diperolehi kerajaan
negeri Terengganu.9
Hasil eksport bijih besi merupakan
1/3 daripada jumlah hasil negeri Terengganu.Contohnya pada tahun1962 hasil
daripada eksport bijih besi ialah $11854190.73,sementara itu pendapatan hasil
keseluruhan negeri tidak termasuk cukai bijih besi pada tahun 1963 ialah
$16093525.40.Dari tahun 1957 hingga 1961,bijih besi merupakan hasil negara yang
ke empat selepas kayu balak,bijih timah dan getah.Bijih besi dari Bukit
Besi juga merupakan penyumbang kepada
perusahaan besi dan keluli Jepun kerana lebih separuh import besi Jepun ialah
dari Bukit Besi.10
Dalam syarikat EMMCO di Bukit Besi,di
waktu syarikatnya wujud,pihaknya telah menyediakan pelbagai jabatan-jabatan
iaitu Ibu Pejabat Pentadbiran,Jabatan Kebajikan,Letrik,Mekanikal,Jabatan
Keretapi,Jabatan Tukang Kayu,Jabatan Ukur Kesihatan Dan Perubatan, Hospital,Jabatan
Buruh,General Stor,Provision Store,Jabatan Pos,Kaji Cuaca,Traffic
Police,Jabatan Kenderaan Berat,Balai Polis,Kawalan Keselamatan,Pawagam,Padang
Bola,Sekolah Melayu,Masjid dan sebagainya.Jabatan-jabatan ini semuanya memberi
berbagai perkhidmatan kepada semua kakitangan di syarikat tersebut.11
Dahulunya
terdapat jajaran landasan keretapi untuk mengangkut keluar bijih besi.Dibina
landasan keretapi sejauh lebih kurang dua puluh batu daripada Bukit Besi hingga
ke Tanjung Sura Kuala Dungun.Bijh-bijih besi itu dimuatkan ke dalam wagon
besi.Wagon-wagon itu ada dua jenis sukatannya,muatannya,pertama wagon beratnya
lapan tan,keduanya tiap-tiap wagon ini beratnya enam tan.Apabila semua
bijih-bijih tersebut penuh diisi ke dalam semua wagon-wagon itu,langsung
wagon-wagon yang penuh berisikan bijih besi itu antara empat puluh hingga empat
puluh lima buah wagon-wagon berisi itu dicampur sama ada beratnya lapan tan dan
enam tan,serta ditarik oleh kepala enjin (Kepala Keretapi) seberat 26 tan.
Diwaktu itu keretapi yang
digunakan untuk membawa wagon itu menggunakan kuasawap(stem),memakai arang batu
atau kayu api.Syarikat mengeksport bijih besi ke Jepun melalui Sura Gate,Kuala
Dungun,Terengganu.Pengurusan dan penyelenggaraan menelan kos yang tinggi keran a
curahan hujan yang lebat dan banjir semasa musim tengkujuh di Terengganu.Tiga
orang pekerja dari South Manchurian Railway telah dibawa masuk untuk membina
landasan keretapi di kawasan lombong bijih besi ini.Ia dikendalikan oleh
Genichiro Watanabe.12
Keretapi
yang besar berat 26 tan itu ada 16 buah,yang dikhaskan untuk membawa turun
bijih besi dari Bukit Besi ke Nibong
Stesen,iaitu lapan buah bertempat di Bukit Besi dan lapan buah bertempat di
Nibong Stesen,Kuala Dungun.Daripada Bukit Besi hingga ke Nibong Stesen terdapat
lapan buah Stesen Kecil di sepanjang perjalanan tersebut.Tiap-tiap 2 batu
perjalanan terdapat satu stesen kecil iaitu Luit,Pinang,Padang
Pulut,Kumpal,Kemudi,Serdang,Binjai,Che Lijah dan Nibong.13Pada
setiap stesen kecil ditempatkan seorang yang dipanggil Stesen Master.Mereka
bertugas dua puluh empat jam dengan shif bergilir-gilir.Tugas Stesen Master
ialah melicinkan laluan dan perjalanan keretapi.Diantara nama-nama Stesen
Master ialah Omar Shukri Bin Embong,Ismail Bin Yusof,R.Rajoo,Abdul Rahim Bin
Maidin,Omar Bin Yusof,Hashim Bin Mohd Yassin,Vasu,Hamidon,Ganga dan
lain-lainnya.14
PUNCA PERLOMBONGAN BIJIH BESI DI
BUKIT BESI DITUTUP DAN ARTIFAK YANG DITINGGALKAN
Menjelang akhir tahun 1960an,pengeluaran
bijih besi mula merosot sehingga Lembaga Pengarah EMMCO terpaksa mengambil
keputusan untuk menutup lombong Bukit Besi pada 1 Oktober 1970.15Pelbagai
faktor telah mempengaruhi penutupan lombong bijih besi seperti cukai yang telah
dikenakan oleh kerajaan negeri Terengganu terlalu tinggi dan telah
membebankan.Faktor yang kedua adalah dikatakan sumber bijih besi semakin
berkurang dan telah menimbulkan banyak kerugian.Selain itu,pihak EMMCO juga
telah menerima tekanan daripada kesatuan sekerja.Para pelombong mahukan gaji
yang lebih mahal dan lumayan.
Seterusnya,penutupan lombong
bijih besi ini juga dipengaruhi oleh faktor penemuan sumber bijih besi yang
baru telah ditemui di Australia.Disana,bijih besi dikatakan lebih banyak dan
membawa keuntungan.Penutupan lombong bijih besi ini telah mempengaruhi ekonomi
dan kehidupan penduduk-penduduk Bukit Besi dan Dungun.Ramai daripada mereka
telah berhijrah ke tempart lain untuk mendapatkan pekerjaan baru memandangkan
tiada lagi peluang pekerjaan yang disediakan.16
Antara
artifak-artifak peninggalan sejarah yang terdapat di Bukit Besi adalah
Chimney,Tin Plant,Terowong Belting,Crushing Plant,Rumah No 1,Setor Bahan
Letupan dan kuarters,Stock Pile 1 dan Stock Pile 2.Chimney merupakan dapur
tempat memasak.Di zaman NMC bijih besi dimasak dan dikeluarkan dalam bentuk
jongkong sebelum dieksport ke Jepun.Chimney dibina untuk mengatasi masalah
pengangkutan.Tin Plant atau washing plant telah dibina oleh pihak NMC dan
digunakan sebagai tempat memerah dan memproses bijih besi.Pada zaman EMMCO ia
digunakan sebagai tempat memproses dan membasuh bijih besi.Terowong Belting
ialah sebuah terowong yang berada berdekatan dengan Tin Plant.Kegunaan terowong
ini tidak begitu jelas,ia mungkin menghubungkan bangunan Tin Plant dengan Stock
Pile.17
Bijih-bijih besi dari Tint Plant
dihantar ke Stock Pile dengan menggunakan sistem Belting(conveyor).Cushing
Plant ialah sebuah bangunan yang dibina pada zaman EMMCO dan digunakan sebagai
tempat pemecah besi.Bijih besi yang siap diproses dicurahkan ke dalam wagon
yang me nunggu di dalam terowong untuk dihantar ke jeti Sura,Dungun.Rumah
nombor 1 ialah rumah pengurus lombong dan pernah dijadikan tempat penginapan
orang-orang kenamaan.Bahagian bawahnya dipercayai terdapat sebuah terowong yang
tertimbus namun tidak dapatdibuktikan.
Stock Pile 1 ialah bangunan stor
yang digunakan untuk penyimpanan sementara bijih sebelum dipindah ke dalam
wagon.Bahagian bawah bangunan ini terdapat siling yang dibina dengan
ketulan-ketulan batu dan kelihatan seperti dilekatkan antara satu sama lain.Hal
ini berkemungkinan untuk pengudaraan semasa proses pengeringan bijih.Stock Pile
2 pula merupakan bangunan yang terletak berhampiran Stock Pile 1.Bangunan ini
mempunyai lima terowong yang merupakan tempat wagon menunggu.Bijih-bijih dari Stock Pile 1dihantar ke bangunan ini
menggunakan sistem belting dan terus dicurahkan ke wagon menerusi lubang
bersegi empat empat yang terdapat di atas terowong itu.
Proses
penghasilan bijih besi juga dilakukan di
Bukit Besi.Untuk menghasilkan besi,bijih-bijih besi perlu diproses dan melalui
enam peringkat iaitu pemecahan, penyaringan,pengasingan,pemasangan, pengacuan
dan penyejukan.Pada peringkat pertama,batuan yang besar dari lombong yang
mengandungi bijih perlu dipecahkan kepada saiz yang lebih kecil dengan menggunakan pemecah
bergigi(jew crusher).
Pada peringkat penyaringan,butiran
kasar dan halus akan dipisahkan daripada bahan buangan dengan penyaringan. Butiran kasar dan halus akan diasingkan
daripada bahan buangan dengan menggunakan grizzly bar.Peringkat pengasingan
pula adalah untuk mengasingkan bijih dari batuan asal dengan menggunakan alat
yang dipanggil magnetic separator.Selepas itu,bijih besi,batu kapur dan arang
kok panas akan dipanaskan pada suhu sekitar 1500 degree celcius dengan
menggunakan alat relau bages(blest furnance).Apabila selesai,bijih-bijih besi
ini akan melalui proses pengacauan dan penyejukan.Antara contoh produk yang
berasaskan besi termasuklah keluli peralatan,keluli tahan,besi tuang,besi tempa
dan keluli biasa.18
PERKEMBANGAN BUKIT BESI SETELAH
DIAMBIL ALIH OLEH KETENGAH
Walaupun perlombongan bijih besi
di Bukit Besi ditutup namun kerajaan negeri Terengganu tidak melupakan Bukit
Besi.Sebagai langkah lanjutan selepas ditutup,kerajaan negeri dengan kerjasama
kerajaan persekutuan telah menghidupkan kembali kampung ini.Pada
tahun1973,Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah(KETENGAH) ditubuhkan dan diberi
amanah untuk membangunkan bahagian Terengganu Tengah termasuklah Bukit Besi.Beberapa
projek besar menelan berjuta-juta ringgit seperti projek pembangunan
tanah,perindusrtian,pelancongan dan perumahan dipanggil,bandar baru Bukit Besi.
Ia mula dibangunkan pada bulan Mac 1978
dengan keluasan perbandaran 1618 hektar manakala tarikh kemasukan penduduknya
ialah Januari 1981 dengan penempatan awal seramai 1796 orang.Usaha yang
dilakukan oleh Ketengah ini berjaya
mengubah kawasan Bukit Besi yang ditinggal selepas mengalami zaman kegelapan
setelah lombong bijih besi ditutup.19Pelbagai projek untuk
pembangunan semula bandar ini dengan infrastruktur fizikal iaitu bekalan
air,bekalan elektrik,jalan,telefon dan pengangkutan awam disediakan.
Kemudahan
perumahan pula meliputi 523 rumah kos rendah ,tiga rumah kos sederhana,11 unit
rumah kedai dan 12 gerai telah pun siap dibina ketika itu.Perkhidmatan
institusi kerajaan pula meliputi pusat kesihatan beroperasi di rumah kos
rendah,bomba,pejabat pos,sekolah kebangsaan,pondok polis,bekalan
air,masjid,surau,padang permainan kanak-kanak dan lain-lain projek yang menelan
kos berjuta-juta.Dari segi pelancongan,taman tasik Bukit Besi yang terletak dua
meter dari bandar ini dibangunkan sebagai kawasan pelancongan.Tasik ini pada
asalnya sebahagian daripada kawasan tadahan air untuk Sungai Talam yang turut terlibat
dalam industri perlombongan bijih besi di Bukit Besi.Ia diusahakan pada tahun
1942 bagi tujuanmembersih bijih besi yang dikeluarkan oleh lombong tersebut.20
Menurut
perancangan asal,Ketengah menjangka penduduk di Bukit Besi menjelang tahun 1990
ialah seramai 7743 orang.Tetapi apakah harapan itu menjadi kenyataan atau
sekadar mimpi di siang hari.Ini disebabkan sejak bandar itu dibangunkan hingga
kini jumlah penduduk tetap tidak bertambah malah semakin berkurang.Ekoran
daripada peluang pekerjaan yang lembap,bandar baru Bukit Besi sama seperti
bandar lain gagal menarik penduduk menetap di situ.
Ini mungkin memberi kesan
negatif kepada pertumbuhan masa depan
bandar itu sendiri.Sebagai contoh daripada 11 buah kedai dan 12 buah gerai
hanya enam buah yang diduduki manakala yang lain tinggal kosong.Begitu juga
rumah kos rendah kos sederhana mengalami kerosakan teruk dan tidak dibaiki
manakala rumah diduduki penghuninya tidak dapat menjelaskan sewa bulanan kerana
pendapatannya kecil.
Matlamat
Ketengah untuk menjadikan Bukit Besi sebuah tempat pelancongan kurang
berkesan.Walaupun ada orang yang datang menikmati keindahan tetapi siapakah
mereka?Bolehkah mereka yang datang dari Dungun atau pemandu lori balak atau van
membawa barang juga dipanggil pelancong.Pihak berkuasa harus segera memulihkan
semula keagungan Bukit Besi di satu kawasan yang luas dan diperlengkapkan
dengan contoh rumah-rumah lama dengan kawasan bandarnya yang pernah wujud di
kawasan itu.21
Kenderaan yang mengangkut besi
yang disebut ‘Roka’,kawasan memasak bijih besi dan keretapi yang pernah
mengadakan perkhidmatan antara Bukit Besi dan Dungun perlulah diwujudkan
semula.Ini semua penting,sekurang-kurangnya para pelancong yang datang ke Bukit
Besi dapat juga melihat wajah sejarah kehidupan Bukit Besi zaman dahulu yang
terkenal.Inilah antara daya tarikan pelancong ,bukannya tasik
sahaja.Tasik,walau bagaimana ia diperindahkan,tidak mungkin dapat memikat hati
pelancong.
Kegemilangan
nama Bukit Besi sahaja rasanya berupaya ’overshadow’ keindahan yang hendak
diwujudkan di tasik dan seelok-eloknya biarlah ada ‘variety’ bagi pelancong
termasuk Miniature Bukit Besi.Adalah dirasakan Bukit Besi dengan
miniaturenya,keindahan tasik yang dibina dan dicantumkan pula dengan safari di
Dungun pasti akan memikat hati pelancong.Syaratnya hanya satu,pihak Ketengah
perlulah mengadakan promosi selain daripada publisiti dan berunding dengan
mana-mana pihak syarikat penerbangan untuk menjadikan Bukit Besi sebagai anak angkat
sebagaimana syarikat penerbangan Belgium SABENA menjadikan Gua Niah di Sarawak
sebagai anak angkatnya dan membawa ramai pelancong ke negeri itu.
Perkhidmatan keretapi
Dungun-Bukit Besi perlulah dipulihkan setelah ramaipelancong kian berminat
mengunjunginya.Pelancong dari luar tenttunya tidak pernah menaiki keretapi ala
Bukit Besi zaman dahulu dan ini tentu memikat hati mereka seperti pelancong
tertarik naik beca dan kereta lembu.Ini semua sesuatu yang baru dan menarik
bagi mereka.Janganlah hendaknya Bukit Besi ditinggalkan begitu sahaja kerana di
dalamnya banyak menyimpan khazanah kenangan dan khazanah sejarah yang perlu
dipaparkan kepada generasi muda yang ada sekarang.22
KESIMPULAN
Dalam jangka masa kira-kira 40 tahunyang bermula dari awal 1930
sehingga 1970, dapat dilihat bahawa Bukit Besi mengalami perubahan ke arah
kemajuan yang luar biasa dari pelbagai sehingga menjadikan ia sebuah tempat
yang terkenal. Pada ketika itu, penduduk
Bukit Besi begitu menitik beratkan aspek ekonomi. Ini mungkin disebabkan oleh pengaruh Jepun
dan British yang sangat kuat terhadap ekonomi mereka dan menimbulkan
kesungguhan dalam diri penduduk untuk meningkatkan ekonomi.
Memandangkan para penduduk begitu
gigih dalam meningkatkan ekonomi, ia telah menimbulkan semangat bekerjasama dan
semangat kekitaan dalam diri penduduk.
Semangat inilah yang menjadi kebanggaan dan menunjukkan perpaduan yang
kukuh di Bukit Besi. Walaupun keadaan telah
banyak berubah dengan pelbagai pembaharuan yang begitu cepat di Bukit Besi,
namun masih terdapat lagi khazanah-khazanah lama yang ditinggalkan oleh
pelombong terdahulu.
Tidak keterlaluan jika dikatakan
Bukit Besi perlu diberri pengiktirafan sebagai tanda penghargaan daripada
negara diatas kejayaannya meningkat ekonomi negara sekaligus memperkenalkan Malaysia ke mata
dunia.
BIBLIOGRAFI
Awang Abdullah & Haji Yusof Abu Bakar, Bukit Besi Dungun-Terengganu
:Tinggal Kenangan, Mac/April 1993/1995 : Akhbar Berita Darul Iman
Wan Baizura Hanim, Jun 1989, Artikel Bukit Besi Pekan Tinggalan :
Dewan Budaya
Nordin Hussin, Mac 1992, Jurnal Ensaiklopedia Sejarah dan Kebudayaan
Melayu : Dewan Bahasa
Kajian Lapangan di Bukit Besi, 10
Mac 2013
Laman Web, www.cvk media.my : 26
Febuari 2013
Laman Web, www.ketengah.gov.my : 26 Febuari 2013
Roslan Bin Taib, wawancara
mengenai Kampung Bukit Besi, 23000, Dungun, Terengganu
Komentar
Posting Komentar