Sejarah itu Indah- KG Baong
SEJARAH PERKEMBANGAN KAMPUNG BAONG
(1920-2000 tahun)-
Catatan Fatin Nabila
PENGENALAN
Kampung Baong berada di bawah Mukim
Telemong yang ditadbir oleh penghulu mukim, En. Malik bin Salleh dan
di bawah Dun Telemong yang ditadbir oleh YB Rozi
bin Mamat serta kampung ini yang terletak di Kuala
Berang. Sejarah nama kampung ini agak unit kerana dikaitkan dengan
seekor ikan baong.Kampung Baong ialah
sebuah kampung yang terletak di Kuala Berang dan berada di Daerah Hulu
Terengganu.Keluasan kampung ini tidak terlalu
luas dan mengandungi hanya penduduk yang berbangsa Melayu.Kampung Baong
telah wujud sejak zaman perang Jepun yang dianggarkan pada tahun 1920 namun
tidak diisytiharkan sebagai sebuah Kampung Baong sehinggalah seorang ulama
datang dari Johor membuka kampung tersebut. Selain itu, Kampung Baong mempunyai
sejarahnya yang tersendiri dan mula
mengalami perubahan dalam lingkungan tahun 1920 hinggalah 2000.
MENGKAJI
ASAL-USUL KAMPUNG BAONG
Asal-usul Kampung Baong sangat unit
kerana ia berkaitan dengan seekor ikan baong yang dijumpai oleh seorang lelaki.
Terdapat dua pendapat tentang asal-usul Kampung Baong.Pendapat pertama ialah
pada tahun 1920, terdapat seorang lelaki datang dari Johor.1 Nama
beliau ialah Sheikh Mohd Hakim dan beliau diberi gelaran sebagai Tok Janggut.2
Menurut orang kampung,beliau digelar Tok Janggut kerana menyimpan janggut
yang panjang.Sebenarnya beliau ialah keturunan orang Terengganu.3 Oleh
hal yang demikian, beliau datang ke Terengganu untuk mengajar silat.4 Beliau
ialah seorang guru yang sangat disegani dan dihormati oleh orang kampung.
Seni Silat
atau Pencak Silat adalah salah
satu seni mempertahankan diri
bagi bangsa Melayu
atau Nusantara
yang diamalkan sejak berkurun yang lampau.5 Usia sesebuah ilmu atau
salasilah seni silat tidak dapat dihuraikan secara terperinci dan tepat kerana
tiada usaha-usaha untuk mengkaji dari pihak berwajib secara mendalam. Ada yang
menganggarkan seni ini telah berusia beratus-ratus tahun dan diperturunkan dari
generasi ke generasi. Ini termasuklah pengamal-pengamal seni mempertahankan
diri ini di Brunei,
Filipina,
Indonesia,
Malaysia,
dan Thailand.
Mereka yang belajar silat digelar pesilat. Amalan sekarang, pengajar atau guru
silat digelar jurulatih dan seorang yang mewarisi aliran sesuatu perguruan
digelar Guru Utama aliran itu.Kebanyakan guru silat kini menolak gelaran
Mahaguru kerana bagi mereka gelaran 'maha' hanya sesuai untuk Allah (Tuhan) dan
ini menepati perawakan guru silat yang kebiasaannya gemar menyembunyikan
kemahiran mereka dan amat merendah diri. Pesilat senior yang telah lama berkecimpung
dalam dunia silat sebagai pengajar (atau menyembunyikan kemahiran mereka),
berkemahiran tinggi dan ada di antaranya mewarisi beberapa aliran yang telah
hilang digelar sebagai Guru Tua dan amat dihormati. Pesilat yang mempunyai
tahap silat yang tinggi digelarkan pendekar.6
Antara senjata-senjata
Melayu lama yang sering digunakan oleh
pesilat adalah seperti keris,
parang,
pedang,
lading,
dan tongkat.
7Bagi silat yang tidak menggunakan senjata, pengajaran akan
menumpukan perhatian kepada pertempuran tangan kosong (tanpa senjata). Secara
am sesebuah aliran silat mengajar kedua-dua kemahiran dan aliran yang hanya
menumpukan salah satu daripadanya adalah sedikit. Kebiasaannya seseorang
penuntut atau murid baru akan ditumpukan kepada kemahiran tempur tangan kosong
sebelum diajar bermain senjata. Bagi sesetengah aliran, hanya murid yang
diiktiraf berkemahiran dan mempunyai adab keperibadian yang tinggi dibenarkan
mempelajari kemahiran senjata, terutama bagi yang mempunyai senjata yang
dianggap senjata 'rasmi' bagi aliran itu.8
Pergerakan silat terbahagi kepada
bunga (pergerakan seolah-olah tarian, digelar juga seni atau tari) dan buah
(pukulan atau buah pukul). Bagi mereka yang tidak pernah melihat seni
pertahanan diri ini, mungkin ia kelihatan seperti sejenis tarian. Namun
terdapat aliran yang hanya mempunyai buah seperti Silat Cekak dan Buah
Bentayan. Seni tari yang halus ini memungkinkan ia digunakan sebagai
persembahan dalam sesuatu majlis keramaian, malah hampir setiap aliran
mempunyai 'tari sembah' termasuklah aliran yang tidak mempunyai bunga. Tari
sembah ini dipersembahkan untuk memperkenalkan diri dan aliran yang
diwakili/dipelajari.9 Dalam situasi pergaduhan, permulaan langkah
dari tari sembah atau sejurus dari bunga yang diperlihatkan membolehkan pesilat
mengenali rakan sealiran dan memungkinkan situasi berakhir dengan damai dan
bermaaf-maafan.
Adalah menjadi ungkapan yang
terkenal dan biasa disebut oleh guru-guru silat bahawa bunga silat mempunyai
seribu satu muslihat. Selain daripada kelihatan mengelirukan (seolah-olah
menari) dan sebab-sebab di atas, bunga juga digunakan untuk memberi masa dan
ruang kepada lawan untuk menghulurkan salam perdamaian (ini dapat dilihat dalam
kebanyakan bunga yang kelihatan seperti menghulur salam), menyembunyikan buah
dan sudut serangan dan mengacah serta mengumpan lawan (kadangkala sehingga
sengaja menunjukkan bahagian tubuh tertentu bagi diserang untuk memerangkap
musuh). Silat Gayung Fatani terkenal dengan pergerakan bunga yang cantik dan
istilah 'melilit'. Pesilat aliran ini akan sengaja memberi ruang dan isyarat
kepada musuh untuk menyerang atau cuba melepaskan diri, di mana semakin musuh
itu menyerang setelah termasuk perangkap kuncian, maka semakin ketat mereka
akan 'terbelit' dalam kuncian pesilat aliran ini.10Silat juga
terkenal sebagai sistem pertahanan diri yang banyak menggunakan kuncian, sama
ada kunci urat saraf atau anggota tubuh. Istilah 'kunci mati' adalah sinonim
dengan silat.11
Selain itu, beliau juga terkenal di
Terengganu kerana beliau merupakan seorang ulama. Setelah beberapa hari beliau
menetap di sebuah kampung, beliau ternampak sebuah bukit. Beliau memberi nama
bukit tersebut ialah Bukit Paluh kerana terdapat pokok paluh di bukit tersebut.12
Di Bukit Paluh, terdapat sebuah sungai yang sangat bersih dan tiada
sebarang cemaran yang dilakukan oleh manusia dan binatang.Pada hari yang sama,
beliau ingin turun ke sungai itu kerana ingin membasuh kakinya yang kotor. 13
Ketika beliau sedang membasuh
kakinya, beliau merasa kakinya sakit. Apabila beliau melihat kakinya, terdapat
seekor ikan Baong sedang menyengat kaki beliau.14 Menurut Tok
Janggut, sengat ikan Baong sangat kemas dan beliau terus menangkap ikan
tersebut. Selain itu, penduduk kampung menyatakan bahawa ikan Baong yang
menyengat kaki Tok Janggut itu mempunyai tiga sengat yang sangat berbisa. Jika
terkena sengat ikan itu, kemungkinan orang itu akan demam selama dua hari.15
Ikan Baung
atau nama saintifiknya Mystus spp. adalah tergolong dalam ikan
air
tawar yang terdapat di negara-negara ASEAN
termasuk di Malaysia.16
Ikan baung terdapat dalam sungai termasuk sungai Kalimantan Tengah dan
ukurannya mampu mencapai 20 kg. Umpan yang digunakan untuk memancing ikan ini
biasanya adalah induk semut
(rangrang) yang berwarna hijau terang, satu kail biasanya dikaitkan 5
hingga 10 ekor induk semut tersebut, atau mengunakan cacing tanah yang besar
atau usus ayam. Menurut penduduk setempat ikan baung sekitar 60-an ke bawah
memancing ikan ini dengan sabun.17
Ikan baung biasanya dielakkan
sekiranya berlaku kecelakaan di sungai
karena pernah dijumpai jari manusia di dalam perut ikan baung. Tapi rasa ikan
baung ini tidak ada bandingnya apalagi selepas dibakar atau dipesmol (acar
kuning).18
Oleh itu, Tok Janggut telah
mendapat idea untuk membuka sebuah kampung. Beliau memberi nama, kampung
tersebut ialah Kampung Baong.19 Sejak hari itu, semakin ramai orang
datang menetap di Kampung Baong kerana ingin belajar silat dan ilmu agama
daripada beliau.20
Pendapat
kedua pula mengatakan bahawa terdapat sebuah bukit Paluh di kawasan pendalaman.21
Di bukit tersebut, terdapat ikan Baong Emas di sungai. Sejak hari itu,
orang kampung berusaha untuk menangkap ikan Baong tersebut. Selepas beberapa
bulan mencuba, seorang lelaki mencuba nasib menangguk di sungai itu dan berjaya
menangkap ikan Baong Emas.22 Oleh itu, penduduk kampung berbincang
untuk memberi nama kampung ini Kampung Baong.23 Mungkin di kampung
lain tidak mempunyai kampung kecil seperti Kampung Baong, tetapi di dalam
Kampung Baong terdapat kampung kecil iaitu Bukit Nyor dan Durian Mambung.24
PERKEMBANGAN
EKONOMI DAN PERMAINAN DI KAMPUNG BAONG
Sejak Kampung Baong dibuka pada tahun
1920 oleh Sheikh Mohd Hakim,penduduk kampung mula bergiat dengan ekonomi dan
permainan. Antara aktiviti ekonomi yang dilakukan oleh mereka adalah penduduk kampung akan
pergi ke bandar Kuala Berang untuk membeli barang keperluan.25 Mereka
akan mengambil masa selama 2 hari 2 malam.26 Jika mereka tidak pergi
Kuala Berang, maka mereka akan pergi ke Kuala Ping.
Menurut pendapat pertama, penduduk
Kampung Baong lebih suka membeli dan menjual di bandar Kuala Berang berbanding
di Kuala Ping. Hal ini demikian kerana di Kuala Berang lebih banyak barang
keperluan berbanding di Kuala Ping. Di Kuala Ping, hanya beberapa barang sahaja
yang dijual oleh penjual. Oleh itu, penduduk kampung lebih suka pergi ke Kuala
Berang walaupun terpaksa mengambil masa selama 2 hari 2 malam. Kebiasaanya
mereka akan membeli ikan selayan, ikan baong, rempah ratus dan barang keperluan
dapur seperti beras dan juga menjual buah durian Kuala Berang.27
Selain
itu, menurut pendapat kedua pula mengatakan bahawa penduduk kampung suka
berjual-beli di atas perahu. Kanak-kanak suka membeli coklat. Coklat zaman dahulu berharga RM0.10 sen segenggam
tangan.28 Selain itu, masyarakat juga sangat suka makan buah durian.
Buah durian dijual dengan harga RM0.50 sen sebiji.29 Oleh itu, semua
benda yang mahu dibeli akan dijual di atas perahu sahaja di Kuala Ping.
Kebiasaannya, selepas membeli-belah, mereka akan pulang melalui jalan yang
penuh dengan tanah yang kotor atau selut yang biasa dipanggil oleh orang
kampung dan sungai yang sampai paras pinggang.30 Zaman dahulu, jalan
yang menjadi laluan orang kampung ialah hutan dan sungai.31 Tetapi,
dunia sekarang sudah maju. Jalan sekarang dibuat dari tar. Pada waktu pagi dan
petang,mereka akan mencari durian di kebun. Durian tersebut akan digalas dengan
raga oleh perempuan manakala lelaki pula akan menggunakan kerbau untuk
mengangkat durian.32
Selepas orang kampung mengutip
durian, mereka akan menjual durian tersebut kepada orang yang berdagang. Orang
zaman dahulu menggelar orang yang berdagang sebagai “Orang Dagang”. Hal ini
disebabkan mereka suka membeli durian dari penduduk Kampung Baong. Selain itu,
orang dahulu suka beli ikan selayan yang berharga RM0.10 sen untuk dua ekor.33
Ikan tersebut direbus dan dijadikan lauk nasi. Setelah itu, mereka akan
pulang ke rumah pada waktu maghrib.
Selepas
tahun 1994, Kampung Baong semakin maju dengan kegiatan ekonomi. Antaranya ialah
kedai semakin banyak dibina oleh penduduk Kampung Baong sendiri. Hal ini telah memudahkan
masyarakat setempat untuk membeli barang keperluan tanpa pergi ke Kuala Ping
dan Kuala Berang.Jalan juga sudah banyak berbeza berbanding dengan zaman
dahulu. Jika dahulu penduduk kampung terpaksa meredah sungai dan hutan tetapi
sekarang penduduk kampung sudah memiliki kenderaan dan boleh menggunakan jalan
tar tanpa mengambil masa yang lama untuk sampai ke destinasi masing-masing.
Pada tahun 1995, penduduk Kampung
Baong mula menanam jagung ,tebu, duku dan pokok manggis.34 Penduduk
kampung lain mula membeli buah jagung, duku dan manggis. Kebiasaannya, penduduk
Kampung Baong akan menjual buah tersebut di Kuala Berang. Hal ini
disebabkan Kuala Berang merupakan sebuah
bandar yang menjadi perhatian orang ramai terutama kepada para pelancong. Buah
durian pula, mereka akan mengangkut dengan van atau motosikal.35 Setelah
itu, mereka akan menjual kepada para pelancong luar.
Dari segi permainan pula.penduduk
kampung suka bermain bola sepak, gandut, galah panjang, bola sepak takraw dan
harimau.36 Sepak Takraw dipercayai
berasal dari peramainan Cina iaitu Cuju bermaksud menendang bola. Ia terkenal
di Malaysia dan Thailand pada tahun 1400. Ia dikenali sebagai ‘takraw’ dalam
Thai.37 Dahulu ia dimain oleh pemuda dan kanak-kanak berdiri dalam
bulatan dan menimbag bola bergiliran. Apabila bola itu terjatuh pusingan itu
tamat. Pada 1740 peraturan-peraturannya dikenalkan.Kemudiannya ia dimain dengan
jaring memisahkan dua pasukan itu. Pada 1933, permainan itu dimain di Negeri
Sembilan, Malaysia.
Ia mengandungi dua pasukan mengandungi
3 pemain. Satu ‘belakang’ yang berdiri di belakang, sartu ‘kanan dalam’ yang
berdiri di kanan dan yang terakhir adalah ‘kiri dalam’ yang berdiri di kiri.
Sebuah bulatan di dilukis ditengah gelanggang.
1.Membaling syiling dan
siapa yang pemenang akan dapat pilih untuk memulakan dahulu atau memilih
gelanggang mana mereka mahu.
2.Mulakan pertandingan
itu. Mereka hanya boleh menggunakan kaki atau kepala mereka.
3.Untuk pasukan itu
memenangi sebuah mata , penentang mereka harus tidak dapat membawa kembali bola
itu.38
Bentuk buah gandut ialah hampir sama dengan buah getah tetapi buah
gandut lebih besar dari bueh getah.Cara bermain gandut adalah dengan menyepak
buah gandut dengan kaki dan buah tersebut tidak boleh kena garisan gelanggang.39Jika
terkena garisan,maka ia dikira kalah.Selain itu,bola sepak takraw pula
dimainkan oleh lelaki.40Apabila salah seorang daripada kumpulan
mereka terjatuh,mereka akan disorak oleh penonton.41Pada masa yang
sama,hubungan silaturahim antara mereka semakin rapat kerana sering bermain
bersama-sama.
Walaubagaimanapun, Kampung Baong
semakin terkenal dengan permainan galah panjang dan ketuk ulu.Ketuk ulu
dimainkan bersama lagu dikir barat. Lagu dikir barat ini telah mendapat
perhatian ramai sehingga sering dijemput untuk mempersembahkan lagu mereka.
Peserta yang menyertai dikir barat ini ialah pelajar sekolah rendah dan
menengah.
Dikir Barat
merupakan satu persembahan negeri Kelantan
yang disampaikan secara berkumpulan. Setiap kumpulan biasanya diketuai oleh
seorang Tukang karut dan Tok Juara.Tukang karut dan Tok Juara akan mendahului
nyanyian sambil berbalas-balas pantun dan diikuti oleh awak-awak sebagai suara
latar dengan suara yang kuat dan lantang.42 Dikir Barat adalah suatu
permainan tradisional yang paling digemari oleh masyarakat Melayu di Kelantan.
Ianya wujud di kalangan masyarakat biasa di kampung kampung dan pinggir bandar.
Di dalam persembahan Dikir Barat terdapat satu kumpulan yang diketuai oleh
seorang Tukang karut dan Tok Juara. Mereka akan mengarut sambil berbalas -
balas pantun dan diikuti oleh awak awak sebagai suara latar dengan suara yang
kuat dan lantang. Dikir barat ini boleh dipersembahkan sebagai hiburan atau pun
dipertandingkan. Permainan ini biasanya dimainkan oleh masyarakat di musim
menuai padi dan juga di majlis perkahwinan. Pertandingan selalunya diadakan
oleh persatuan-persatuan belia tempatan, badan-badan kerajaan ataupun
orang-orang tertentu untuk mengutip wang. Dikir Barat adalah permainan yang
baru jika dibandingkan dengan teater tradisional yang lain.
Perkembangannya sukar diatasi kerana ianya
sering menerima perubahan dari bentuk persembahannya dari masa ke semasa
mengikut perkembangan zaman. Perkataan Dikir ialah hasil dari dua kombinasi
seni iaitu Dikir dan pantun atau dikir dan karut. 43Pengertian
"Karut" itu sendiri ialah dari istilah mengarut dalam bentuk pantun
atau syair. Jadi Dikir Barat, Dikir Karut, Dikir pantun dan Dikir Syair adalah
sama ertinya. Walaubagaimanapun di Kelantan ianya lebih terkenal dengan Dikir
Barat dan di Selatan Thai dengan Dikir Karut.44
KEGIATAN
UTAMA DI KAMPUNG BAONG
Penduduk Kampung Baong suka menanam
pokok pisang, pokok duku dan daun sirih. Mereka akan membuat “Kepuk” daripada
kulit kayu.45 Selain itu, mereka juga gemar menanam padi di sawah
bersama keluarga mereka. Kebiasaanya selepas mereka menuai padi, mereka akan
meletakkan padi ke dalam kepuk.46 Mereka juga sering melakukan
aktiviti jual beli di Kuala Ping dan Kuala Berang. Selain itu, penduduk kampung
juga sering berkawan dan bermain bersama dengan orang Asli. Antara kawan mereka
ialah Timun, Gelugor, Tanjung dan Tebu.47 Walaubagaimanapun, masyarakat
tidak akan lupa untuk bermain permainan gandut dan galah panjang pada waktu
petang. Galah panjang adalah sejenis permainan
tradisional yang dimainkan di atas gelanggang yang dilakar di atas tanah
kosong. Gelanggang yang dibuat mengandungi 2 lajur dan beberapa baris
bergantung kepada bilangan pemain. Gelanggang galah panjang dibuat mengikut
bilangan pemain yang bermain galah panjang. Contohnya jika pemain ada 10 orang,
gelanggang yang dibuat mengandungi 4 baris. Jika bilangan pemain sebanyak lapan
orang, gelanggang galah pnjang mengandungi 3 baris. Permainan ini melibatkan
kepakaran seorang ketua atau ibu untuk mengawal gerakan anak buah bagi pihak
yang mengawal gelanggang. Manakala kecekapan dan kepantasan teruji kepada pihak
yang menempuh gelanggang. Jika pihak menempuh gelanggang mempunyai
kebijaksanaan menempuh gelanggang, maka mereka boleh menang dengan mudah.48
Cara permainan galah panjang tidaklah
sesukar mana tapi ia dapat menguji kepintaran, kecekapan dan kepantansan setiap
pemain. Gelanggang galah panjang di lakar diatas tanah yang lapang. Panjang dan
lebar bergantung kepada pelukis garisan dan bilangan pemain. Selalunya satu
petak galah panjang berukuran lebih kurang 2 meter x 1.5 meter. Selepas pemilihan dilakukan, setiap kumpulan
akan melakukan pemilihan ketua. Ketua dari kedua-dua kumpulan akan mengundi
siapa yang menjaga gelanggan dan siapa yang menempuh gelanggang.
Selepas penentuan, kumpulan yang
menjaga gelanggang akan menjaga gelanggang dengan berpijak diatas garisan yang
dilukis tadi. Ketua akan menjaga garisan tengah dan bebas pergi kemana-mana
garisan depan atau belakang. Kumpulan menempuh gelanggang akan berkumpul di
depan, seterusnya ketua akan menyapakan tangannya dengan ketua pihak lawan.
Seterusnya mereka belari masuk ke dalam gelanggang. Penjaga akan mejaga
kawasannya agar pihak penempuh tidak melepasi garisan yang dijaganya. Penempuh
akan menempuh sampai melepasi garisan paling akhir tanpa disentuh oleh penjaga
gelanggang dan kemudiannya berpatah balik. Kemenangan tercapai apabila orang
yang telah melepasi garisan paling akhir melepasi garisan permulaan. Dan
permainan diteruskan sehingga ada pemain yang ingin berhenti.
Syarat permainan , jika
penjaga gelanggang dapat menyentuh anak buah, maka anak buah akan mati atau
tamat gilirannya bermain dan dikehendaki keluar gelanggang.
Jika penjaga gelanggang menyentuh
ketua, maka seluruh ahli penempuh akan tamat giliran dan akan bertukar giliran
antara penjaga dan penempuh.49
Setelah itu,mereka akan pergi ke sungai untuk mandi
dan pulang sebelum waktu maghrib.Penduduk kampung juga sering belajar silat
daripada Tok Janggut pada setiap hari.Belajar silat merupakan runtin harian
penduduk Kampung Baong malah,penduduk kampung lain juga turut sama untuk
belajar silat daripada beliau.50
KAMPUNG
BAONG AWAL HINGGA TAHUN 2000
Pada tahun 1920,ketika Kampung Baong
dibuka oleh Sheikh Mohd Hakim hanya beberapa buah keluarga sahaja yang tinggal
di sana. Mereka merupakan orang melayu yang berasal dari Terengganu.Sheikh Mohd
Hakim merupakan seorang ulama Terengganu dan beliau juga ialah satu-satunya
guru silat di Kampung Baong. Beliau diberi gelaran oleh masyarakat sabagai Tok
Janggut.51 Selepas beliau membuka kampung tersebut,semakin ramai
yang datang untuk menetap di sana. Tetapi selepas tahun 1950 hinggalah tahun
2000, Tok Janggut diganti oleh Ali bin Ismail. Selain itu, beliau juga
merupakan seorang imam di masjid Kampung
Baong. Penduduk kampung menggelar Ali bin Ismail dengan gelaran Tok Katik Ali.
Pada setiap hari, mereka selalu
bermain harimau, gandut, galah panjang dan lain-lain.52 Selepas
bermain pada waktu petang, kanak-kanak akan pergi bermandi-manda di sungai.
Pada tahun 1920 hingga 1998, sungai di Kampung Baong sangat besar dan dalam.
Walaupun sungai di sana agak dalam tetapi, ia bukanlah halangan bagi penduduk
kampung untuk mandi di sungai atau membasuh pakaian. Pada tahun 2000 pula,
permainan yang sering dimainkan oleh penduduk kampung ialah bola sepak takraw,
badminton, bola tampar dan congkak. Congkak
pula adalah sejenis permainan tradisional
Melayu yang sering dimainkan sebagai aktiviti dalaman atau sebagai
pertandingan. Lazimnya ia menggunakan papan kayu berlubang atau lubang di atas
tanah dan kebiasaannya buah congkak menggunakan biji getah atau guli.53
Selain itu,ketika kampung Baong mula
dibuka, rumah yang dibina tidak banyak seperti tahun 2000. Dahulu, hanya terdapat
beberapa buah ruma h sahaja malah,
masih terdapat keluarga yang tidak mempunyai rumah.Mereka yang tidak mampu
membina rumah, mereka akan membina bangsal.54
Bangsal merupakan satu
binaan beratap yang berdinding atau tanpa dinding, yang kebiasaannya tidak
digunakan sebagai tempat kediaman, tetapi sebagai tempat menyimpan barang.
Contohnya untuk menyimpan padi, traktor serta binatang ternakan (kandang). Bangsal biasanya dijumpai di ladang-ladang. Di Sabah, bangsal juga dikenali sebagai sulap.
Oleh kerana itu, bangsal biasanya
berukuran kecil, tetapi terdapat juga bangsal yang berukuran lebih besar
berbanding rumah, umpamanya bangsal tempat perkahwinan.
Bangsal juga digunakan sebagai gelaran tempat tinggal, bagi rumah yang terlalu
kecil, biasanya satu bilik sahaja, atau tiada berdinding. 55
Bangsal
yang dibina oleh mereka daripada buluh dan hanya lebih kurang 10 buah sahaja
yang dibina. Pada tahun 2000, bilangan rumah semakin banyak dibina kerana
semakin ramai yang datang menetap di sana.Rumah yang dibina pada tahun 2000
ialah sebanyak 102 buah.56
Seterusnya
ialah penduduk kampung juga sering menjual dan membeli di Kuala Ping dan Kuala
Berang. Kebiasaannya, mereka akan membeli ikan selayan, ikan baong, rempah
ratus, coklat dan lain-lain.57 Ikan selayan dan ikan baong yang
dibeli oleh mereka akan dijadikan lauk nasi dan kanak-kanak lebih suka membeli
coklat. Apabila mereka hendak pergi ke Kuala Ping atau Kuala Berang, mereka
terpaksa meredah hutan atau naik perahu untuk sampai di sana, namun apabila
tahun 2000, jalan di Kampung Baong semakin baik. Sebelum 1955, jalan tar belum
wujud kerana tiada peruntukan untuk membuat jalan tar. Tanpa jalan tar,
kehidupan penduduk Kampung Baong sangat susah kerana terpaksa meredah hutan
atau naik perahu yang uzur.
Oleh itu, pihak kerajaan telah
membantu penduduk kampung dengan menggantikan hutan dengan jalan tar.Hal ini
akan memudahkan masyarakat untuk pergi ke mana sahaja. Mereka boleh membeli
barang keperluan dengan kereta,motosikal atau basikal tanpa meredah hutan.
Selain itu, penduduk kampung juga boleh membeli ikan tenggiri,ikan talapia dan
banyak lagi di Kuala Ping dan Kuala Berang. Oleh itu, penduduk kampung tidak
usah bersusah payah seperti tahun 1992 atau sejak pembukaan Kampung Baong itu
lagi.
KESIMPULAN
Dalam jangka masa kira-kira 80 tahun
yang bermula dari awal 1920-an hingga
tahun 2000, kita lihat Kampung Baong telah mengalami pelbagai perubahan
ke arah kemajuan dan perkembangan yang luar biasa dalam pelbagai aspek. Pada
ketika dahulu, penduduk kampung ini amat mementingkan ekonomi dan permainan
tradisional. Hal ini mungkin disebabkan oleh cara hidup penduduk kampung ini
yang sangat kuat perpegang kepada tradisi yang telah lama ditinggalkan oleh
nenek moyang mereka. Di samping itu,
mereka dapat merapatkan hubungan silaturahim sesama mereka. Semangat
persaudaraan antara mereka menjadi kebanggaan dan menunjukkan perpaduan yang
kukuh dalam kampung ini. Kampung ini semakin hari semakin maju dengan
peningkatan taraf dan kemudahan yang wujud bermula 90-an.
Walaupun keadaan telah banyak
berubah dengan pelbagai unsur yang begitu cepat ke dalam penduduk kampung ini,
tetapi penduduk Kampung Baong masih lagi
dapat memelihara identiti awal pembukaan dan sehingga sekarang.Kampung Baong
menjadi kebanggaan penduduk kampung kerana Kampung Baong terkenal dengan durian
yang paling sedap.
BIBLIOGRAFI
Ismail
Ali, 2013. Penduduk Kampung Baong, 21700
Kuala Berang [ 15 Mac 2013 ]
Mohd
Zain Zaharah, Penduduk Kampung Baong, 21700 Kuala Berang [15
Mac 2013]
Laman
Web Google. 2013. http://ms.wikipedia.org/wiki/Silat
[28
Mac 2013 ]
Laman
Web Google. 2013. http://ms.wikipedia.org/wiki/Galah_panjang
[27
Mac 2013 ]
Laman Web Google. 2013. http://bb2008chijsjc.wordpress.com/sepak-takraw/ [28 Mac 2013 ]
Laman
Web Google. 2013. http://ms.wikipedia.org/wiki/Congkak [28 Mac 2013]
Profail Kampung
Baong
Laman
Web Google. 2013. http://ms.wikipedia.org/wiki/Ikan_Baung [27 Mac 2013]
Laman
Web Google. 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/Dikir_barat [27 Mac 2013 ]
Kajian
Lapangan di Kampung Baong (LAMPIRAN)
Komentar
Posting Komentar