KULIAH PENGGAL 1
KULIAH 1: MASYARAKAT FEUDAL
DEFINISI MASYARAKAT
FEUDAL
1.
Masyarakat berhierarki; Kedudukan,
kuasa, dan status setiap lapisan ditentukan melalui penguasaan ke atas tanah.
2.
Pengertian feudal:
a)
The social system
that developed in Europe in the 8th century; vassals were protected by lords
who they had to serve in war (
wordnet30 )
b)
The feudal
system; a system by which the holding of estates in land is made dependent upon
an obligation to render military service to the kind or feudal superior; feudal
principles and usages. ( Webster:1913 )
3.
Perkataan
feudal berasal dari perkataan fief atau
feud yang bererti sebidang tanah yang dmiliki oleh seseorang tuan tanah (
vassal ). Ia juga diertikan sebagai milik tanah dengan syarat berkhidmat;
dengan lain perkataan feudalisme dapat diertikan sebagai satu cara hidup
berasaskan sistem tanah.
4.
Feudalisme adalah satu bentuk kerajaan yang
terbentuk di Eropah Barat pada abad ke-9 M, selepas perpecahan Empayar
Charlemangne dan berlanjutan sehingga abad ke-13 Masihi. Sistem pemerintahan
ini wujud apabila kuasa kerajaan jatuh ke tangan orang persendirian (Sivachandralingam,
1996: 66).
5.
Ringkasnya, sistem feudal
bolehlah didefinisikan sebagai satu bentuk kerajaan, yang kuasa politiknya dikuatkuasakan secara
tempatan oleh individu persendirian tetapi bukan oleh kerajaan pusat.
CIRI – CIRI MASYARAKAT FEUDAL ( secara
umum )
1.
Dari segi strukturnya,
sistem feudal memaparkan satu bentuk piramid. Di bahagian atas sekali ialah
raja manakala di bahagian bawah sekali ialah golongan rakyat atau petani.
2.
Bahagian tengah pula
ialah golongan pembesar yang bertanggungjawab menjadi ‘tali penghubung’ antara
raja dengan rakyat dan secara praktikalnya turut bertindak sebagai tuan tanah.
3.
Sistem feudal
berasaskan prinsip bahawa raja memiliki semua tanah dalam kerajaannya; sebagai
pemilik mutlak, raja menganugerahkan tanah itu kepada lord ( pembesar ). Lord
pula akan menyewakan tanah itu kepada golongan vassal ( tuan – tuan tanah )
yang kemudiannya membahagikan pula kepada golongan serf ( petani ).
4.
Hubungan antara
pemerintah dengan golongan yang diperintah
adalah berbentuk timbal balas; raja memberikan tanah dan perlindungan
kepada golongan bangsawan, manakala golongan bangsawan pula bertanggungjawab
memberikan khidmat dan kesetiaan kepada raja termasuk perkhidmatan ketenteraan ( dianugerahkan gelaran tertentu )
5.
Tugasan utama
lord terhadap vassalnya ialah memberikan vassal kuasa pentadbiran yang cukup
untuk mentadbir fief, menjamin perlindungan dan memastikan vassal mendapat
keadilan. Sementara vassal pula mempunyai tanggungjawab terhadap lordnya dengan
memberikan perkhidmatan tentera, membantu lord melaksanakan keadilan, membuat
pembayaran khas dan melayan lord apabila lord mengadakan lawatan ke fief
vassalnya.
6.
Bagi golongan
rakyat biasa pula bertanggungjawab memberikan sumbangan sama ada sebagai
petani, buruh, tentera, sumber kewangan
dan menurut segala perintah golongan bangsawan ( vassal / tuan tanahnya
)
MASYARAKAT FEUDAL DI JEPUN ABAD KE- 16
DAN KE-17 MASIHI
1.
Berbentuk
piramid; terbahagi kepada golongan pemerintah dan golongan yang diperintah.
Pada zaman kekuasaan kerajaan Kesyogunan Tokugawa, golongan pemerintah terdiri
daripada maharaja, daimyo (
bangsawan ) dan samurai
( pahlawan ).
2.
Manakala golongan
yang diperintah terdiri daripada golongan petani ( nomin ) diikuti kelas tukang mahir
( artis ) dan kelas pedagang.
3.
Meskipun raja /
maharaja menduduki hierarki tertinggi dalam masyarakat dan berperanan sebagai
ketua negara, namun kekuasaan pada era ini
berada di tangan Syogun. Maharaja hanya berfungsi sebagai simbol atau
lambang perpaduan dalam kalangan masyarakat Jepun.
4.
Kuasa maharaja
hanya terhad di istana sahaja yang terletak di kawasan terpencil di Kyoto
dengan dikelilingi atau diawasi oleh pegawai istana ( kuge ); tidak ada sesiapa pun yang
dibenarkan menemui maharaja kecuali dengan kebenaran syogun
5.
Syogun merupakan
penguasa atau pemerintah sebenar Jepun pada era ini sehingga tahun 1867. Syogun
menjalankan pemerintahan atas nama maharaja dengan memperkenalkan corak
pemerintahan bakufu serta dasar pecah dan perintah dengan menjadikan Edo
sebagai pusat pentadbirannya.
6.
Pentadbiran
Tokugawa dibantu oleh tiga buah jabatan utama bagi mengawal seluruh negara
Jepun iaitu Tairo ( Majlis Penasihat Agung ) yang menjadi penasihat kepada
syogun. Roju ( Majlis Tertua ) yang bertanggungjawab menguruskan istana,
golongan bangsawan, dan daimyo, menyelia hal ehwal dalam negeri serta mengawal
biara atau tempat suci.
7.
Jabatan Hyojosho
pula ( Majlis Kehakiman ) bertanggungjawab menguruskan hal ehwal pentadbiran
dan kehakiman / perundangan di Jepun. Ia dianggotai oleh Roju dan Pesuruhjaya Bandar,
Biara, Kewangan, Hal Ehwal Dalam Negeri dan Ketua Pengawas.
8.
Dasar pecah dan
perintah yang dipraktikkan membolehkan syogun mengagihkan kuasa pemerintahannya
kepada pembesar yang dikenali sebagai daimyo
berdasarkan ikatan kekeluargaan
dan kesetiaan sesorang daimyo terhadap syogun. Hal ini menjamin
kedudukan dan kekuasaan syogun tidak tercabar.
9.
Daimyo yang
mempunyai hubungan kekeluargaan dengan syogun akan danugerahkan tanah dan kuasa
pentadbiran tanah berkenaan, manakala daimyo yang tidak terikat dengan status
kekeluargaan dan menentangnya ditenpatkan di kawasan yang dikawal selia oleh
syogun.
10.
Daimyo pula
merupakan golongan pembesar yang menduduki lapisan ketiga dalam susun lapis
masyarakat feudal di Jepun. Golongan ini merupakan kelas bangsawan yang
mempunyai peranan penting dalam pemerintaha era Tokugawa. Golongan ini terdiri
daripada tiga kumpulan utama iaitu Daimyo
Fudai, Daimyo Shimpan dan Daimyo Tozama.
11.
Daimyo Fudai
merupakan sekutu Tokugawa dan terdiri daripada kaum kerabat dan keluarganya.
Golongan ini diberikan tanah dan kuasa
mentadbir di bahagian tengah dan utara Honshu dan merupakan paling berpengaruh
dalam pemerintahan dan pentadbiran serta
bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan pertahanan dan ketenteraan.
12.
Daimyo Shimpan
pula merupakan cabang keluarga atau keturunan Tokugawa; dikenali sebagai rumah
– rumah bersaudara dan keluarga utama
yang dikenali sebagai go-sanke. Golongan ini mempunyai tanggungjawab yang sama
sebagaimana Daimyo Fudai serta berkuasa di daerah Owari, Kii dan Mito
13.
Daimyo Tozama pula
merupakan ‘bangsawan luar’; terdiri daripada puak Satsuma, Choshu, Tosa dan
Hizen. Golongan ini sentiasa diawasi , dilarang memasuki istana maharaja, tidak
dibenar mengumpul kekayaan malah diberikan tugasan yang membebankan bagi
melemahkan kewangan mereka seperti membaiki istana, membekalkan buruh dan bahan
untuk kerja pembaikan istana dengan diberikan bayaran yang amat rendah
14.
Melalui Ordinan
Untuk Perumahan Ketenteraan, Daimyo Tozama dikenakan peraturan mengehadkan saiz
istana ( kediaman ), tidak membenarkan urusan pembaikan istana dan kota serta
kubu istana sentiasa dipantau/ diawasi.
15.
Bagi memastikan
para daimyo tidak mengancam kedudukan syogun, Sistem Sankin Kotai telah
diperkenalkan; setiap daimyo dipaksa menukar tempat kediaman mereka selang
setahun di antara Edo dan tanah sendiri. Apabila daimyo kembali ke tanah, anak
dan isteri mereka mesti ditinggalkan di Edo bagi menjamin kesetiaan.
16.
Samurai pula
merupakan kelas panglima atau pahlawan yang mempunyai kedudukan istimewa dalam
masyarakat. Selain menjaga kepentingan dan taat setia kepada para daimyonya,
golongan ini dipertanggungjawabkan menjaga keamanan negara dan meluaskan
wilayah kekuasaan dan pengaruh.
17.
Golongan ini
tidak dibenarkan melakukan apa – apa pekerjaan lain walaupun negara berada
dalam aman. Hal ini bermakna tidak
berlaku mobiliti sosial dalam kalangan
samurai dalam masyarakat feudal Jepun. Pada situasi aman tersebut, golongan
samurai akan ditanggung oleh golongan petani.
18.
Suasana yang aman
juga telah meninggalkan impak negatif
kepada golongan samurai; oleh sebab pendapatan syogun dan daimyo terjejas, gaji golongan ini turut berkurangan
menyebabkan samurai terpaksa berhutang dengan dengan peminjam wang dan broker –
broker beras
19.
Krisis kewangan
tersebut mengundang kepada hilangnya kesetiaan
samurai terhadap syogun dan
daimyo sehingga ada dalam kalangan mereka yang memutuskan hubungan dengan tuan
– tuannya dan menjadi samurai bebas dan
melibatkan diri dengan aktiviti tidak sihat seperti merompak, merusuh dan
menggadai pedang mereka kepada para saudagar.
20.
Petani merupakan
golongan yang menduduki hierarki tertinggi dalam kelas golongan yang
diperintah. Oleh sebab ukuran kekayaan golongan bangsawan berdasarkan jumlah
beras yang dimiliki, keupayaan
mengeluarkan beras kepada negara dan golongan bangsawan menyebabkan golongan
ini dipandang mulia.
21.
Sebagai balasan
golongan ini mengeluarkan beras, mereka diberikan bekalan beras secukup makan.
Selain itu, masyarakat petani juga diberikan pendidikan ; sekolah – sekolah
kampung ( terakoya ) dibina bertujuan
memberikan kemahiran asas iaitu 3M kepada anak – anak petani.
22.
Pun begitu, para
petani juga terpaksa menghadapi sistem kerah
yang dijalankan dan dikehendaki membayar sejumlah cukai yang dianggap membebankan mereka ( 40% – 50%
keluaran kepada daimyo )
23.
Golongan
seterusnya ialah tukang – tukang mahir yang mempunyai kemahiran membuat pedang
dan peralatan – peralatan yang berguna. Golongan ini diberikan penghargaan
dan penghormatan dengan kemahiran yang ada, dibayar dengan gaji yang lumayan
serta mendiami kediaman yang selesa.
24.
Tukang kayu juga
diberikan layanan yang baik dan menerima
gaji yang sama sebagaimana tukang – tukang mahir; serta dibenarkan menggunakan
sebilah pedang.
25.
Bagi tukang –
tukang yang tidak berkemahiran, mereka tidak mendapatkan layanan baik dan
terpaksa bekerja dengan golongan daimyo.
26.
Kelas sosial
paling bawah ialah para pedagang atau saudagar yang dikenali sebagai chonin.
Mereka dipandang rendah disebabkan Jepun tidak menggalakkan aktiviti
perdagangan dengan kuasa – kuasa Barat selaras dengan dasar isolasi yang
dipraktikkan.
27.
Ekoran suasana politik
negara yang aman dan ekonomi negara yang kian berkembang, telah muncul bandar –
bandar seperti Osaka, Edo, Nagoya dan Sendai. Perkembangan ini menyebabkan
pendapatan berasaskan beras digantikan dengan pendapatan berasaskan wang.
28.
Impaknya juga
menyebabkan golongan pedagang mula memperdagangkan beras, arang batu, garam,
pakaianm tekstil dan sebagainya yang telah meningkatkan status golongan
pedagang.
29.
Menjelang abad
ke-17, banyak muncul pedagang yang berpengalaman dan peminjam wang di bandar –
bandar yang menawarkan pinjaman kewangan yang mengakibatkan golongan atasan
kini berhutang dengan golongan pedagang.
30.
Keupayaan
mengumpul wang dan harta telah membolehkan golongan pedagang ‘mengikat’
golongan bangsawan melalui hutang sekaligus menggambarkan kebergantungan
golongan bangsawan untuk meneruskan kelangsungan hidup dalam era baru.
Jaljmatjali2016
Komentar
Posting Komentar